W ostatnich latach ujednolicanie gamy modelowej bardzo dobrze wychodzi marce Skoda. I nie chodzi już tylko o sam design karoserii i wystrój wnętrz, ale o wszystkie technologie jakie są aplikowane do kolejnych konstrukcji. Niezależnie od wielkości samochodu, systemy wsparcia i multimedia stają się wspólne. W takim działaniu doszukamy się samych zalet, bowiem wszelkie technikalia na bieżąco są dopracowywane, a użytkownicy pojazdów nie muszą w kółko przyzwyczajać się do czegoś nowego. Obecnie w gamie Skody najnowsze i najbardziej rozbudowane multimedia odnajdziemy w modelu Karoq. To pierwsze auto Skody z oferowanym opcjonalnie zestawem cyfrowymch zegarów, umożliwiających personalizację ustawień.
Wyświetlacz zamiast tradycyjnych analogowych cyferblatów za kierownicą współpracuje z dotykowym ekranem wpasowanym w deską rozdzielczą, który jest głową całego systemu multimedialnego. Zestaw ten w praktyce przekłada się na świetną czytelność, bardzo dobrą reakcję na dotyk oraz topową intuicyjność obsługi. Stałe połączenie z internetem, nawigacja w czasie rzeczywistym, zdalny dostęp do pojazdu z poziomu smartfona, automatyczne wzywanie służb ratunkowych w awaryjnych sytuacjach. Skoda Karoq to wszystko potrafi i zawstydza innowacyjnością klasowych konkurentów.
Pełna digitalizacja
Cyfrowe zegary obok usług online i systemów wspierających kierowcę, są jednym z najnowszych elementów wyposażenia zaawansowanych technicznie samochodów. Skoda podążając za rozwiązaniami promowanymi w klasie premium, stawia na innowacyjność i jako alternatywę dla analogowych rozwiązań proponuje klientom pełną digitalizację. Zegary są efektowne, a ich zawartość i układ przedstawianych informacji można dowolnie konfigurować w obrębie statusu pojazdu, multimediów, telefonu i asystentów kierowcy. Dane mogą być wyświetlane tak z lewej, jak i z prawej strony oraz pośrodku panelu.
Widok klasyczny zawiera prędkościomierz i obrotomierz w tradycyjnych, okrągłych formach po dwóch stronach panelu, a przestrzeń między nimi może być indywidualizowana: można na niej wyświetlić informacje dot. multimediów lub mapę nawigacji. Widok cyfrowy zajmuje całą szerokość cyfrowego panelu, wyświetlając na nim dane dotyczące multimediów bądź mapę nawigacji. Pod i nad główną grafiką jest jeszcze pozostawione miejsce na wyświetlenie informacji np. na temat chwilowej prędkości, rekomendacji biegu, rozpoznawania znaków, dystansu do zaprogramowanego celu bądź do następnego zakrętu na zaplanowanej trasie.
Widok cyfrowy z profilem informacyjnym posiada większą sekcję środkową, na której może być wyświetlana na przykład mapa. Dodatkowe informacje mogą być zawarte po lewej i prawej stronie, jak i nad tą sekcją. Widok ograniczony prezentuje duże wyświetlacze, na których można zawrzeć na przykład chwilową prędkość bądź dystans do celu. Pozostałe podstawowe dane będą wyświetlane na górze i na dole panelu. Jeśli kierowca korzysta z nawigacji, będzie ona instruowała go strzałkami wyświetlanymi pośrodku tego widoku, bez grafiki mapy.
Masa możliwości
Ergonomia użytkowa to znak firmowy każdej Skody. Tak też jest w modelu Karoq, gdzie regulatory i przyciski funkcyjne są dokładnie w spodziewanych miejscach. Centralny ekran systemu multimedialnego w zależności od wersji różni się wielkością i stopniem rozbudowania funkcjonalności. Już w podstawowej wersji montowany jest radioodtwarzacz Swing z kolorowym 6,5-calowym ekranem dotykowym. Kolejne na liście wyposażenia urządzenie Bolero (z możliwością rozbudowania o nawigację satelitarną Amundsen) dysponuje ekranem o przekątnej 8" i rozpozna różne polecenia głosowe wydawane w języku polskim. Dzięki systemowi SmartLink+ połączonego z pojazdem smartfona uda się obsłużyć z poziomu samochodowego ekranu.
Najbardziej zaawansowany system Columbus to cyfrowy kombajn z wyświetlaczem 9,2" ukrytym za taflą szkła. To topowe urządzenie imponuje systemem nawigacyjnym, dane gromadzi na dysku twardym o pojemności 64 GB i na dokładkę odtwarza nośniki DVD. Przy zaznaczeniu odpowiedniej opcji w konfiguratorze pojazdu, Karoq otrzyma zewnętrzne gniazdo SIM i za pomocą karty danego operatora, będzie jeżdżącym źródłem łączności. Dzięki zintegrowanej technologii WiFi szybki internet LTE stanie się cyfrowym oknem na świat dla wszystkich pasażerów. Ponadto multimedia oferują nie tylko nawigację wprost od Google, ale i łączność z telefonem w systemie Apple CarPlay jak i Android Auto. Ponadto poza gniazdami USB umożliwiającymi naładowanie telefonu, o stan baterii pozwoli zadbać też półka PhoneBoxa ładująca podręczne urządzenia bezprzewodowo.
Karoq on-line
Skoda wychodząc na przeciw oczekiwaniom kierowców ceniących sobie możliwość bliższego połączenia z samochodem, proponuje dodatkowo pakiet Skoda Connect. Funkcja Infotainment Online jest zestawem rozszerzonych usług informacyjnych i nawigacyjnych. Auto funkcjonujące w trybie on-line powiadamia o utrudnieniach w ruchu drogowym, zna aktualną prognozę pogody, a nawet wyświetli najświeższe wiadomości ze świata.
Care Connect natomiast pozwala na dostęp i zdalne sterowanie niektórymi funkcjami auta wprost ze smartfona. Zlokalizowanie zgubionego pod hipermarketem Karoqa z poziomu telefonu będzie łatwizną. Troskliwy właściciel dowie się też, co dzieje się z autem gdy go pożyczy. Po zdefiniowaniu szczegółowych ustawień auto wyśle sygnał w momencie opuszczenia granic określonego obszaru oraz powiadomi o przekroczonej prędkości. Care Connect to też połączenie alarmowe (system eCall), czyli manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku, a także poszerzony zakres komunikacji serwisowej.
Dobrze przemyślana
Masę wspólnych cech Karoqa z innymi współczesnymi modelami Skody uda się odnaleźć w przemyślanym rozplanowaniu wnętrza. Ergonomia oraz czytelność obsługi kontrolerów i regulatorów jest wzorowa, a ilość wolnej przestrzeni dla kierowcy oraz pasażera siedzącego obok jest więcej niż wystarczająca. Podobnie jest z miejscem w drugim rzędzie, gdzie zamiast tradycyjnej kanapy, można wybrać trzy niezależne siedzenia dzielone w stosunku 40/20/40, pozwalające na ich łatwy demontaż i zwiększenie pojemności przewozowej.
Bagażnik o pojemności 521 litrów ma foremne kształty i plastikowe zagrody pozwalające na różną aranżację przestrzeni. Po wymontowaniu siedzeń drugiego przedziału maksymalna przestrzeń bagażowa rośnie do 1810 litrów, a w przypadku tylko złożonych oparć kanapy przewieźć uda się 1630 litrów. Wszystko to zamknięto w zgrabnym kompaktowym nadwoziu, modenie wyżej zawieszonym nad ziemią i wpadającym z łatwością w oko.