Całkiem nowe Audi Q5 łączy w sobie sportowego ducha limuzyny Audi z wszechstronnym charakterem SUV-a i bardzo elastycznym wnętrzem. Auto według marki wyznacza nowe standardy w swoim segmencie pod względem wydajności, w zakresie systemów connectivity oraz rozbudowanych systemów wsparcia kierowcy.
Przyglądając się liczbom, warto poinformować, że auto urosło. Q5 mierzy teraz 4,66 m długości, 1,89 m szerokości, 1,66 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,82 m. Równocześnie nastąpiła redukcja masy - auto potrafi być nawet o 90 kg lżejsze od poprzednika. Wersja 4-cylindrowa może pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza cw o wartości 0,30. Według zapewnień Audi, nowe Q5 dodatkowo potrafi rozpieścić kierowcę i pasażerów najlepszą w swojej klasie akustyką wnętrza.
Przeczytaj: TEST Audi SQ5 plus 3.0 V6 TDI: niepozornie szybkie
Pod względem wyglądu auto przypomina większe Q7. W porównaniu z tym pojazdem nadwozie Q5 zostało jednak uformowane znacznie bardziej proporcjonalnie. Z przodu dominuje pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z masywną ramą. W wyposażeniu klient będzie mógł zamówić pełne reflektory diodowe lub reflektory diodowe typu Matrix LED ze zdynamizowanymi kierunkowskazami. LED-owych lamp nie da się przegapić również z tyłu. Klapa bagażnika zachodzi w charakterystyczny sposób na słupki C, a końcówki rur układu wydechowego zostały wyprowadzone bezpośrednio z dyfuzora. Wygląd Q5 będzie się różnił w zależności od wersji (linia sport, pakiet sportowy S line, pakiet stylistyczny design selection oraz pakiet zewnętrzny S line).
Wnętrze oferuje dużo miejsca dla pięciu osób, przewyższając w wielu wymiarach poprzednika. Oparcie tylnych siedzeń podzielono na trzy segmenty. Na życzenie, tylne fotele można przesuwać do przodu i do tyłu oraz zmieniać kąt pochylenia oparć. Zależnie od pozycji oparcia, bagażnik ma pojemność podstawową od 550 do 610 litrów (+10 l w stosunku do poprzednika). Po złożeniu oparć, pojemność bagażnika wzrasta do 1550 l. Design deski i konsoli to koncepcja przejęta w dużej mierze z modeli Q7 i A4. Opcjonalny Audi virtual cockpit to zegary o przekątnej 12,3 cala i wysokiej rozdzielczości. W opcji jest też wyświetlacz na szybie head up display. Centralna jednostka obsługi, to terminal MMI umieszczony na konsoli tunelu środkowego oraz 8,3-calowy monitor w desce. Opcjonalna nawigacji MMI Navigation plus zaweira pole dotykowe MMI touch. Pojazd może mieć też innowacyjny systemy łączności Apple Car Play oraz Android Auto.
Sprawdź: Test długodystansowy: Audi Q5 2.0 TDI kontra 3.0 V6 TFSI
W ofercie Audi Q5 pojawią się tradycyjnie silniki TDI i TFSI. W nowej generacji motorów zwiększono moc i zredukowano spalanie. Wyjątkowo wydajne w nowym Audi Q5 są silniki 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 KM) i 140 kW (190 KM). Dwa topowe motory to połączenie doskonałych osiągów i oszczędności. Ulepszony silnik 2.0 TFSI ma moc 185 kW (252 KM), a jednostka 3.0 TDI generuje 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 620 Nm.
Układ przeniesienia napędu jest oparty o sześciobiegową manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową, automatyczną skrzynię S tronic oraz ośmiostopniową przekładnię automatyczną tiptronic (tylko w zestawieniu z silnikiem 3.0 TDI). Automatyczne skrzynie biegów wyposażono w funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Napęd wędruje na przód lub na cztery koła za sprawą układu quattro. Zarówno w przypadku napędu na przednią oś, jak i w przypadku quattro, selektywny rozkład momentu obrotowego miedzy osiami ułatwia prowadzenie pojazdu. Dla wersji z wysokoprężnym silnikiem V6, Audi na życzenie dostarcza sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami zależnie od potrzeb.
Nowe Audi Q5 będzie produkowane w Meksyku. W sprzedaży pojawi się na początku 2017 roku.