Nowa Honda Civic Type R
W tym roku mija 50 lat od debiutu pierwszej Hondy Civic i 25 lat od wprowadzenia na rynek sportowej odmiany Type R. Nie było więc lepszej okazji, by to właśnie teraz zaprezentować światu najnowsze wcielenie hot-hatcha z Kraju Kwitnącej Wiśni. Nowa Honda Civic Type R, bazująca na 11. generacji japońskiego kompakta, jest pełna niuansów, ale co najważniejsze, została zaprojektowana według starej szkoły. Pod jej maską pracuje 2-litrowy silnik benzynowy nieskażony hybrydą, a napęd na przednią oś jest przekazywany przez 6-biegową skrzynie manualną.
SPRAWDŹ - Tak zmieniła się Honda. Nowa Honda HR-V e:HEV vs Honda CR-V e:HEV
Honda Civic Type R - cyfrowy kokpit, analogowa jazda
Nowa Honda Civic Type R stawia czoła elektryfikacji i gra według starych zasad. Pod maską kompaktowego hot-hatcha pracuje benzynowa jednostka K20. Turbodoładowany motor o pojemności 2-litrów generuje ma w nowym Type R generować jeszcze więcej mocy, niż poprzednik (320 KM i 400 Nm), co w połączeniu z 6-biegową skrzynią manualną pozwoli osiągnąć pierwszą "setkę" w mniej niż 5 sekund. Nad dystrybucją momentu obrotowego na przedniej osi czuwa mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, co pozwala przesuwać granice przyczepności na ostrych zakrętach.
Dzięki wyjątkowo zaawansowanym rozwiązaniom i wykorzystaniu technologii, wywodzących się ze sportów motorowych, udało nam się osiągnąć lepsze parametry od uzyskanych w lekkiej wersji poprzedniego modelu.
- Tom Gardner, Senior Vice President w Honda Motor Europe
Wszystko dla osiągów
Duża dolna osłona chłodnicy w przednim zderzaku zwiększa przepływ powietrza do silnika i współgra z nową, subtelną maską, którą wyposażono w otwór wentylacyjny, aby zapewnić jak najlepszy przepływ powietrza wokół przedniej części nadwozia. Dodatkowy docisk zapewniają boczne spojlery w progach tuż za przednimi kołami oraz nowy, większy dyfuzor tylny, zintegrowany bezpośrednio z podwoziem oraz "wiszący" i lekko pochylony spojler, osadzony na aluminiowych wspornikach.
Udoskonalony został również układ hamulcowy Brembo, który składa się z dwuelementowych tarcz z poprzedniej generacji. W efekcie daje kierowcy dobre wyczucie siły hamowania i charakteryzuje się dłuższą żywotnością. W nowym modelu Japończycy ulepszyli również system kontroli temperatury i chłodzenia powietrzem poprzez zmodernizowaną chłodnicę, co zapewnia długotrwałe korzystanie z najwyższych osiągów podczas intensywnej eksploatacji.
Kokpit z kolei został zaprojektowany z myślą o intensywnych emocjach podczas jazdy. Za kierownicą nowego Type R kierowca siedzi niżej i ma lepszą widoczność ponad niżej położoną maską. Zminimalizowano też martwe pola i zredukowano elementy odbijające światło. Lekkie przednie fotele sportowe, z tapicerką pokrytą materiałem o fakturze zamszu, oferują wyjątkowo dobre podparcie ciała i utrzymanie odpowiedniej pozycji kierowcy. Gwarantują przy tym komfort i wygodę pokonywania zakrętów zarówno na torze jak i podczas długich podróży.
Honda Civic Type R - kiedy w Polsce?
Nowa Honda Civic Type R zadebiutuje na polskim rynku, a pierwsze samochody trafią do klientów na początku 2023 roku. Niestety na tę chwilę importer nie zdradził ile trzeba będzie zapłacić za nowego hot-hatcha. Nie ma jednak wątpliwości, że w erze hybryd taki okaz rozejdzie się jak świeże bułeczki.