Przypomnijmy, że specjaliści z EuroNCAP podczas testów w każdym pojeździe oceniają poziom zabezpieczenia dorosłych zabezpieczenia dorosłych pasażerów, dzieci, pieszych w wyniku kolizji z autem oraz wyposażenie auta w aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa. Oprócz zderzenia czołowego, bocznego oraz kolizji auta z pieszym zeszłoroczne testy rozszerzono jeszcze o uderzenie w tył samochodu pozwalające na ocenę obciążenia odcinka szyjnego kręgosłupa. Aby otrzymać maksymalną notę pięciu gwiazdek, pojazd musi uzyskać ustaloną minimalną liczbę punktów we wszystkich czterech kategoriach. W ocenie samochodu punkty zdobyte w każdej kategorii przelicza się na procenty w spełnieniu stawianych w tej kategorii wymogów bezpieczeństwa.
Od początku tego roku zostały wprowadzone nowe, jeszcze bardziej zaostrzone kryteria oceny. Uzyskanie maksymalnej ogólnej oceny pięciu gwiazdek wymagało spełnienia wymogów w zakresie ochrony dorosłych pasażerów na poziomie minimum 80 proc. (poprzednio 75 proc.), w zakresie ochrony dzieci - min. 75 proc. (poprzednio 70 proc.) i w zakresie ochrony pieszych minimum 40 proc. (było 25 proc.).
W ostatniej serii testów przebadano cztery auta: citroena C4, hondę CR-Z, hyundaia ix35 i suzuki swift. Wszystkie uzyskały maksimum pięć gwiazdek, a każde z tej czwórki na tle pozostałych zasłużyło na odrębne wyróżnienie. I tak mały swift wykazał się najwyższym poziomem zabezpieczenia dorosłych pasażerów, bo narzucone wymogi spełnił w 94 proc. (C4 - 90 proc., CR-Z - 93 proc., ix35 - 90 proc.). Hyundai najlepiej, bo na 88 proc. chroni dzieci. (C4 - 85 proc., CR-Z - 80 proc., swift - 82 proc.). Poziom zabezpieczenia pieszych podczas kolizji najlepiej oceniono w hondzie CR-Z. Jej ocena to 71 proc. (C4 - 43 proc., ix35 - 54 proc., swift - 62 proc.). Natomiast citroen C4 zdobył najwięcej za wyposażenie w systemy bezpieczeństwa. Zdobył za to 97 proc. CR-Z - 86 proc., ix35 i swift po 71 proc.)