Czy pasy są obowiązkowe w autokarze?
Pasy bezpieczeństwa ratują życie. Co do tego stwierdzenia nie ma wątpliwości, a za jego prawdziwością przemawia nie tylko zdrowy rozsądek, ale i statystyka. Co o zapinaniu pasów w pojazdach takich jak autokar, który uległ tragicznemu wypadkowi w Chorwacji mówi prawo? Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe nie tylko w samochodach osobowych, ale i w autokarach. Do tej zasady, podróżujący stosują się jednak rzadko. Ciężej niż w przypadku "osobówek" jest również egzekwować ten obowiązek.
Polecany artykuł:
Zapinanie pasów w autobusie
Choć pasy bezpieczeństwa w wielu autokarach są dwupunktowe (w samochodach osobowych stosuje się trzypunktowe pasy), ich zastosowanie pozwala zmniejszyć ryzyko ciężkich obrażeń i śmierci wskutek wypadku. W świetle prawa już od 1998 roku podróżujący autokarem są zobowiązani do zapinania pasów, jeśli pojazd jest w nie wyposażony. Od 2007 roku nie można również zarejestrować autokaru, jeśli nie jest on wyposażony w pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów - mamy więc pewność, że autokar, który rozbił się w Chorwacji był wyposażony w pasy. W toku śledztwa, które wyjaśni przyczyny i dokładne okoliczności wypadku polskiego autokaru w Chorwacji, śledczy spróbują również odpowiedzieć na pytanie, czy podróżujący pechowego dnia pielgrzymi mieli zapięte pasy bezpieczeństwa.
Zapinanie pasów - mity, które warto obalić
Choć ze statystyk wynika, że na europejskich drogach znakomita (85%) pasażerów zapina pasy, wciąż popularne są szkodliwe mity, które powstrzymują niektórych przed zapinaniem pasów. Niektórzy kierowcy podnoszą kwestię wydostawania się z uszkodzonego, płonącego pojazdu. Znacznie większe szanse na przeżycie mamy jednak zapinając pasy, bo wielokrotne zwiększenie szans na ciężkie obrażenia lub śmierć w momencie zderzenia nie są warte rezygnowania z pasów na wypadek pożaru. Jak mówią badania - ogień pojawia się bowiem zaledwie w 0,5% wypadków drogowych. Jeszcze innym argumentem jest stwierdzenie, że w momencie wypadku lepiej jest wylecieć przez szybę, zamiast być przytwierdzonym pasami do fotela. To bzdura. Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran jest 25 razy większe, a ryzyko śmierci - 6 razy większe.