Szymon Hołownia, bezpartyjny kandydat na Prezydenta RP w wyborach prezydenckich w 2020 roku, w trakcie trwania kampanii poruszał się po Polsce oklejonym na żółto kamperem. Prywatnie lider ruchu Polska 2050 w swoim garażu parkował w tym czasie jednak zupełnie inne auto. Szymon miał wartościowe, eleganckie i bardzo komfortowe BMW 530d Touring (G31) napędzane 3-litrowym silnikiem wysokoprężnym. Kombi w białym kolorze nadwozia poza obszerną kabiną i luksusowym wyposażeniem, gwarantowało również świetne osiągi. Pod oznaczeniem 530d krył się dokładnie 6-cylindrowy silnik o mocy 265 KM i 620 Nm, połączony z 8-biegową skrzynią automatyczną, przekazującą napęd na tylną oś. Według danych fabrycznych w takim wozie przyspieszenie od 0 do 100 km/h trawa tylko 5,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Dlaczego piszemy o tym samochodzie w czasie przeszłym? Ponieważ Hołownia zamienił mocnego diesla na bezemisyjne auto elektryczne.
GALERIA - tak prezentuje się BMW serii 5 Touring
Szymon Hołownia zmienił samochód nie bez powodu. Chodziło przede wszystkim o dbanie o środowisko. Program ruchu Polska 2050 mówi dużo o działaniach na rzecz rozwiązania kryzysu wodnego i problemu gospodarowania odpadami oraz rozwijaniu świadomości ekologicznej. Polityk więc dla przykładu zaczął od siebie i przesiadł się do pojazdu bezemisyjnego. Padło na inne auto marki z Bawarii, a dokładnie na w pełni elektryczne BMW i3s. Jak dowiedziała się gazeta "Fakt”, Szymon zmienił pojazd w październiku 2020 roku, kiedy kończyła mu się umowa leasingowa na BMW serii 5.
Uznałem, że czas na auto elektryczne, bo choć jego użytkowanie wciąż nie jest w Polsce proste poza miastem, z pewnością nie potrzebuję dużego, dymiącego samochodu na codzienne dojazdy do pracy
- powiedział Szymon Hołownia gazecie "Fakt”. Co więcej, podczas rozmowy podkreślił, że po paru miesiącach jazdy autem elektrycznym, nie wyobraża już sobie prywatnie przesiadki do typowego auta spalinowego.
WIDEO - tak prezentuje się BMW i3
Elektryczne BMW i3s
Wprowadzone na rynek w 2013 roku elektryczne BMW i3 to pojazd, który nie emituje spalin podczas jazdy, dzięki czemu przyczynia się do dbałości o jakość powietrza. Dodatkowo ogranicza poziom hałasu, ponieważ silnik elektryczny pracuje niemal bezgłośnie. Dzięki przepisom obowiązującym w Polsce, kierowcy aut elektrycznych mogą korzystać ze specjalnych przywilejów dla pojazdów, takich jak poruszanie się po buspasach oraz korzystać z darmowych miejsc parkingowych w strefach płatnych w centrach miast. Auta elektryczne są także zwolnione z akcyzy. Wersja i3s z trybem sportowym i lepszymi osiągami zadebiutowała w 2018 roku.
Porównaliśmy: Ten Volkswagen jeździ lepiej od BMW! PORÓWNANIE Volkswagen ID.3 58 kWh vs BMW i3 120 Ah
Wnętrze BMW i3 stworzone przy użyciu materiałów z recyklingu zaskakuje przestronnością, a tylne drzwi otwierane w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy ułatwiają dostęp do przestrzeni. Bagażnik zmieści tylko 260 litrów ładunku. Auto Hołowni to mocniejsza wersja BMW i3s. Do napędu służy elektryczny silnik generujący 184 KM i 270 Nm (w podstawowej wersji mocy 170 KM i 250 Nm) - moment obrotowy dostępny już od startu w pełnym zakresie obrotów. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 sekundy oraz rozpędza się maksymalnie do prędkości 160 km/h (podstawowa wersja 7,3 s i 150 km/h). Bateria o pojemności 42 kWh po naładowaniu do pełna pozwala przejechać około 260 km. Ile kosztuje takie BMW i3? Za nowe auto trzeba w Polsce zapłacić minimum 169 700 zł. Wersja i3s to wydatek od 184 200 zł. Dodatkowe wyposażenie z konfiguratora potrafi ponieść cenę do ponad 200 tys. zł.