Nissan Ariya to pierwszy stuprocentowo elektryczny crossover Nissana. Auto oferuje dynamiczne przyspieszenie oraz wysoki komfort jazdy w ciszy, a w jego wnętrzu panuje przyjazna atmosfera. Funkcje jazdy autonomicznej uwalniają od stresu, a osobisty asystent głosowy oraz płynnie działające opcje łączności zwiększają poczucie pewności na drodze. Przy zasięgu szacowanym nawet na 500 kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya spisze się zarówno w codziennych dojazdach do pracy, jak i w dalszych podróżach.
Testowaliśmy: Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 KM - TEST, OPINIA. Czy bestseller w nowej odsłonie powtórzy sukces poprzednika?
Pojazd ten w dużym stopniu bazuje na podobnie nazwanym samochodzie koncepcyjnym zaprezentowanym na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w 2019 r. To pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera on szlak ku nowej erze motoryzacji, w której elektryfikacja, platformy o zoptymalizowanej konstrukcji oraz płynnie działające technologie oparte na sztucznej inteligencji będą standardem w pojazdach.
Świetnie wyciszony
Nissan Ariya powstał na nowej platformie przeznaczonej do budowy samochodów elektrycznych i jest wyrazem koncepcji Nissan Intelligent Mobility, dążącej do całkowitego wyeliminowania emisji i wypadków śmiertelnych na drogach. Oparta na trzech głównych filarach koncepcji Nissan Intelligent Mobility (inteligentna energia, inteligentna jazda i inteligentna integracja) Ariya łączy zaawansowaną technologię samochodu elektrycznego z nowym poziomem bezbłędnie działającego interfejsu człowiek-maszyna, oferując zupełnie nowe wrażenia z jazdy.
Wnętrze jest najprzestronniejsze w klasie. Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny. Cichy elektryczny zespół napędowy oraz duża ilość materiałów dźwiękochłonnych skutkują wyjątkową ciszą w kabinie, sprzyjającą relaksowi i bezstresowej podróży w saloniku na kołach.
Przestronne wnętrze
Osoby siedzące na przednich fotelach mają przed sobą minimalistyczną deskę rozdzielczą, która wkomponowuje się w kształt kabiny i płynnie przechodzi w drzwi. Jest ona pozbawiona przycisków i przełączników znanych z konwencjonalnych samochodów. Najważniejsze elementy sterowania klimatyzacją znajdują się w centralnej części deski rozdzielczej i mają formę przełączników pojemnościowych. Wibracja przy dotyku wywołuje wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi. Panel sterowania klimatyzacji ujawnia się dopiero po włączeniu silnika. Pod środkową częścią deski rozdzielczej ukryto schowek i rozkładany pulpit. Innowacyjny wysuwany stolik pozwala przekształcić kabinę w mobilne biuro.
Sprawdź: TEST, OPINIA - Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 AT Tekna+: nigdy nie jest późno na zmiany
Samochód komunikuje się z kierowcą przez ekran w zestawie wskaźników i centralny wyświetlacz. Oba zostały umieszczone na jednej wysokości i mają przekątne 12,3 cala. Wyświetlanie różnych informacji w tej samej poziomej płaszczyźnie pozwala kierowcy szybko je rejestrować, bez przerywania obserwacji drogi. Regulowaną konsolę środkową można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy, a ustawienia można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika. Na konsoli znajduje się selektor trybu jazdy, który idealnie leży w dłoni, sprzyjając jeździe w zrelaksowanej pozycji. Poszczególne funkcje są łatwo wyczuwalne pod palcami, a wybór trybu jest potwierdzany wibracją.
Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę. Detale stylistyczne i dekoracyjne znajdują się także z tyłu kabiny. Cienkie oparcia przednich foteli znajdują się dokładnie na wysokości słupka B, aby nie zakłócać panoramicznego widoku. Ariya jest też wyposażona w szyberdach dodatkowo zwiększający poczucie przestronności.
Pięć wersji
Nissan Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła wykorzystuje system sterowania napędem e‑4ORCE. W pełni elektryczny zespół napędowy modelu Ariya pojawi się w pięciu wersjach przewidzianych na europejski rynek, w tym dwóch z przednim napędem oraz wersji z napędem na wszystkie koła.
Model Ariya 63 kWh z napędem na jedną będzie dedykowany do mieszkańców miast i przedmieść. Ariya 87 kWhz napędem na jedną oś ma wzmocniony silnik i zwiększony zasięg, więc sprawdzi się na dłuższych trasach. Kolejny wariant to Ariya e‑4ORCE 63 kWh z napędem na wszystkie koła. Kolejna wersja Ariya e‑4ORCE 87 kWh z napędem na wszystkie koła oferuje zwiększony zasięg i wszystkie zalety technologii systemu sterowania napędem e‑4ORCE. Na szczycie gamy pojawi się flagowa Ariya e‑4ORCE 87 kWh Performance o zwiększonej mocy, wyróżniająca się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem z zakresu technologii.
Nissan Ariya 63 kWh jest standardowo wyposażony w ładowarkę 7,4 kW do użytku domowego, a wersję z akumulatorem 87 kWh można ładować w domu trójfazową ładowarką o mocy 22 kW. W dłuższej trasie samochód można szybko doładować na publicznej stacji o mocy do 130 kW.
Każda wersja Nissana Ariya nie tylko oferuje imponujący zasięg w swoim segmencie, ale także błyskawicznie go odzyskuje dzięki szybkiemu ładowaniu w standardzie CCS (Combined Charging System) w Europie. Jest to po części zasługą systemu kontroli termicznej akumulatora, który stale optymalizuje temperaturę tego chłodzonego cieczą elementu.
Zobacz koniecznie: Nissan pokazał swoje zbiory. Od tych aut nie chce się odrywać wzroku - WIDEO
Pojazd oferuje trzy lub cztery tryby jazdy – Standard, Sport, ECO oraz Snow (śnieg; w egzemplarzach z napędem e‑4ORCE) – umożliwiają dostosowanie sposobu jazdy do nastroju i warunków drogowych. Sztywna konstrukcja nadwozia oraz precyzyjna zębatkowa przekładnia kierownicza zapewniają świetne prowadzenie na zakrętach, a rozkład mas między przodem a tyłem bliski idealnemu 50:50 – uzyskany dzięki umieszczeniu akumulatora w centralnej części pod podłogą – pomaga utrzymać przewidywalny tor jazdy na łukach i zakrętach.
Płaski i aerodynamicznie wyprofilowany spód samochodu pozwala zachować stabilność, a mały promień skrętu sprawia, że Ariya doskonale radzi sobie nie tylko na autostradzie, ale także na wąskich ulicach miast i na parkingach. Tylne zawieszenie wielowahaczowe wraz z silnikiem elektrycznym (w wersjach z e-4ORCE) gwarantuje idealne proporcje między komfortem jazdy oraz właściwościami jezdnymi i dynamiką.
Nissana Ariya - dane techniczne
Dane techniczne pojazdów na rynek europejski |
Ariya (2WD) |
Ariya (AWD – e-4ORCE) |
|||
63 kWh |
87 kWh |
63 kWh |
87 kWh |
87 kWh Performance |
|
Pojemność |
65 kWh |
90 kWh |
65 kWh |
90 kWh |
90 kWh |
(szacunkowa, przed homologacją) |
63 kWh |
87 kWh |
63 kWh |
87 kWh |
87 kWh |
Moc |
160 kW |
178 kW |
205 kW |
225 kW |
290 kW |
Moment obrotowy |
300 Nm |
300 Nm |
560 Nm |
600 Nm |
600 Nm |
Przyspieszenie |
7,5 s |
7,6 s |
5,9 s |
5,7 s |
5,1 s |
Prędkość |
160 km/h |
160 km/h |
200 km/h |
200 km/h |
200 km/h |
Szacunkowy zasięg |
Do 360 km |
Do 500 km |
Do 340 km |
Do 460 km |
Do 400 km |
Długość |
4595 mm |
||||
Szerokość |
1850 mm |
||||
Wysokość |
1660 mm |
||||
Masa |
1,8-2,3 t |
||||
Rozstaw osi |
2775 mm |
||||
Pojemność |
2WD: LHD 468 l; RHD 466 l |
||||
Standard |
CCS (dla Europy) |
||||
Rozmiar opon |
235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie) |
Powyższe dane techniczne zostały podane wg stanu na lipiec 2020 r., przed homologacją.
Nazwy modeli, wyposażenie i dane techniczne mogą różnić się na poszczególnych rynkach.