Dopłaty do samochodów elektrycznych - kiedy ruszy nowy program?
1,6 mld zł - to pula środków na wsparcie zakupu, wynajmu lub leasingu nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1 (do 9 miejsc siedzących), które już wkrótce mają trafić do przedsiębiorców (JDG) i osób fizycznych.
"Trwają prace nad określeniem warunków i zasad udzielania wsparcia nabycia pojazdów. Szczegółowe informacje zostaną zaprezentowane po ich zakończeniu. Celem NFOŚiGW jest uruchomienie programu w IV kwartale 2024 r. zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej dot. rewizji polskiego KPO" - poinformowało redakcję Eska.pl Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Wiadomo, że dopłaty nie obejmą używanych elektryków. - Chciałabym zdementować news, który poszedł w świat, nawet nie wiem jaką drogą, który nigdy nie miał pokrycia w rzeczywistości. Nie było i nie ma takich planów, by zrobić w ramach KPO program na używane samochody elektryczne. Jest program na elektryki, ale on był zawsze - mówiła w Polsat News minister klimatu Paulina Hennig-Kloska.
Nowy program ma być kontynuacją "Mojego Elektryka", który cieszył się wielkim zainteresowaniem - budżet w wysokości 960 mln zł został wykorzystany już kilka miesięcy temu. Dopłaty wynosiły 18 750 zł lub 27 tys. zł (70 tys. zł w przypadku ciężarówek).
Środki pochodzą z KPO
Przypomnijmy: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej podczas negocjacji rewizji KPO, usunęło podatek od aut spalinowych - który niósł za sobą wielkie koszty społeczne - i zastąpiło go dopłatami do zakupu aut elektrycznych.
"Zaproponowane przez MFiPR nowe rozwiązania wspierają czystą mobilność i wpływają na realizację zakładanych celów klimatycznych" - przekonują urzędnicy.
Samochody elektryczne w Polsce
Na koniec maja 2024 roku po polskich drogach jeździło ponad 115 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła ponad 59 tys., a hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) było 55 tys. sztuk.
Tesla Model Y, zdjęcia: