Na stronie Komendy Głównej Policji zostało opublikowany raport dot. wypadków, do których doszło w 2021 roku. Czy jest co świętować? W ubiegłym roku polscy kierowcy nie pokazali się od najlepszej strony, choć rzeczywiście z każdym rokiem dochodzi do coraz mniejszej ilości wypadków. Niestety, w związku ze zmianami w Kodeksie drogowym, które weszły w życie 1 czerwca ub.r., względem 2020 roku nie odnotowano wielkiej poprawy. Wynika to z kilku rzeczy, takich jak to, że z roku 2020 na 2021 na polskich drogach zrobiło się tłoczniej. Kolejnym i znacznie ważniejszym powodem jest fakt, że uczestnicy ruchu - zarówno piesi, jak i kierowcy - po prostu nie przestrzegają przepisów.
Lata | Pojazdy silnikowe | Samochody osobowe | Samochody ciężarowe | Motocykle |
---|---|---|---|---|
2018 | 30 800 790 | 23 429 016 | 3 338 166 | 1 502 888 |
2019 | 31 989 313 | 24 360 166 | 3 436 184 | 1 587 031 |
2020 | 32 991 083 | 25 113 862 | 3 529 716 | 1 669 138 |
2021 | 34 030 267 | 25 869 804 | 3 634 196 | 1 749 697 |
Polecany artykuł:
Niewiele lepiej, niż zakładano
W 2021 r. na polskich drogach doszło do 22 816 wypadków, w których obrażeń doznało 26 145 osób, a 2245 zginęło. W roku poprzedzającym było to kolejno: 23 450 zdarzeń drogowych, 26 463 rannych i 2491 ofiar śmiertelnych. Mówimy więc o spadku wypadków na poziomie 3 proc. i liczby ofiar śmiertelnych na poziomie 11 proc. Niestety, w kwestii poszkodowanych osób mamy niemal to samo. Widać zatem czarno na białym, że zmiany wprowadzone w połowie ubiegłego roku, które w teorii miały zbliżyć nas do zagranicznych krajów (Niemcy, Hiszpania, Szwecja) nie przyniosły zakładanych efektów. Dlaczego? Wina stoi po stronie nas samych. Kierowcy nie stosują się do nowych przepisów tj. jazda na zderzaku czy pierwszeństwo dla pieszego wchodzącego na przejście. Podobnie jest z pieszymi, którzy z telefonami w ręku przechodzą przez jezdnię, nie zważając na niebezpieczeństwo.
Lata | Wypadki | Ranni | Zabici |
---|---|---|---|
2018 | 31 674 | 37 359 | 2 862 |
2019 | 30 288 | 35 477 | 2 909 |
2020 | 23 540 | 26 463 | 2 491 |
2021 | 22 816 | 26 415 | 2 245 |
Wypadki - z czyjej winy?
W 2021 roku z winy kierujących pojazdami powstały 20 623 wypadki (co stanowi 90,4 proc. ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 1 909 osób (85 proc.), a 24 307 zostało rannych (92 proc.). W wyniku tych zdarzeń ucierpiało 24 307 osób, a 1909 zostało zabitych. Z winy pieszych z kolei doszło do 1218 wypadków, w których ucierpiało 1007 osób i zginęło 241. Głównymi przyczynami wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa (5566), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (5254) i nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (2099)
Sprawstwo wypadków | Wypadki | Ranni | Zabici |
---|---|---|---|
Wina kierujących | 20 623 | 24 307 | 1909 |
Wina pieszych | 1218 | 1007 | 241 |
Wina pasażerów | 125 | 121 | 5 |
Współwina | 226 | 277 | 25 |
Niesprawność techniczna | 41 | 40 | 7 |
Pozostałe przyczyny | 583 | 58 | 663 |
Piesi w 2021 roku spowodowali 1 218 wypadków (5,3 proc. ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło 241 osób (10,7 proc. ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 1007 osób (3,8 proc. ogółu rannych). Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (614), wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody (145) czy przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (139).
Wypadki - gdzie i kiedy dochodzi do nich najczęściej?
Według danych policji do wypadków w 2021 roku najczęściej dochodziło w woj. Wielkopolskim (2409), Łódzkim (2306) i Małopolskim (2239). Na kolejnych pozycjach uplasowały się woj. Śląskie (2203), Mazowieckie (1836) oraz Pomorskie (1776). Najwięcej z nich miało miejsce w okresie wakacyjnym: czerwiec (2610), lipiec (2508), sierpień (2248). Najczęściej dochodziło do nich w czwartki (3309), piątki (3912) i poniedziałki (3455). Z informacji zgromadzonych przez policję wynika także, że najniebezpieczniej jest w godzinach popołudniowych: 15.00-15.59 (1704), 16.00-16.59 (1855), 17.00-17.59 (1643).
Jakby tego było mało, do znacznej większości zdarzeń (prawie 70 proc.) doszło w terenie zabudowanym (15 651), w ciągu dnia (16 443), przy sprzyjających warunkach pogodowych (14 881). Względem rodzaju drogi najniebezpieczniej jest na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych (18 245), dwóch jezdniach jednokierunkowych (2903) i drogach jednojezdniowych (889).
Kobiety jeżdżą bezpieczniej
Analizując płeć kierujących, stwierdzić należy, iż sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni - kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,6 proc, natomiast kobiety spowodowały 22,6 proc. wypadków. Duży odsetek stanowiły osoby w wieku 25-39 lat (6546). Uwagę należy też zwrócić na "młodych kierowców" w wiek 18-24 lata, którzy w 2021 r. byli oni sprawcami 3 653 wypadków (17,7 proc wypadków powstałych z winy kierujących), zginęły w nich 382 osoby, a 4 630 zostało rannych.
Nowy taryfikator - czy będzie lepiej?
Od stycznia br. obowiązuje nowy taryfikator, który przewiduje większe kary za najczęściej popełniane przez kierowców wykroczenia tj. nieustąpienie pierwszeństwa pieszym (od 1500 do 3000 zł), przekraczanie dozwolonej prędkości (od 50 do 5000 zł) czy przejeżdżanie pod opadającymi zaporami na przejazdach kolejowych (od 2000 do 4000 tys.). Kierowcy zauważalnie zwolnili i zachowują większą uwagę przed przejściami dla pieszych. Istnieje spora szansa, że w 2022 roku wypadków będzie jeszcze mniej.