drogówka kontrola

i

Autor: Policja / zdj. ilustracyjne

Drakońskie mandaty, a wypadków wciąż zbyt dużo! Policja podała dane

2022-03-17 12:40

Od czerwca ubiegłego roku, gdy w Kodeksie drogowym pojawiły się nowe regulacje dotyczące m.in. pieszych, sytuacja na drogach nie poprawiła się tak mocno, jak wszyscy zakładali. Wprowadzone zmiany miały na celu zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu, tymczasem, w porównaniu do 2020 roku, prawie nie widać różnic. Z czego to wynika?

Na stronie Komendy Głównej Policji zostało opublikowany raport dot. wypadków, do których doszło w 2021 roku. Czy jest co świętować? W ubiegłym roku polscy kierowcy nie pokazali się od najlepszej strony, choć rzeczywiście z każdym rokiem dochodzi do coraz mniejszej ilości wypadków. Niestety, w związku ze zmianami w Kodeksie drogowym, które weszły w życie 1 czerwca ub.r., względem 2020 roku nie odnotowano wielkiej poprawy. Wynika to z kilku rzeczy, takich jak to, że z roku 2020 na 2021 na polskich drogach zrobiło się tłoczniej. Kolejnym i znacznie ważniejszym powodem jest fakt, że uczestnicy ruchu - zarówno piesi, jak i kierowcy - po prostu nie przestrzegają przepisów.

Lata Pojazdy silnikowe Samochody osobowe Samochody ciężarowe Motocykle
2018 30 800 790 23 429 016 3 338 166 1 502 888
2019 31 989 313 24 360 166 3 436 184 1 587 031
2020 32 991 083 25 113 862 3 529 716 1 669 138
2021 34 030 267 25 869 804 3 634 196 1 749 697
Wandal z Łomży zniszczył trzy samochody. Straty na kilka tysięcy

Niewiele lepiej, niż zakładano

W 2021 r. na polskich drogach doszło do 22 816 wypadków, w których obrażeń doznało 26 145 osób, a 2245 zginęło. W roku poprzedzającym było to kolejno: 23 450 zdarzeń drogowych, 26 463 rannych i 2491 ofiar śmiertelnych. Mówimy więc o spadku wypadków na poziomie 3 proc. i liczby ofiar śmiertelnych na poziomie 11 proc. Niestety, w kwestii poszkodowanych osób mamy niemal to samo. Widać zatem czarno na białym, że zmiany wprowadzone w połowie ubiegłego roku, które w teorii miały zbliżyć nas do zagranicznych krajów (Niemcy, Hiszpania, Szwecja) nie przyniosły zakładanych efektów. Dlaczego? Wina stoi po stronie nas samych. Kierowcy nie stosują się do nowych przepisów tj. jazda na zderzaku czy pierwszeństwo dla pieszego wchodzącego na przejście. Podobnie jest z pieszymi, którzy z telefonami w ręku przechodzą przez jezdnię, nie zważając na niebezpieczeństwo.

Lata Wypadki Ranni Zabici
2018 31 674 37 359 2 862
2019 30 288 35 477 2 909
2020 23 540 26 463 2 491
2021 22 816 26 415 2 245

Wypadki - z czyjej winy?

W 2021 roku z winy kierujących pojazdami powstały 20 623 wypadki (co stanowi 90,4 proc. ogółu). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 1 909 osób (85 proc.), a 24 307 zostało rannych (92 proc.). W wyniku tych zdarzeń ucierpiało 24 307 osób, a 1909 zostało zabitych. Z winy pieszych z kolei doszło do 1218 wypadków, w których ucierpiało 1007 osób i zginęło 241. Głównymi przyczynami wypadków było nieustąpienie pierwszeństwa (5566), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (5254) i nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych (2099)

Sprawstwo wypadków Wypadki Ranni Zabici
Wina kierujących 20 623 24 307 1909
Wina pieszych 1218 1007 241
Wina pasażerów 125 121 5
Współwina 226 277 25
Niesprawność techniczna 41 40 7
Pozostałe przyczyny 583 58 663

Piesi w 2021 roku spowodowali 1 218 wypadków (5,3 proc. ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło 241 osób (10,7 proc. ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 1007 osób (3,8 proc. ogółu rannych). Najczęstszą przyczyną wypadków z winy pieszych było wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (614), wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody (145) czy przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (139).

Wypadki - gdzie i kiedy dochodzi do nich najczęściej?

Według danych policji do wypadków w 2021 roku najczęściej dochodziło w woj. Wielkopolskim (2409), Łódzkim (2306) i Małopolskim (2239). Na kolejnych pozycjach uplasowały się woj. Śląskie (2203), Mazowieckie (1836) oraz Pomorskie (1776). Najwięcej z nich miało miejsce w okresie wakacyjnym: czerwiec (2610), lipiec (2508), sierpień (2248). Najczęściej dochodziło do nich w czwartki (3309), piątki (3912) i poniedziałki (3455). Z informacji zgromadzonych przez policję wynika także, że najniebezpieczniej jest w godzinach popołudniowych: 15.00-15.59 (1704), 16.00-16.59 (1855), 17.00-17.59 (1643).

Jakby tego było mało, do znacznej większości zdarzeń (prawie 70 proc.) doszło w terenie zabudowanym (15 651), w ciągu dnia (16 443), przy sprzyjających warunkach pogodowych (14 881). Względem rodzaju drogi najniebezpieczniej jest na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych (18 245), dwóch jezdniach jednokierunkowych (2903) i drogach jednojezdniowych (889). 

Kobiety jeżdżą bezpieczniej

Analizując płeć kierujących, stwierdzić należy, iż sprawcami wypadków najczęściej byli mężczyźni - kierujący pojazdami, którzy spowodowali 73,6 proc, natomiast kobiety spowodowały 22,6 proc. wypadków. Duży odsetek stanowiły osoby w wieku 25-39 lat (6546). Uwagę należy też zwrócić na "młodych kierowców" w wiek 18-24 lata, którzy w 2021 r. byli oni sprawcami 3 653 wypadków (17,7 proc wypadków powstałych z winy kierujących), zginęły w nich 382 osoby, a 4 630 zostało rannych.

Nowy taryfikator - czy będzie lepiej?

Od stycznia br. obowiązuje nowy taryfikator, który przewiduje większe kary za najczęściej popełniane przez kierowców wykroczenia tj. nieustąpienie pierwszeństwa pieszym (od 1500 do 3000 zł), przekraczanie dozwolonej prędkości (od 50 do 5000 zł) czy przejeżdżanie pod opadającymi zaporami na przejazdach kolejowych (od 2000 do 4000 tys.). Kierowcy zauważalnie zwolnili i zachowują większą uwagę przed przejściami dla pieszych. Istnieje spora szansa, że w 2022 roku wypadków będzie jeszcze mniej.

Nasi Partnerzy polecają