Wieloletni proces inwestycyjny budowy obwodnicy Rybnika został zakończony w pierwszej połowie marca 2020 r. Skończone prace obejmują 10,2 km trasy dwujezdniowej, 860 m Drogi Śródmiejskiej, 11 wiaduktów i 2 mosty, 5 bezkolizyjnych węzłów drogowych, liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt. Na drodze tej nie może się odbywać ani ruch pieszych ani rowerzystów.
Rybnicka obwodnica w liczbach:
- 10,2 km trasy dwujezdniowej
- 860 m Drogi Śródmiejskiej
- 13 obiektów inżynieryjnych (11 wiaduktów i 2 mosty)
- 5 bezkolizyjnych węzłów drogowych
- liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt
Łączna wartość projektu to 433.700.000 zł, ale aż 289.989.933 zł z tej kwoty to najwyższe w historii miasta dofinansowanie z funduszy europejskich.
Przez ostatnie miesiące, w których prace budowlane były już zakończone, a procedury odbiorowe wciąż się toczyły, nowa droga kusiła wielu rybniczan, którzy pozwali sobie na spacery czy rowerowe wycieczki. Od teraz nie ma już takiej możliwości. Policjanci apelują do kierujących o przestrzeganie ograniczeń prędkości i innych przepisów ruchu drogowego. Mundurowi przypominają także, że na drogach ekspresowych jednojezdniowych oraz drogach dwujezdniowych o 2 pasach w każdą stronę obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h.