Ogłoszenie przetargu przez GDDKiA nastąpi niezwłocznie po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Inwestycja będzie realizowane w formule "Projektuj i Buduj". Wykonawca stanie przed zadaniem opracowania kompletnej dokumentacji projektowej i wykonawczej. Poza tym konieczne będzie uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających wykonanie robót budowlanych oraz dopuszczenie do użytkowania budowanego odcinka drogi o długości 8,530 km
Bielsko Biała–Żywiec–Zwardoń
Celem budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku od Bielska Białej, przez Żywiec, do miejscowości Zwardoń, było stworzenie ponadregionalnego połączenia pomiędzy Śląskiem, Beskidem Żywieckim i Słowacją. Szlak ten stanowi część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Drogowej, łączącego kraje basenu Morza Bałtyckiego z państwami Europy Południowej.
Zobacz też: Kolejny odcinek szlaku S19 Via Carpatia oddany!
Realizację budowy podzielono na trzy etapy: Żywiec – Zwardoń, Mikuszowice – Żywiec oraz Przybędza – Milówka, czyli tzw. obejście Węgierskiej Górki. Droga ekspresowa S1 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń obecnie ma długość 45,115 km. Po wybudowaniu ostatniego brakującego odcinka łącznie będzie miała ponad 53 km.
Odcinek od Przybędzy do Milówki jest ostatnią brakującą częścią drogi ekspresowej S1 od Bielska Białej do miejscowości Zwardoń. Cała inwestycja pozwoli na połączenie biegnącej południkowo drogi ekspresowej S1 ze słowacką autostradą D3 (brakuje jeszcze 27-kilometrowego odcinka do granicy po stronie słowackiej). W ramach kontraktu powstaną dwa dwukomorowe tunele o długości ok. 830 i 980 m (w zboczu masywu Barania Góra i Białozyński Groń) oraz dziewięć innych obiektów inżynierskich. Rozpatrzono trzy warianty przebiegu trasy, a ostatecznego wyboru dokonano po konsultacjach ze społeczeństwem. 5 maja 2009 r. uzyskano dla drogi decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. 6 grudnia 2017 r. została wydana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Zakres inwestycji:
- 8,5 km drogi ekspresowej S1 (2 jezdnie po 2 pasy ruchu oraz 1 jezdnia z 2 pasami ruchu);
- 2 węzły drogowe: Przybędza, Milówka;
- 11 obiektów inżynierskich, w tym 2 dwukomorowe tunele.
Budowa drogi S1 od Pyrzowic, aż do granicy polsko-słowackiej, ma się zakończyć do końca 2022 roku. Szacowany koszt inwestycji to 350 mln euro.