GDDKiA informuje, że od 12 października kierowcy mogą poruszać się obiema jezdniami, ale na razie na zasadzie czasowej organizacji ruchu, z ograniczeniem prędkości do 70 km/h. Choć droga została udostępniona kierowcom, trwają jeszcze prace wykończeniowe. W ramach budowy powstała droga ekspresowa w układzie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (docelowo 2x3), dostosowana do przenoszenia ciężaru 11,5 tony na oś.
Przeczytaj również: 660 km nowych dróg krajowych. Gdzie będą prowadzone prace? POZNAJ PLAN przetargowy na 2021 rok
Budowa drogi ekspresowej S5 Szubin Północ - Żnin Północ przewidywała wykonanie prawie 40 różnych typów zadań w tym budowę m.in. dróg dojazdowych i serwisowych wraz ze zjazdami na przyległe działki, przepustów drogowych o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu, osłon przeciwolśnieniowych, barier ochronnych oraz ogrodzenia trasy głównej. Wzdłuż drogi ekspresowej powstał system osłony meteorologicznej, zbudowano kanał technologiczny i kanalizację teletechniczną dla systemu zarządzania ruchem. Przebudowano również cieki wodne oraz rowy i urządzenia melioracyjne.
Koszt inwestycji wyniósł prawie 352 mln zł. Realizacja tego odcinka oraz dwóch sąsiednich, Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ oraz Żnin Północ - Mieleszyn, objęta jest dofinansowaniem z Unii Europejskiej o wartości ponad 716,3 mln zł.
Jeszcze w tym roku drogowcy zamierzają udostępnić kierowcom odcinek Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie, na którym prace są wykonane już w prawie 80 proc. Umożliwi to większe niż dotychczas wykorzystanie odcinka Bydgoszcz Północ - Bydgoszcz Opławiec.