Nowe Audi A7 Sportback to eleganckie czterodrzwiowe coupe, które według marki ma wyznaczać nowe standardy w klasie luksusowych limuzyn. W nowym Gran Turismo widać geny większego modelu A8, który niedawno miał swój debiut. Od pierwszego wejrzenia czuć jednak, że A-siódemce jest znacznie bliżej to zadziornego auta sportowego, aniżeli kanapowego krążownika.
Wygląd
Z zewnątrz nowe A7 Sportback jest utrzymane w tej samej stylistyce co większe A8. Duże powierzchnie i ostre krawędzie sprawiają, że auto prezentuje się dynamicznie i zadziornie. Wyraźne krawędzie podkreślają kształt nadkoli, które skrywają felgi o średnicy do 21 cali.
Testowaliśmy poprzednika: TEST Audi A7 Sportback - WIDEO
Eleganckie Gran Turismo mierzy 4969 mm długości i 1908 szerokości, przy niedużym wzroście 1422 mm (który można obniżyć o kolejne 10 mm za pomocą sportowego zawieszenia). Dzięki tak niskiemu nadwoziu i mocno opadającej linii dachu, duże auto zyskało lekkie proporcje sportowego auta, przy zachowaniu gabarytów limuzyny. Rozstaw osi nowego Audi A7 Sportback zwiększono w stosunku do poprzednika o 12 mm (wynosi teraz 2926 mm).
Osłona chłodnicy jest szersza i niżej umieszczona w porównaniu do modelu A8. Wąskie reflektory są dostępne w trzech wariantach. W średniej i najwyższej wersji wyposażenia składają się z 12 położonych obok siebie segmentów świetlnych oddzielonych wąskimi przestrzeniami. Taki "pasiasty" układ ma symbolizować system zerojedynkowy. Topowa wersja to oczywiście diodowe reflektory HD Matrix ze światłami laserowymi.
Z tyłu model nawiązuje do poprzednika – auto zakończone jest zwężeniem przypominającym rufę jachtu. Pokrywa bagażnika kończy się łukowatą krawędzią, z której przy prędkości 120 km/h elektrycznie wysuwa się spojler. Tył przyozdobiono także pasem świetlnym, który ma być wspólnym elementem stylistycznym dla topowych modeli Audi.
Wnętrze
Wnętrze nowego Audi A7 Sportback to połączenie elegancji i technologii. Poziome linie deski rozdzielczej optycznie poszerzają kabinę, a konsola środkowa została zorientowana na kierowcę. Dodatkowo w aucie zamontowano pokaźnych rozmiarów panoramiczny dach dodatkowo potęgujący przestronność auta.
W Audi A7 Sportback znajdziemy dwa ekrany, które zastąpiły dotychczasowy system przycisków i pokręteł. 8,6-calowy dolny wyświetlacz odpowiada za sterowanie ustawieniami nawiewu, a górny o przekątnej nawet 10,1 cala, to multimedialne centrum dowodzenia. Przeniesienie wyświetlacza ze szczytu deski rozdzielczej w dolne partie sprawiło, że wnętrze jest dużo bardziej eleganckie i minimalistyczne. A szklana tafla ekranu sprawia, że niemal zlewa się on z otoczeniem. Dodatkowo do dyspozycji kierowcy jest Virtual Cockpit o przekątnej 12,3 cala, zastępujący analogowe zegary, a także head-up display, wyświetlający najważniejsze informacje na przedniej szybie.
Mimo mocno opadającej linii dachu, bagażnik nowego Audi A7 Sportback wcale nie jest mały i oferuje 535 l pojemności. Po złożeniu tylnej kanapy, przestrzeń wzrasta do 1390 l. Jest możliwość doposażenia auta w sterowanie sensoryczne bagażnikiem, czyli otwieranie i zamykanie go za pomocą ruchu stopą pod zderzakiem.
Systemy Audi AI
Przyciskiem AI kierowca może aktywować funkcje jazdy automatycznej. Dzięki nim auto samo zaparkuje, lub nawet wjedzie do garażu i w ten sam sposób z nich wyjedzie. Kierowca rozpoczyna i kończy manewr za pomocą aplikacji na smartfonie. Auto cały czas oblicza obraz otoczenia, wykorzystując dane napływające z czujników. Ich zestaw (w zależności od wersji wyposażenia) obejmuje nawet pięć czujników radarowych, pięć kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy.
Technologie
Wiele rozwiązań konstrukcyjnych w nowym Audi A7 Sportback zaprojektowano zupełnie od podstaw. W standardzie mamy dostępny progresywny układ kierowniczy, którego przełożenie staje się bardziej bezpośrednie wraz z rosnącym kątem skrętu kierownicy. Dodatkowo tylna skrętna oś (maksymalnie o 5 stopni) ułatwia manewrowanie i poprawia stabilność prowadzenia. Przy niedużych prędkościach koła tylne skręcają się w przeciwną stronę co przednie. Dzięki temu promień skrętu zmniejsza się wówczas o 1,1 m. Przy prędkości powyżej 60 km/h tylne koła obracają się w tę samą stronę co przednie, co podnosi stabilność jazdy.
Trzeba przyznać, że eleganckie Gran Turismo na 21-calowych felgach prezentuje się naprawdę dobrze. Za obręczami w duecie z aluminiowymi zaciskami pracują tarcze hamulcowe o średnicy nawet 400 mm. Konfigurując auto możemy wybrać jeden z czterech wariantów zawieszenia: tradycyjne (ze stalowymi sprężynami), sportowe (obniżające karoserię o 10 mm), regulowane elektronicznie a także samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension.
Opcjonalnie Audi A7 Sportback może być wyposażone w sportowy mechanizm różnicowy. Aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami tylnej osi, "pomagając" w ten sposób napędowi na cztery koła quattro. Wszystkie systemy współpracują ze sobą dzięki sygnałom przetwarzanym przez elektroniczną platformę podwozia (EFP). Napęd quattro opiera się na technice ultra, która załącza napęd tylnej osi tylko wtedy, gdy jest on potrzebny.
Quattro może dużo: Audi A7 na dubajskich wydmach
W momencie debiutu nowe Audi A7 Sportback będzie występowało w odmianie 55 TFSI z automatyczną dwusprzęgłową skrzynią S-tronic o siedmiu przełożeniach. Oznacza to, że do napędu eleganckiego Grat Turismo posłuży trzylitrowa jednostka benzynowa w 3. V6 TFSI generująca 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Taki silnik pozwoli na osiągnięcie pierwszych 100 km/h po 5,3 sekundy, a maksymalna prędkość (ograniczona elektronicznie) to 250 km/h. Kolejne cztero- i sześciocylindrowe silniki (zarówno benzynowe jak i wysokoprężne), pojawią się w ofercie po rozpoczęciu produkcji samochodu.
Nowe Audi A7 Sportback produkowane będzie w zakładach w Neckarsulm. Model pojawi się na rynku w I kwartale 2018 roku.