Rewolucja hybrydowa? Postępująca elektryfikacja? Póki co, jedynie w głowach marketingowców i telewizyjnych serialach. Polacy poszukują coraz starszych aut, lubią diesle i rozglądają się za używanymi hybrydami tak rzadko, że... prawie wcale. Coroczny raport Internetowy Samochód Roku, przygotowywany przez otomoto doczekał się nowej odsłony i zawiera całkiem ciekawe wnioski.
Sprawdź: Uwaga na wichury! Kiedy masz szansę na odszkodowanie? Czy musisz mieć AC?
Najczęściej wyszukiwane były samochody z rocznika 2008, a więc 12-letnie. Choć auta z roku 2008 w głowie mogą jawić się jako wciąż nowoczesne, czas płynie nieubłaganie. W zeszłym roku najczęściej poszukiwaliśmy 10-latków. Zwiększył się także przebieg najczęściej poszukiwanego przez klientów samochodu. To może być akurat pozytywny znak, świadczący o większej świadomości klientów na temat przebiegu.
Z roku na rok poszukujemy także więcej SUV-ów. W 2019 wyszukiwań dotyczących tego typu samochodów było już 18%. Tendencję spadkową notuje z kolei procent wyszukiwań aut z LPG. W 2015 roku wozy zasilane tym paliwem stanowiły 19,4% wyszukiwań. W ubiegłym roku było to już tylko 8%. Kurczy się także rynek używanych kabrioletów.
Hybrydy i elektryki? Te nie interesują nas niemal wcale. Wśród używanych aut, wyszukiwania dotyczące tych kategorii wynosiły mniej niż 1%. Na tak niskie liczby wpływa również fakt, że takich samochodów jest na rynku sporo mniej niż napędzanych konwencjonalnie. Jeśli hybryda, to Toyota Prius, a wśród elektryków prym wiedzie Tesla Model S.
No dobra, ale kto jest tegorocznym królem wyszukiwań wśród aut osobowych? Tu niespodzianki nie ma. Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy zdają się marzyć o Audi A4. Najlepiej czarnym. Na drugim miejscu uplasował się konkurent A4, czyli BMW serii 3. Podium zamyka Volkswagen Golf i akcentuje niemiecką dominację. Wśród wyszukiwanych marek samochodów, kolejność jest taka sama. Od góry mamy Audi, BMW i Volkswagena. Kolejne lokaty należą do marek Ford, Opel, Mercedes-Benz, Toyota, Renault, Skoda i Peugeot.
Podium najczęściej wyszukiwanych aut nowych wygląda znacznie mniej prestiżowo niż używanych. Pierwsze 3 miejsca zajęły Fiat Tipo, Skoda Octavia i Dacia Duster. Wśród 10 najczęściej wyszukiwanych "nówek" są tylko 2 auta klasy premium. Mercedes-Benz GLC i Mercedes-Benz Klasy C.
Pełny raport znajdziecie pod tym linkiem.