Po niedawnej premierze nowego Touarega w Chinach, podczas New York International Auto Show (trwającego od 28 marca do 8 kwietnia) Volkswagen prezentuje dwie nowe wersje modelu Atlas, opracowanego z myślą o amerykańskim rynku. Są to Atlas Cross Sport oraz Atlas Tanoak. Oba studyjne auta to dowód, że na bazie Atlasa może powstać cała rodzina modeli.
Zobacz: Oto nowy Volkswagen Atlas
Atlas zadebiutował w Stanach Zjednoczonych z dużym sukcesem. Od wprowadzenia go na rynek w ubiegłym roku sprzedano już 36 tys. egzemplarzy. Pokazuje to, że w tak ważnym segmencie rynku jakim są SUV-y, Volkswagen przedstawił bardzo dobry samochód. Podczas wystawy na nowojorskim Manhattanie Volkswagen pokazał, że powstaną też inne odmiany Atlasa.
SUV czy coupe?
Pięciomiejscowy Atlas Cross Sport, zbliżony do modelu seryjnego, został skonstruowany w oparciu o modułową platformę MQB. Jest wyposażony w hybrydowy zespół napędowy typu plug-in umożliwiający pokonanie do 70 km przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Druga wersja Atlasa Cross Sport została wyposażona w konwencjonalny hybrydowy zespół napędowy bez możliwości zasilania energią z zewnątrz. Ten model też może przez pewien czas poruszać się korzystając wyłącznie z energii elektrycznej (zasięg elektryczny to ok. 2,5 km). Obydwa modele mają napęd na cztery koła 4MOTION.
Zobacz: Nowy Volkswagen Touareg oficjalnie zaprezentowany
Wół roboczy
Napędzany na cztery koła Atlas Tanoak to pierwszy pick-up Volkswagena skonstruowany na platformie MQB. Nazwa tego modelu pochodzi od drzewa rosnącego na wybrzeżu Pacyfiku w USA, osiągającego wysokość 45 metrów. Tanoak, którego nadwozie ma długość 5438 mm jest zaliczany w Stanach Zjednoczonych do pick-upów średniej wielkości. Szerokość jego nadwozia wynosi 2030 mm, a wysokość 1844 mm. Z tyłu znajduje się skrzynia ładunkowa o długości 1627 mm, szerokości 1450 mm i wysokości 530 mm (Cargo-Box).
Cargo-Box skonstruowano tak, by można było w nim przewozić rowery, deski surfingowe a nawet mniejsze łódki. W skrzyni ładunkowej znajduje się np. nowo opracowany uchwyt Cargo, który nieużywany spoczywa pod oknem kabiny pasażerskiej, a po wyjęciu może zostać wsunięty w boczne ścianki Cargo-Box. Powstaje w ten sposób system mocowań, dzięki któremu można łatwo przytwierdzić np. łódź i bezpiecznie ją przetransportować.
Zobacz TEST porównawczy: Ford Ranger vs. Nissan Navara vs. Volkswagen Amarok
Atlas jest wyposażony w benzynowy silnik 3.6 FSI V6. Ta sześciocylindrowa jednostka osiąga moc 280 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm, który za pośrednictwem 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów jest przenoszony na cztery koła. W hybrydowych wersjach modelu Cross Sport silnik ten wspierają dwie elektryczne jednostki napędowe. Ta umieszczona z przodu ma moc 40 kW i moment obrotowy 220 Nm, tylna natomiast – 85 kW i 270 Nm. Silniki te są zasilane energią elektryczną zgromadzoną w niedużym litowo-jonowym akumulatorze umieszczonym w tunelu środkowym. Pojemność tego akumulatora – tu widać różnicę między hybrydami PHEV i HEV – wynosi, odpowiednio 18 kWh (PHEV) i 2 kWh (HEV). Moc systemowa zespołu napędowego wynosi 360 KM w wypadku wersji PHEV i 314 KM w hybrydzie HEV.
Ofensywa Volkswagena w segmencie SUV-ów
Realizując strategię TRANSFORM 2025+ Volkswagen będzie konsekwentnie wzmacniał swoją pozycję w ważnym segmencie aut typu SUV. Dotyczy to zwłaszcza rynku amerykańskiego – seryjny Atlas Cross Sport oraz zapowiedziany na 2020 rok całkowicie elektryczny I.D. CROZZ w ciągu dwóch lat powiększą ofertę samochodów tego rodzaju.