Wprowadzając na rynek modele Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron, producent z Ingolstadt zrobił odważny krok w kierunku designu modeli elektrycznych. Linia nadwozia tych dwóch kompaktowych SUV-ów jest kontynuacją pomysłów przedstawionych już w roku 2019, wraz z koncepcyjnymi wówczas Audi Q4 i Audi Q4 Sportback. Linia robi wrażenie uderzającymi proporcjami, a zwłaszcza krótkimi zwisami przednimi, dużymi kołami i mocno ukształtowanymi mięśniami.
Sprawdź: To ostatnie Audi, które jeszcze TO MA! Audi Q2 35 TFSI S tronic - TEST, OPINIA
Nie sposób nie zwrócić uwagi na niską linię dachu w stylu coupé w Audi Q4 Sportback e-tron, która kończy się mocno zarysowanym tyłem, a spojler jest głęboko osadzony na dwuczęściowym tylnym oknie. Ciężka praca inżynierów nie poszła jednak na marne. Model Q4 e-tron może się pochwalić niskim współczynnikiem oporu czołowego na poziomie 0,28, a Sportback – 0,26.
Jedne z większych w swojej klasie
Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron mierzą 4,59 m długości, co czyni je jednymi z większych w swojej klasie. Producent podkreśla, że wielkość przedziału pasażerskiego jest porównywalna z przestronnością w SUV-ach klasy wyższej. Nie ma tu też tunelu środkowego, a poczucie przestrzeni nie ogranicza się do przednich foteli. Mający sporo miejsca na nogi pasażerowie siedzący z tyłu, również są beneficjentami korzyści oferowanych przez platformę technologiczną zaprojektowaną wyłącznie dla pojazdów w pełni elektrycznych (MEB). Nie brakuje też miejsca na drobiazgi, bowiem schowki modelu Q4 e-tron mierzą łącznie około 25 l, a uchwyty na butelki wbudowane w górną część drzwi stanowią dodatkowy atut. Można w nich bezpiecznie umieścić nawet litrowe butelki i mieć je w idealnie ergonomicznym zasięgu.
Bagażnik oferuje więcej miejsca niż w przypadku innych pojazdów klasy kompaktowej – odpowiada w tym względzie pojazdom klasy średniej-wyższej. W zależności od ustawienia tylnych siedzeń, pojemność bagażnika wynosi od 520 do 1490 l w modelu Q4 e-tron i od 535 do 1460 l w modelu Q4 Sportback e-tron. Klapa bagażnika w obu wersjach otwierana i zamykana jest elektrycznie. Ponadto oba modele mogą ciągnąć przyczepę o masie do 1000 kg (z przyhamowaniem, nachylenie terenu 12%), a wersje quattro nawet do 1200 kg.
Nowocześnie i eko
Wnętrze Audi Q4 e-tron i Q4 Sportback e-tron jest bardzo przestronne. Deska rozdzielcza, delikatnie skierowana w stronę kierowcy, została podzielona na odrębne obszary i wyposażona w dwa wyświetlacze. Dekoracyjny panel po stronie pasażera może być opcjonalnie wykonany z innowacyjnej, technicznej tkaniny zawierającej domieszkę recyklatów. Opcja ta będzie dostępna krótko po wprowadzeniu pojazdu na rynek. Odrębny, poziomy panel sterowania, mieści w sobie dźwignię zmiany biegów. Tapicerka foteli zawierająca dużą domieszkę poliestru pochodzącego z recyklingu jest dostępna w sportowym pakiecie stylistyki wnętrza S line. Na każde siedzenie wykorzystuje się około 26 przetworzonych, 1,5-litrowych, plastikowych butelek.
Przeczytaj także: CENNIK nowego elektrycznego Audi. CENY i WYPOSAŻENIE wersji e-tron GT quattro i RS e-tron GT
Nowa jest także kierownica z powierzchniami dotykowymi służącymi do sterowania zestawem wskaźników cyfrowych. Infotainmentem i nawigacją steruje się przede wszystkim za pomocą centralnego wyświetlacza MMI touch, który w najwyższym poziomie konfiguracji będzie dostępny w rozmiarze 11,6 cala. Trzecim sposobem obsługi jest system głosowy przetwarzający również wyrażenia z języka potocznego.
Duża moc, duży zasięg
Dla obu wersji modelowych przeznaczone są trzy wersje napędu, a ich zwieńczeniem jest model quattro z maksymalną mocą 220 kW (299 KM). Warto jeszcze podkreślić, że przy skorzystaniu z szybkiej ładowarki, w zaledwie 10 minut ładowania można otrzymać energię wystarczającą na przejechanie około 130 km (WLTP). Audi Q4 40 e-tron z napędem na oś tylną - zgodnie z cyklem WLTP - powinno móc przejechać na jednej baterii do 520 km.
Opcje i wyposażenie
Na życzenie, oba elektryczne SUV’y mogą zostać wyposażone w reflektory Matrix LED mocno i precyzyjnie oświetlające drogę, bez oślepiania innych jej użytkowników. Cyfrowe sygnatury świetlne to absolutna nowość na rynku. Działą to tak, że kierowca w systemie operacyjnym MMI touch może wybrać jedną z czterech sygnatur. Z tyłu, światła tylne połączone są ze sobą homogenicznym pasem świetlnym. Do wyboru jest osiem kolorów lakieru, w tym nowy metaliczny odcień fioletowy Aurora. Oprócz wyposażenia podstawowego, dostępne są dwie linie wyposażenia zewnętrznego: advanced i S line exterior.