Droga S5 na Dolnym Śląsku

i

Autor: Archiwum serwisu Droga S5 na odcinku Korzeńsko - Wrocław

Ekspresowo drogą S5 przez Dolny Śląsk

2017-12-27 10:28

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia, do dyspozycji kierowców został oddany kolejny odcinek drogi ekspresowej S5. 50-kilometrowa trasa wiedzie od węzła Korzeńsko aż do węzła Wrocław Północ.

6 listopada 2017r. oddano do ruchu prawie 20 km trasy S5 między węzłami Korzeńsko a Krościna. 22 grudnia do użytku przekazano około 30 kilometrów drogi ekspresowej, która jest ważnym odcinkiem łączącym Wrocław z północną częścią kraju.

Droga ekspresowa S5 w Polsce docelowo będzie liczyła około 360 km i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz. Łącznie z dolnośląskim odcinkiem S5 oddano już do ruchu 155 km, natomiast w realizacji jest jeszcze 205 km. Planowane połączenie całej trasy ma nastąpić w 2019r.

S5 przebiegać będzie poprzez środkową część Polski i połączy:

- obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza;
- w Poznaniu połączy się z drogą ekspresową S11, a w Bydgoszczy z drogą ekspresową S10;
- poprzez Autostradową Obwodnicę Wrocławia będzie umożliwiała dojazd do autostrady A4 i drogi ekspresowej S8.

Budowę drogi ekspresowej na Dolnym Śląsku podzielono na 3 zadania inwestycyjne. 6 listopada oddano do ruchu całe zadanie 1 (od węzła Korzeńsko do km 123+700) o długości ok. 15 km, oraz fragment zadania 2 (od km 123+700 do węzła Krościna) o długości 4,3 km. Przed świętami natomiast udostępniono kierowcom pozostałą część zadania 2 (od węzła Krościna do 137+500) czyli pozostałe 9 km, oraz całe zadanie 3 (od 137+500 km do węzła Wrocław Północ) o długości ok. 19,3 km.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

W ramach budowy S5 powstało 7 węzłów drogowych, które w sposób bezkolizyjny umożliwiają włączenie się do ruchu. Są to węzły: Żmigródek, Żmigród, Krościna, Prusice, Trzebnica, Kryniczno, Wrocław Północ.

Obiekty inżynieryjne

Na prawie 50 kilometrowym odcinku drogi S5 wybudowano 46 obiektów mostowych, w tym dwa charakterystyczne, które wybudowane metodą nasuwania podłużnego:

-  most MS 6 o długości 750 m, przechodzący ponad dwoma rzekami Baryczą i Młynówką oraz nad torami stacji kolejowej Żmigród w ciągu linii kolejowej Wrocław – Poznań;
-  most MS 41 o długości 749 m, przechodzący nad terenami zalewowymi, przez rzekę Widawę oraz kanał Sołtysowicki.

Zobacz też: Szlak Via Baltica coraz dłuższy

Dodatkowo wybudowano 85 przepustów,  w tym  29 przepustów ekologicznych.

Powstały 4 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP). Dodatkowo przy węźle Krościna powstał Obwód Utrzymania Drogi (OUD) Krościna, którego zadaniem będzie bieżące utrzymanie trasy.

Pomiędzy jezdniami na przejazdach awaryjnych, zamontowane zostały szybko rozbieralne bariery linowe, których łatwy i szybki sposób demontażu usprawni przeprowadzanie akcji ratowniczych przez służby ratunkowe w sytuacji ewentualnego zagrożenia.

S5  w liczbach

Do  budowy dolnośląskiej trasy S5 wykorzystano:

- ok. 180 tys. m3 betonu do wykonania wszystkich obiektów mostowych;
- ponad 20 tys. ton stali  zbrojeniowej do wykonania wszystkich obiektów mostowych;
- 11,2 mln ton kruszyw i piasku wbudowanych  w nasypy.

Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku