Toyota bZ4X Concept to zapowiedź nowej gamy elektrycznych samochodów akumulatorowych. Nazwa „bZ” jest skrótem od beyond Zero, czyli koncepcji Toyoty, w myśl której marka angażuje się nie tylko w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla i neutralności węglowej, ale idzie jeszcze dalej, wprowadzając do swoich aut funkcję oczyszczania powietrza w trakcie jazdy (pierwszym samochodem z taką funkcją jest model Mirai). Samochód ten został opracowany we współpracy Toyota Motor Corporation z Subaru Corporation, wykorzystując ekspercką wiedzę i umiejętności każdej z firm. Sprzedaż wersji produkcyjnej ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.
Zobacz też: Debiutuje Toyota GR 86! To dumny następca modelu GT 86 z mocniejszym boxerem - GALERIA
Stylistyka nadwozia Toyoty bZ4X Concept stanowi zapowiedź świetnych właściwości jezdnych i funkcjonalności. Przód samochodu został pozbawiony grilla dobrze znanego z aut spalinowych, a zamiast tego zawiera układ czujników, świateł i elementów aerodynamicznych. Na karoserii zostały wokół rozmieszczone plastikowe osłony, typowe dla samochodów klasy SUV. Model ten charakteryzować będzie się wysoką pozycją za kierownicą. Auto zostało zbudowane na nowej platformie modułowej e-TNGA, przygotowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych. Duży rozstaw osi i krótkie zwisy pomogły w stworzeniu obszernej kabiny. Przestrzeń na nogi z tyłu jest na poziomie dużych samochodów segmentu D. Panele sterowania umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by był czytelny i prosty w obsłudze. Wyświetlacz, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie.
Podczas prac rozwojowych wykorzystano ponad 20-letnie doświadczenie Toyoty jako lidera elektryfikacji pojazdów. Standardowy system fotowoltaiczny zwiększa zasięg oraz podkreśla wizerunek auta jako przyjaznego środowisku. Dzięki eksperckiej wiedzy Toyoty w dziedzinie rozwoju baterii do samochodów hybrydowych i hybryd plug-in, z myślą o Toyocie bZ4X Concept stworzono większą i mocniejszą baterię, która zapewni dobre osiągi, a także utrzymanie zasięgu auta nawet w rejonach o chłodniejszym klimacie.
Zobacz: Toyota Yaris Cross debiutuje w nowych wersjach. Więcej wyposażenia, więcej SUV-a - GALERIA
System napędu na cztery koła, który składa się z elektrycznych silników zamontowanych na przedniej i tylnej osi, został opracowany razem z Subaru. Korzystając z bogatej historii i doświadczeń Toyoty oraz Subaru, stworzono napęd na wszystkie koła o dużych możliwościach. System gwarantuje Toyocie bZ4X realne możliwości jazdy w terenie, a jednocześnie zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa i pewność jazdy dla kierowcy w każdych warunkach drogowych.
Toyota bZ4X będzie dostępna z pierwszym na świecie wśród masowo produkowanych samochodów układem kierowniczym łączącym wolant z systemem steer-by-wire. Ta technologia daje kierowcy większą kontrolę, eliminując zakłócenia z nierównych nawierzchni i hamowania, a przez to zapewniając większą precyzję, idącą w parze z prędkością auta i kątem skrętu. System steer-by-wire pozwala zrezygnować z tradycyjnej, okrągłej kierownicy, zastępując ją nowym wolantem o specjalnie opracowanym kształcie. Technologia ta eliminuje konieczność odrywania rąk od kierownicy podczas skrętu i daje więcej przyjemności z jazdy.
Do 2025 roku Toyota planuje wprowadzić 15 modeli z napędem elektrycznym na baterie, w tym siedem aut z linii bZ. Modele bZ Toyoty pomogą osiągnąć cel neutralności węglowej. Neutralność węglowa odnosi się do koncepcji i inicjatyw, których celem jest neutralizacja emisji CO2 podczas całego cyklu życia pojazdu – od produkcji przez dystrybucję, użytkowanie, aż po recykling i utylizację.