Rewolucyjny kokpit z trzema ekranami! Elektryczny Mercedes-Benz EQS prezentuje MBUX Hyperscreen

2021-01-08 11:59

Samouczący się system operacyjny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) radykalnie uprościł obsługę nowych Mercedesów. Zadebiutował w 2018 r. w obecnej Klasie A i trafił już do ponad 1,8 mln samochodów aut z gwiazdą - również tych użytkowych. Kilka miesięcy temu w nowej Klasie S wprowadzono drugą generację MBUX-a. Teraz czas na kolejny znaczący krok naprzód – w nowym EQS-ie na życzenie dostępny będzie system operacyjny MBUX Hyperscreen.

MBUX Hyperscreen to przykład symbiozy analogowego i cyfrowego wzornictwa: kilka wyświetlaczy zdaje się tu płynnie łączyć w jeden imponujący, zakrzywiony ekran, a z jego dużą powierzchnią zintegrowano klasyczne otwory wentylacyjne. Całość otacza plastikowa ramka, której widoczną część polakierowano na odcień Silver Shadow. Za sprawą oświetlenia otoczenia zamontowanego w dolnej części ekranu MBUX Hyperscreen, wyświetlacze wydają się „unosić” nad deską rozdzielczą.

Sprawdź: Wylądowałem na dywaniku u szefa. Nowy Mercedes-Benz Klasy S pokazany w Polsce - WIDEO, GALERIA, CENNIK

Pasażer także ma do dyspozycji własny wyświetlacz i obszar roboczy. System oferuje siedem profili użytkownika, pozwalając na personalizowanie ustawień i treści. Warto jednak zaznaczyć, że funkcje z zakresu rozrywki na wyświetlaczu po stronie pasażera są dostępne w trakcie podróży tylko w ramach przepisów obowiązujących w danym kraju. Jeśli siedzenie pasażera nie jest zajęte, ekran staje się cyfrowym elementem dekoracyjnym i prezentuje animowane gwiazdy.

MBUX Hyperscreen w elektrycznym Mercedesie EQS

i

Autor: Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen w elektrycznym Mercedesie EQS

Najwyższej jakości

Aby uzyskać obraz jak najlepszej jakości, w przypadku wyświetlaczy centralnego i po stronie pasażera wykorzystano technikę OLED. Diody OLED świecą samoistnie; aktywne piksele – o wyjątkowej intensywności kolorów – zapewniają wysokie wartości kontrastu niezależnie od kąta widzenia i warunków oświetlenia, a niekontrolowane punkty pozostają wyłączone, dzięki czemu można uzyskać efekt głębokiej czerni. Szatę graficzną interfejsu utrzymano w nowej, niebiesko-pomarańczowej kolorystyce, a klasyczny zestaw wskaźników z dwoma okrągłymi zegarami został zinterpretowany na nowo.

Zobacz: Mercedes Klasy S 2021 w końcu zaprezentowany. Poznaliśmy flagową "eskę" w pełnej krasie

Przejrzysty interfejs z tzw. punktami kotwiczenia sprawia, że MBUX Hyperscreen jest intuicyjny i łatwy w obsłudze. Za przykład może posłużyć tu tryb wyświetlacza poświęcony napędowi elektrycznemu. Kluczowe funkcje napędu, takie jak wykorzystanie mocy czy rekuperacja, są wizualizowane w nowy sposób, za pomocą ruchomych elementów: „klamry” i obiektu w kształcie soczewki, który w efektowny sposób prezentuje aktualne przyspieszenia.

MBUX Hyperscreen w elektrycznym Mercedesie EQS

i

Autor: Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen w elektrycznym Mercedesie EQS

Sugestie i podpowiedzi komputera

Współczesne systemy multimedialne oferują liczne, rozbudowane funkcje, ale ich obsługa często wymaga wykonania szeregu czynności. Aby uprościć takie interakcje, Mercedes-Benz opracował interfejs użytkownika z tzw. świadomością kontekstową, korzystający z osiągnięć sztucznej inteligencji. W efekcie system MBUX proaktywnie prezentuje użytkownikowi odpowiednie funkcje we właściwym czasie. Świadomość kontekstowa jest stale optymalizowana pod kątem zmian w zachowaniach użytkowników. Tak zwana warstwa zerowa na najwyższym poziomie menu prezentuje dynamicznie agregowane treści pochodzące ze zbiorów całego systemu MBUX i powiązanych z nim usług.

Przeczytaj także: Tymi nowinkami Mercedes-Benz Klasy S (W223) zawstydza konkurencję! Poznaj rozwiązania i dane techniczne

Mercedes-Benz śledził i śledzi zachowania użytkowników pierwszej generacji MBUX-a. W większości przypadków sięgają oni do kategorii Nawigacja, Radio/Media i Telefon – i właśnie dlatego aplikacja nawigacyjna zawsze znajduje się pośrodku ekranu, z dostępem do pełnej funkcjonalności. Sztuczna inteligencja proponuje użytkownikowi ponad 20 kolejnych funkcji – od programu masażu, przez przypomnienie o urodzinach, aż po sugestię listy rzeczy do zrobienia, zależnie od stopnia ważności. Moduły elementów sugerowanych w warstwie zerowej programiści Mercedesa nazywają „magicznymi modułami”.

MBUX Hyperscreen w elektrycznym Mercedesie EQS

i

Autor: Mercedes-Benz MBUX Hyperscreen w elektrycznym Mercedesie EQS

Hyperscreen w liczbach i faktach

• MBUX Hyperscreen płynnie łączy kilka wyświetlaczy z imponującym efektem: zakrzywiony ekran ma szerokość 141 cm i powierzchnię 2432,11 cm2.

• Szklana pokrywa wyświetlacza jest zakrzywiana w procesie formowania w temperaturze ok. 650°C. Proces ten eliminuje zniekształcenia widzenia obrazu na całej szerokości pojazdu, niezależnie od promienia pokrywy.

• Aby dostać się do najważniejszych aplikacji, użytkownik musi przejść przez 0 poziomów menu. Dlatego Mercedes-Benz nazywa tę warstwę zerową.

• Pod ekranem dotykowym znajduje się łącznie 12 siłowników, które odpowiadają za efekt sprzężenia zwrotnego przy dotykaniu matrycy. Jeśli palec dotknie określonych punktów, powoduje to wyczuwalne wibracje pokrywy.

• Dwie powłoki osłony ograniczają odblaski i ułatwiają czyszczenie. Samo zakrzywione szkło składa się ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu glinu.

• Środki z zakresu bezpieczeństwa obejmują z góry określone punkty pękania wzdłuż bocznych otworów wylotowych, a także pięć uchwytów o strukturze plastra miodu, które w przypadku zderzenia mogą zdeformować się w ukierunkowany sposób.

• Wybrane parametry specyfikacji technicznej nowego MBUX-a to: 8-rdzeniowy procesor, 24 GB pamięci RAM i 46,4 GB przepustowości pamięci RAM na sekundę.

• Jasność ekranu jest dostosowywana do warunków otoczenia w oparciu o dane z kamery wielofunkcyjnej oraz z czujnika światła.

• Siedem profili użytkownika sprawia, że sekcja wyświetlacza dla pasażera z przodu może być dostosowana do jego potrzeb.