Zasada działania systemu sterowania zaworami ssącymi jest następująca: tłok poruszany przez wałek rozrządu sterujący zaworami ssącymi jest połączony z zaworem poduszką hydrauliczną, sterowaną przez elektrozawór. Gdy elektrozawór jest zamknięty, olej w poduszce zachowuje się jak ciało stałe i przekazuje zaworowi ssącemu wznios narzucony przez wałek rozrządu. Gdy elektrozawór jest otwarty, poduszka hydrauliczna i zawory ssące nie są połączone ze sobą, zawór zamyka się pod działaniem sprężyny. Sterowanie czasem otwarcia/ zamknięcia elektrozaworu pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu optymalnego przebiegu czasowego otwarcia zaworów ssących. Dzięki temu nowoczesnemu zasilaniu - wzrasta moc i moment obrotowy silników benzynowych, przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa i emisji CO2. Ten system ma zastosowanie w najnowszym, dwucylindrowym silniku benzynowym o poj. 900 ccm, którego produkcja jest przygotowywana w nowej Spółce Fiat Powertrain w Bielsku-Białej.
Fiatowskie rozwiązanie
2009-03-29
9:00
Technologia Fiat Multiair to opracowany przez Grupę Fiata mechanizm elektrohydraulicznego sterowania zmiennych faz otwarcia zaworów, który jest stosunkowo prosty, zużywa niewiele energii, jest samoistnie odporny na uszkodzenia oraz tani w produkcji.