Obecnie większość nowych pojazdów występuje (przynajmniej opcjonalnie) z reflektorami ksenonowymi lub wykonanymi w technologii LED. Jednak w Polsce większość samochodów ma ponad 10 lat i próżno w nich szukać zaawansowanych technologii oświetleniowych. Szczególnie jesienią i zimą, kiedy szybko zapada zmrok i warunki pogodowe nie zawsze są sprzyjające, niedostateczne oświetlenie drogi daje o sobie znać.
Tak jest teraz
Na polskich drogach najczęściej spotykamy tradycyjne reflektory (żarówka lub ksenon) co wiąże się z pewnymi niedogodnościami, np. z koniecznością jazdy na światłach mijania (tzw. krótkich), ponieważ na długich będziemy oślepiać innych kierowców. Konieczne jest więc ręczne przełączanie pomiędzy trybami.
Dziś standardem w nowych samochodach jest wykorzystywanie matryc LED (np. system Matrix LED stosowany w Audi), które działają w oparciu o indywidualnie kontrolowane chipy dla każdej ze stref oświetleniowych. Operują na pełnym poziomie poboru energii, w mechaniczny sposób "maskując" te diody, które nie są potrzebne. Tym sposobem możemy jechać na "długich" a system w pewien sposób zasłoni pojazd przed nami lub nadjeżdżający z przeciwka, ale nadal pełną mocą będzie oświetlał pobocza i ciemne strefy.
Jak będzie w przyszłości?
Choć LED-y rozwijają się w zawrotnym tempie a reflektory stają się niesamowicie skomplikowane, najnowsze trendy wskazują na inny kierunek rozwoju. Według firmy Osram przyszłość należy do mikropikseli, które mogą być włączane i wyłączane indywidualnie. Wysoka rozdzielczość (przeskok z 84 pikseli stosowanych obecnie do ponad 1 000 pikseli) gwarantuje płynny, dynamiczny strumień światła. Ewolucja technologii LED multipixel zainicjowała ogromny skok w rozwoju inteligentnych systemów oświetleniowych, które mają największą szansę na zastosowanie w rzeczywistości.
Rozwój pierwszego na świecie, hybrydowego systemu LED oparty został na wnioskach z projektu µAFS (mikro AFS), kierowanego przez Osram Opto Semiconductors. Nowa technologia oświetleniowa ma pozwolić na tworzenie prawdziwie inteligentnych, adaptacyjnych reflektorów, które będą zarówno kompaktowe (1024 piksele w kwadracie o wymiarach 4mm x 4mm), ale też wydajne i skalowalne.
Jak to działa?
Eviyos to pierwszy prototyp hybrydowych LED-ów, które łączą w sobie układ diod elektroluminescencyjnych z indywidualną kontrolą każdego z pikseli. Kilka tysięcy diod LED (każda o wymiarach zaledwie 0,125 mm x 0,125 mm) otrzymuje polecenia dotyczące swojej mocy oraz aktualnych ustawień od elektronicznej jednostki kontrolnej, bazującej na informacjach z szeregu czujników oraz kamer. Kamera pełni funkcję "oczu" systemu, zbierając dane na temat otoczenia i przesyłając je do kontrolera. Kontroler przetwarza i analizuje obraz, a następnie przekazuje aktualny wzór świecenia do poszczególnych pikseli. Oprócz niezwykłych możliwości adaptacyjnych, Eviyos może się pochwalić wysoką wydajnością energetyczną – system uruchamia wyłącznie te piksele, które są w danej chwili potrzebne.
"Osram Opto Semiconductors nieustannie kształtuje przyszłość rynku oświetleniowego. Mamy nadzieję, że komercyjnie dostępna technologia LED multipixel przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz komfortu kierowców. Produkt wejdzie do sprzedaży w 2020 roku" – mówi Stefan Groetsch z Osram Opto Semiconductors.