Ford stawia dziś znaczący krok w kierunku transformacji europejskiej działalności, zobowiązując się do pełnego zaangażowania w produkcję elektrycznych samochodów osobowych oraz do zdecydowanego rozwinięcia i elektryfikacji wiodącego sektora – produkcji pojazdów dostawczych.
Do połowy 2026 roku pełna europejska gama pojazdów osobowych marki będzie mogła poruszać się z zerową emisją spalin. Będą to samochody w pełni elektryczne lub hybrydowe typu plug-in, a do 2030 roku planowane jest stuprocentowe przejście na napędy w pełni elektryczne. Analogicznie do 2024 r. cała gama pojazdów dostawczych Forda będzie zdolna do jazdy bezemisyjnej, w pełni elektryczna lub napędzana układami hybrydowymi typu plug-in, a do 2030 roku dwie trzecie sprzedawanych pojazdów dostawczych Forda ma być w pełni zelektryfikowanych lub wyposażonych w napęd hybrydowy plug-in.
Zobacz też: Nie ma klamek, za to jest wielki tablet. Ford Mustang Mach-E zaskakuje pod wieloma względami
Powyższa wiadomość pojawia się po ogłoszeniu przez Forda powrotu do rentowności w Europie w czwartym kwartale 2020 roku oraz po zapowiedzi, że firma zainwestuje globalnie do 2025 roku co najmniej 22 miliardy dolarów w elektryfikację, czyli prawie dwa razy tyle, ile firma przeznaczyła wcześniej w planach na pojazdy elektryczne. Kluczowe znaczenie dla usprawnienia działalności Forda w Europie w ciągu ostatnich dwóch lat miała poprawa kosztów strukturalnych o 1 miliard dolarów, zwrócenie większej uwagi na nierentowne rynki, stworzenie lepiej dostosowanej linii pojazdów w ramach trzech grup biznesowych skoncentrowanych na kliencie oraz partnerstwa mające na celu stymulowanie wzrostu i poprawę poziomu rentowności w całej firmie.
Rozwój Forda w zakresie pojazdów dostawczych
W 2020 roku Ford po raz szósty z rzędu sięgnął po tytuł lidera sprzedaży pojazdów użytkowych w Europie. Wzrost w mocnej u Forda branży pojazdów dostawczych jest kluczowy dla jego europejskiej rentowności. Ma on być wspierany przez nowe produkty i usługi, współpracę z rozległą siecią partnerów zabudowujących pojazdy dostawcze, przy czym strategiczny sojusz Forda z Volkswagenem i spółką joint venture Ford Otosan zapewni efektywny kosztowo rozwój pojazdów i zaopatrzenie w komponenty.
Przeczytaj: Jeszcze minivany nie zginęły! Ford S-MAX i Ford Galaxy z hybrydowym napędem - ZDJĘCIA
Motorem dalszego wzrostu w segmencie pojazdów dostawczych będzie ekosystem zbudowany wokół usług komunikacji opracowanych wspólnie z klientami, których celem jest poprawa zadowolenia właścicieli pojazdów i wspieranie rozwoju ich firm. Obejmuje to przykładowo usługi związane z czasem gotowości do pracy i produktywnością, takie jak FordPass Pro dla flot składających się z maksymalnie pięciu pojazdów, a także uruchomienie Ford Fleet Management, programu stworzonego przez Forda i ALD Automotive w ubiegłym roku, służącego maksymalizacji produktywności u klientów flotowych, którzy poszukują usług dostosowanych do indywidualnych potrzeb, by utrzymać flotę samochodową w ruchu.
Firmy Ford i Google ogłosiły również niedawno utworzenie nowej grupy partnerskiej, Team Upshift, której celem jest tworzenie przełomowych rozwiązań opartych na analizie danych. To pierwsze w swoim rodzaju partnerstwo, korzystające z wewnętrznych możliwości Forda, będzie podstawą przekształcenia doświadczeń i usług związanych z posiadaniem pojazdu, skierowanym zarówno do klientów eksploatujących pojazdy użytkowe, jak i osobowe.
Inwestycja 1 miliarda dolarów w zakłady Forda w Kolonii
Głównym impulsem dla Forda w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości jest nowa inwestycja o wartości 1 miliarda dolarów, mająca na celu modernizację montowni pojazdów w Kolonii w Niemczech, jednego z największych ośrodków produkcyjnych w Europie i siedziby Ford of Europe. Inwestycja ta przekształci istniejące zakłady montażu pojazdów w Centrum Elektryfikacji Ford Cologne Electrification Center, ukierunkowane na produkcję pojazdów elektrycznych. Będzie to pierwszy taki zakład Forda w Europie.
Testowaliśmy: Ford Transit Trail w starciu z bestią ze wschodu! Jak poradził sobie duży dostawczak? TEST, OPINIA
Ford potwierdził również, że pierwszy seryjny, całkowicie elektryczny samochód osobowy przeznaczony dla europejskich klientów zjedzie z taśm zakładu w 2023 roku, przy czym rozważana jest możliwość produkowania tam drugiego w pełni elektrycznego pojazdu.