Ford Mondeo powstaje w trzech wersjach nadwoziowych (sedan, liftback oraz kombi), a w ruch wprawiają go różne rodzaje układów napędowych. Model na rok 2019 przeszedł istotne zmiany. Mondeo otrzymało dostosowany do najnowszych norm emisji spalin Euro 6d Temp silnik wysokoprężny 2.0 EcoBlue. Motor z technologią SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) ma być najlepszym rozwiązaniem dla kierowców podróżujących na długich dystansach i jest dostępny w trzech wariantach mocy: 120 KM, 150 KM i 190 KM. Nadal dostępny jest też benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 165 KM.
Do oferty dołączyła również nowa, inteligentna, ośmiostopniowa przekładnia automatyczna potrafiąca dostosować zmianę biegów do stylu jazdy i jest sterowana za pomocą ergonomicznego pokrętła wstawionego w miejscu tradycyjnej dźwigni. Skrzynia ta jest oferowana z dieslem o mocach 150 KM i 190 KM. Dostępna jest również 6-biegowa manualna skrzynia biegów, a Mondeo 2.0 EcoBlue może mieć opcjonalnie inteligentny napęd na wszystkie koła. Zespół sensorów dokonuje pomiarów warunków na drodze i w przypadku utraty przyczepności system rozdziela moment obrotowy w stosunku do 50/50 pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi, w czasie krótszym niż 20 milisekund.
Ulepszona hybryda
Odmłodzone Mondeo otrzymało udoskonalony i bardziej wydajny napęd benzynowo-elektryczny. Ford Mondeo Hybrid dysponuje systemem rekuperacji energii i może poruszać się w trybie preferującym napęd elektryczny, co pozytywnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa w mieście, gdy ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie się. Skrzynia biegów jest automatyczna i bezstopniowa.
Ulepszony system sterowania układem napędowym teraz lepiej wykorzystuje moment obrotowy silnika, zapewniając większą oszczędność paliwa i lepsze osiągi – płynnie reguluje przełożenia, aby wykorzystać jak najwyższą wartość momentu w jak najniższym zakresie obrotów silnika. Moc hybrydy wynosi 187 KM i wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania pracującego w cyklu Atkinsona, opracowanego dla tego zespołu napędowego (benzynowy silnik 2.0 litra połączony z elektrycznym + akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,4 kWh). W przypadku wersji czterodrzwiowej poziomu emisji CO2 wynosi 96 g/km, a zużycie paliwa od 4,2 l/100 km. Odmiana kombi emituje CO2 na poziomie 101 g/km i zużywa od 4,4 l paliwa na 100 km.
Lepsze wyposażenie
Ford Mondeo na rok 2019 wyposażony jest teraz również w adaptacyjny tempomat, pozwalający utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu, uzupełniany przez funkcję Stop-and-Go. System ten umożliwia całkowite zatrzymanie pojazdu w ruchu miejskim oraz pozwala automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może ruszyć naciskając przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie naciskając pedał przyspieszenia. Poprawia to znacznie komfort podczas jazdy w ruchu miejskim.
Przeczytaj też: TEST Ford Mondeo Kombi ST-Line 2.0 EcoBoost 240 KM
Systemem Stop&Go łączy w sobie technologię ograniczania prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych, a także pomaga upewnić się, że maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie dostosowywana do zmieniających się ograniczeń prędkości. System używa kamery do monitorowania znaków drogowych, zamontowanej na przedniej szybie. Gdy prędkość pojazdu jest wyższa niż obowiązujące ograniczenie prędkości, system automatycznie spowalnia pojazd. System pozwala kierowcy przyspieszyć do ustalonej prędkości, pod warunkiem, że nie przekroczy on nowego ograniczenia prędkości.
System łączności i rozrywki Ford SYNC 3 umożliwia kierowcom Mondeo sterowanie funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. System SYNC 8- obsługiwany jest poprzez 3-calowy kolorowy ekran dotykowy, m.in. komendami gestów. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.
Zmiany stylistyczne
Ford po paru latach obecności Mondeo na rynku wprowadził korekty wizualne aby zwiększyć atrakcyjność auta. Inny jest teraz kształt grilla, różniący się stylem w zależności od poziomu wykończenia (Titanium, ST-Line, Vignale). Inna jest też konstrukcja kratki dolnej w zderzaku wraz z kształtem świateł przeciwmgłowych. W wersji ST-Line jest dodatkowo otoczona sportowymi akcentami aerodynamicznymi. Inaczej wyglądają światła do jazdy dziennej LED. Bardziej wyrazisty stał się także tył. Nowe są światła w kształcie litery C, poprzecinane pełnowymiarową listwą w satynowym srebrnym lub chromowanym wykończeniu. Można liczyć dodatkowo na zmienione 17- i 18-calowe felgi z lekkich stopów, a także opcjonalne wykończenie Liquid Aluminium dla wariantu kół 19-calowych. Nowe opcje kolorów nadwozia obejmują: niebieski Blue Panther dla wersji Vignale, szary Stealth Grey dla wersji STLine oraz nowy Urban Teal dla pełnej gamy Mondeo.
Tab było przed liftingiem: TEST Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi 210 KM Twin-turbo PowerShift: luksus według Forda
Zmodernizowane wnętrze zawiera nowe tkaniny i tapicerkę siedzeń, nowy wygląd klamek drzwi i nowe ozdobne elementy wykończenia, unikalne dla modeli Titanium, ST-Line i Vignale. Zastosowanie obrotowego przełącznika zmiany biegów w modelach wyposażonych w ośmiostopniową, automatyczną przekładnię pozwoliło uzyskać dodatkowe miejsce w centralnej konsoli, gdzie zlokalizowano łatwo dostępny port USB do ładowania lub podłączania urządzeń mobilnych. Zmiany objęły również lepsze wkomponowanie środkowej konsoli w styl elementów na desce rozdzielczej.
O ceny nowego Mondeo można już pytać polskich dealerów.
Ford Mondeo hatchback 5d - CENNIK
silnik/wersja | Trend | Edition | Titanium | ST-Line | Vignale |
1.5 EcoBoost 165 KM M6 | 109 320 zł | 120 770 zł | 124 300 zł | 139 500 zł | - |
1.5 EcoBoost 165 KM A6 | 118 320 zł | 129 770 zł | 133 300 zł | 148 500 zł | - |
2.0 EcoBlue 120 KM M6 | 115 320 zł | 126 770 zł | - | - | - |
2.0 EcoBlue 150 KM M6 | 119 320 zł | 130 770 zł | 134 500 zł | 149 720 zł | - |
2.0 EcoBlue 150 KM A6 | 128 320 zł | 140 270 zł | 144 010 zł | 159 210 zł | - |
2.0 EcoBlue 190 KM A6 | - | 148 770 zł | 152 010 zł | 167 210 zł | 169 360 zł |
2.0 EcoBlue 190 KM A6 AWD | - | - | 161 010 zł | 176 210 zł | 178 360 zł |
Ford Mondeo sedan - CENNIK
silnik/wersja | Trend | Titanium | Vignale |
1.5 EcoBoost 165 KM M6 | 109 320 zł | 124 300 zł | - |
1.5 EcoBoost 165 KM A6 | - | 133 300 zł | - |
2.0 EcoBlue 120 KM M6 | 115 320 zł | - | - |
2.0 EcoBlue 150 KM M6 | 119 320 zł | 134 510 zł | - |
2.0 EcoBlue 150 KM A6 | 128 320 zł | 144 010 zł | - |
2.0 EcoBlue 190 KM A6 | - | 152 010 zł | 169 360 zł |
2.0 EcoBlue 190 KM A6 AWD | - | 161 010 zł | 178 360 zł |
2.0 187 KM Hybrid eCVT | - | 143 300 zł | 165 570 zł |
Ford Mondeo kombi - CENNIK
silnik/wersja | Trend | Edition | Titanium | ST-Line | Vignale |
1.5 EcoBoost 165 KM M6 | 113 320 zł | 124 770 zł | 128 300 zł | 143 500 zł | - |
1.5 EcoBoost 165 KM A6 | 122 320 zł | 133 770 zł | 137 300 zł | 152 500 zł | - |
2.0 EcoBlue 120 KM M6 | 119 320 zł | 130 770 zł | - | - | - |
2.0 EcoBlue 150 KM M6 | 123 320 zł | 134 770 zł | 138 510 zł | 153 710 zł | - |
2.0 EcoBlue 150 KM A6 | 132 820 zł | 144 270 zł | 148 010 zł | 163 210 zł | - |
2.0 EcoBlue 190 KM A6 | - | 152 270 zł | 156 010 zł | 171 210 zł | 173 360 zł |
2.0 EcoBlue 190 KM A6 AWD | - | - | 165 010 zł | 180 210 zł | 182 360 zł |
2.0 187 KM Hybrid eCVT | - | - | 147 300 zł | - | 169 570 zł |