Ford Mondeo wprowadzony w 1992 roku do produkcji doczekał w Europie pięciu generacji. Aktualna od 2014 roku wytwarzana jest w hiszpańskiej fabryce Forda zlokalizowanej w pobliżu Walencji, a swoją historię zakończy w marciu 2022 roku. Po 30 latach obecności Mondeo na rynku z linii produkcyjnej zakładów zjedzie ostatni egzemplarz. Fabryka poza produkcją hybrydowego zespołu napędowego opartego na silniku benzynowym o pojemności 2.5 litra Duratec, zwiększy możliwości produkcyjne w zakresie pakietów akumulatorowych. Z czasem przestawi się prawdopodobnie na produkcję aut elektrycznych.
Porównaliśmy: Ford Kuga - benzyna czy diesel? TEST WIDEO pomoże Ci podjąć decyzję!
Produkowany w USA bliźniaczy Ford Fusion został wycofany już w 2020 roku. Europejczycy rezygnują z eleganckich sedanów na rzecz SUV-ów, co zmusiło Forda do przestawienia się na nowe trendy, w które Mondeo już się nie wpisuje. Przez ponad 28 lat rynkowej kariery w Europie sprzedano blisko 5 milionów egzemplarzy Forda Mondeo. Ford jednocześnie oświadczył, że duże crossovery i samochody uniwersalne Forda - siedmiomiejscowe modele Ford Galaxy i Ford S-MAX - będą nadal produkowane, w tym niedawno zaoferowane klientom w pełni hybrydowe wersje obu tych modeli.
Ford ostatnio ogłosił, że do 2026 roku chce oferować wyłącznie samochody elektryczne albo hybrydowe plug-in, a do 2030 r. planuje przejście wyłącznie na samochody w pełni elektryczne. Symbolem elektrycznej rewolucji marki są obecni dwa modele – Mustang Mach-E oraz E-Transit. Choć różni je wiele, oba nie zostały wybrane przypadkowo. Tak Mustang, jak i Transit, są w swoich segmentach absolutnymi legendami Forda, a ich wersje elektryczne nowym otwarciem w dziejach marki.
Centrum elektryfikacji Forda w Europie będzie siedziba w Kolonii. To właśnie tam zaplanowana jest inwestycja 1 miliarda dolarów amerykańskich w modernizację zakładu montażu pojazdów. Marka stworzy tam swoje nowe centrum produkcji pojazdów elektrycznych.
To właśnie w Kolonii powstanie pierwszy całkowicie elektryczny samochód osobowy Forda produkowany w Europie. Ma się on pojawić na rynku w 2023 roku. Plany Forda są związane ze strategiczną współpracą z Volkswagenem. Producenci w czerwcu 2020 roku podpisali umowę na globalny sojusz w dziedzinie elektryfikacji.