Aktualny Ford Mondeo to model czwartej generacji, który debiutował w 2015 roku. Do tej pory samochód ten sprzedano w ilości ponad 250 000 egzemplarzy. Auto jest produkowane w fabryce Forda w Walencji w Hiszpanii, powstaje w trzech wersjach nadwoziowych (sedan, liftback oraz kombi), a w ruch wprawiają go różne rodzaje układów napędowych.
Nowy diesel i skrzynia
Mondeo na rok 2019 przeszło modernizację. Istotne zmiany pojawiły się w układzie przeniesienia napędu. Mondeo otrzymało dostosowany do najnowszych norm emisji spalin Euro 6d Temp silnik wysokoprężny 2.0 EcoBlue. Motor z technologią SCR (selektywnej redukcji katalitycznej) ma być najlepszym rozwiązaniem dla kierowców podróżujących na długich dystansach i jest dostępny w trzech wariantach mocy: 120 KM, 150 KM i 190 KM. Nadal dostępny jest też benzynowy silnik 1.5 EcoBoost o mocy 165 KM.
Do oferty dołączyła również nowa, inteligentna, ośmiostopniowa przekładnia automatyczna potrafiąca dostosować zmianę biegów do stylu jazdy i jest sterowana za pomocą ergonomicznego pokrętła wstawionego w miejscu tradycyjnej dźwigni. Skrzynia ta jest oferowana z dieslem o mocach 150 KM i 190 KM. Dostępna jest również 6-biegowa manualna skrzynia biegów, a Mondeo 2.0 EcoBlue może mieć opcjonalnie inteligentny napęd na wszystkie koła. Zespół sensorów dokonuje pomiarów warunków na drodze i w przypadku utraty przyczepności system rozdziela moment obrotowy w stosunku do 50/50 pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi, w czasie krótszym niż 20 milisekund.
Ulepszona hybryda
Odmłodzone Mondeo otrzymało udoskonalony i bardziej wydajny napęd benzynowo-elektryczny. Ford Mondeo Hybrid dysponuje systemem rekuperacji energii i może poruszać się w trybie preferującym napęd elektryczny, co pozytywnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa w mieście, gdy ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie się. Skrzynia biegów jest automatyczna i bezstopniowa.
Ulepszony system sterowania układem napędowym teraz lepiej wykorzystuje moment obrotowy silnika, zapewniając większą oszczędność paliwa i lepsze osiągi – płynnie reguluje przełożenia, aby wykorzystać jak najwyższą wartość momentu w jak najniższym zakresie obrotów silnika. Moc hybrydy wynosi 187 KM i wykorzystuje silnik elektryczny do wspomagania pracującego w cyklu Atkinsona, opracowanego dla tego zespołu napędowego (benzynowy silnik 2.0 litra połączony z elektrycznym + akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,4 kWh).
W przypadku wersji czterodrzwiowej poziomu emisji CO2 wynosi 96 g/km, a zużycie paliwa od 4,2 l/100 km. Odmiana kombi emituje CO2 na poziomie 101 g/km i zużywa od 4,4 l paliwa na 100 km.
Zmiany stylistyczne
Ford po paru latach obecności Mondeo na rynku wprowadził korekty wizualne aby zwiększyć atrakcyjność auta. Inny jest teraz kształt grilla, różniący się stylem w zależności od poziomu wykończenia (Titanium, ST-Line, Vignale). Inna jest też konstrukcja kratki dolnej w zderzaku wraz z kształtem świateł przeciwmgłowych. W wersji ST-Line jest dodatkowo otoczona sportowymi akcentami aerodynamicznymi. Inaczej wyglądają światła do jazdy dziennej LED. Bardziej wyrazisty stał się także tył. Nowe są światła w kształcie litery C, poprzecinane pełnowymiarową listwą w satynowym srebrnym lub chromowanym wykończeniu. Można liczyć dodatkowo na zmienione 17- i 18-calowe felgi z lekkich stopów, a także opcjonalne wykończenie Liquid Aluminium dla wariantu kół 19-calowych. Nowe opcje kolorów nadwozia obejmują: niebieski Blue Panther dla wersji Vignale, szary Stealth Grey dla wersji STLine oraz nowy Urban Teal dla pełnej gamy Mondeo.
Tab było przed liftingiem: TEST Ford Mondeo Vignale 2.0 TDCi 210 KM Twin-turbo PowerShift: luksus według Forda
Zmodernizowane wnętrze zawiera nowe tkaniny i tapicerkę siedzeń, nowy wygląd klamek drzwi i nowe ozdobne elementy wykończenia, unikalne dla modeli Titanium, ST-Line i Vignale. Zastosowanie obrotowego przełącznika zmiany biegów w modelach wyposażonych w ośmiostopniową, automatyczną przekładnię pozwoliło uzyskać dodatkowe miejsce w centralnej konsoli, gdzie zlokalizowano łatwo dostępny port USB do ładowania lub podłączania urządzeń mobilnych. Zmiany objęły również lepsze wkomponowanie środkowej konsoli w styl elementów na desce rozdzielczej.
Bogatsze wyposażenie
Ford Mondeo na rok 2019 wyposażony jest teraz również w adaptacyjny tempomat, pozwalający utrzymać bezpieczną odległość od pojazdów jadących z przodu, uzupełniany przez funkcję Stop-and-Go. System ten umożliwia całkowite zatrzymanie pojazdu w ruchu miejskim oraz pozwala automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sekundy. Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca może ruszyć naciskając przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie naciskając pedał przyspieszenia. Poprawia to znacznie komfort podczas jazdy w ruchu miejskim.
Przeczytaj też: TEST Ford Mondeo Kombi ST-Line 2.0 EcoBoost 240 KM
Systemem Stop&Go łączy w sobie technologię ograniczania prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych, a także pomaga upewnić się, że maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie dostosowywana do zmieniających się ograniczeń prędkości. System używa kamery do monitorowania znaków drogowych, zamontowanej na przedniej szybie. Gdy prędkość pojazdu jest wyższa niż obowiązujące ograniczenie prędkości, system automatycznie spowalnia pojazd. System pozwala kierowcy przyspieszyć do ustalonej prędkości, pod warunkiem, że nie przekroczy on nowego ograniczenia prędkości.
System łączności i rozrywki Ford SYNC 3 umożliwia kierowcom Mondeo sterowanie funkcjami audio, nawigacją i klimatyzacją oraz podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. System SYNC 8- obsługiwany jest poprzez 3-calowy kolorowy ekran dotykowy, m.in. komendami gestów. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.