Ford ujawnił pierwsze szczegóły nowej generacji lekkich samochodów dostawczych. Transit Connect oraz Transit Courier przedstawiają początkowy etap prawdziwej rewolucji produktowej Forda, która przewiduje modernizację w najbliższych 18 miesiącach całej gamy samochodów użytkowych marki, które są oferowane na rynkach europejskich. Wiosną 2018 roku Ford rozpocznie przyjmowanie zamówień na odświeżonego Transita Connect oraz Transita Courier, a dostawy aut ruszą w połowie roku. Co zmieniło się w samochodach? Nadwozia otrzymały nową szatę stylistyczną, ekonomiczniejsze silniki i nowoczesne układy wspomagające kierowcę.
Ford Transit Connect lifting 2018
Odmienione wcielenie modelu Transit Connect będzie można rozpoznać po nowym, eleganckim wyglądzie przedniej części nadwozia, zaprojektowanej zgodnie z najnowszym kanonem designu przyjętym przez stylistów Forda. Świeży wygląd przodu samochodu nadaje charakterystyczna dla Transita krata wlotu powietrza z trzema poprzeczkami. Po jej obu stronach umieszczono nieco węższe reflektory – światła ksenonowe oraz światła LED do jazdy dziennej są dostępne w wyższych wersjach wyposażeniowych. Całość uzupełnia bardziej aerodynamiczny pas dolny z przednim spojlerem.
We wnętrzu wagę zwraca nieco inaczej zaprojektowana kabina z bogatszym wyposażeniem. W wyższych wersjach centralne miejsce zajmuje zmieniona tablica przyrządów z nową środkową sekcją przełączników, na której umieszczono ruchomy wyświetlacz o wyglądzie inspirowanym tabletem, z 6-calowym ekranem dotykowym, łącznie z interfejsem systemu komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3. Użyte zostały też nowe materiały wykończeniowe, sprawdzające się podczas intensywnego użytkowania.
Nowoczesne jednostki napędowe, spełniające normę Euro 6.2, są efektywniejsze i jeszcze bardziej oszczędne w spalaniu. W zupełnie nowym silniku wysokoprężnym Ford EcoBlue, o pojemności 1.5 litra, zastosowano szereg rozwiązań umożliwiających poprawę osiągów przy jeszcze bardziej zmniejszonym zużyciu paliwa. Obok układu wtryskowego najnowszej generacji i turbodoładowania, zastosowano również nowoczesne układy kontrolujące czystość spalin oraz szereg elementów wykonanych z materiałów obniżających tarcie współpracujących elementów.
Przeczytaj również: TEST Ford Grand Tourneo Connect 1.6 TDCi: nowe znaczenie praktyczności
Klienci preferujący opcję z silnikiem benzynowym otrzymają nowego Transita Connect z unowocześnionym silnikiem 1.0 EcoBoost. Wprowadzono w nim znaczące zmiany konstrukcji głowicy, układu wtryskowego oraz układów obniżających toksyczność spalin, przez co silnik ten stał się jeszcze bardziej oszczędny. Wśród najnowszych rozwiązań znalazł się przede wszystkim układ odłączający jeden cylinder, dzięki któremu przy mniejszych obciążeniach silnik wykorzystuje tylko dwa cylindry. Pozwala to zmniejszyć straty mocy związane z oporami towarzyszącymi pompowaniu i sprężaniu, co z kolei przyniosło dalsze oszczędności w spalaniu paliwa.
Wszystkie silniki obecnie standardowo współpracują z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów. Wersję z 1.5-litrowym Dieslem EcoBlue można także zamówić z nową 8-biegową przekładnią automatyczną, której zastosowanie pozwala na uzyskanie optymalnie niskich wskaźników zużycia paliwa, przy bardzo dobrej dynamice i szybkiej, bardzo płynnej zmianie przełożeń.
Dążąc do dalszego obniżenia kosztów eksploatacji, dokonano wydłużenia przebiegów między planowymi przeglądami - dotyczy to zarówno wersji z silnikiem Diesla, jak i z jednostką benzynową. Np. dla wariantu z silnikiem wysokoprężnym i ręczną skrzynią biegów przewidziano okresy między przeglądami o zmiennej długości, sięgające nawet 2 lat/40 tys. km (25 tys. mil). Wydłużenie okresów między przeglądami daje wymierne korzyści w postaci obniżenia kosztów planowych przeglądów oraz nieplanowanych napraw.
Najnowszy Ford Transit Connect wprowadza także bogatą gamę rozwiązań ułatwiających pracę kierowcy, dostępnych po raz pierwszy w tym segmencie rynku. Wśród nich są: inteligentny ogranicznik prędkości, który umożliwia automatyczne dostosowywanie maksymalnej prędkości do obowiązujących ograniczeń, układ wspomagania nagłego hamowania Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection, układ stabilizacji toru jazdy przy silnym wietrze bocznym, oraz aktywny asystent parkowania Active Park Assist, który znacząco ułatwia ustawianie pojazdu podczas parkowania równoległego i prostopadłego.
Podobnie jak w przypadku dotychczasowego modelu, nowy Transit Connect oferuje potencjalnym użytkownikom dużą liczbę możliwości konfiguracji pojazdu, z dostępnymi wersjami z krótkim i przedłużonym rozstawem osi, dzięki którym przestrzeń ładunkowa może mieć objętość nawet do 3,6 m3 (VDA) i zapewniać ładowność od 520 do 890 kg. Tradycyjnie dostępnych będzie kilka wersji nadwozia, w tym tradycyjny van, kombi oraz van z podwójną kabiną.
Nowy Ford Transit Courier lifting 2018
Transit Courier jest najmniejszym z modeli tworzących rodzinę pojazdów dostawczych marki Transit. Najnowsze wcielenie tego modelu otrzymuje nowy design przodu nadwozia, w którym uwagę zwraca przede wszystkim zmieniony kontur karty wlotu powietrza do silnika oraz inaczej wystylizowany pas dolny.
We wnętrzu kabiny najbardziej widoczna jest zmieniona centralna konsola, lepiej dostosowana do wymogów ergonomii, na której główne miejsce zajmuje nowy, większy ekran dotykowy o przekątnej 6 cali, z interfejsem systemu komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3. Wyświetlacz ten jest oferowany w wersjach z bogatszym wyposażeniem, a jego położenie bliżej kierowcy czyni go bardziej czytelnym i łatwiejszym w użyciu.
Sprawdź także: TEST Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium: kombivan do miejskiej dżungli
Unowocześniona gama silników spełniających normę czystości spalin Euro 6.2 daje wybór oszczędnej jednostki TDCi o pojemności 1.5 litra oraz silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1.0 litra. We wszystkich wersjach nowego modelu stosowaną dotychczas skrzynię 5-biegową zastępuje zupełnie nowa, 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów, charakteryzująca się lepszą jakością zmiany przełożeń, wyższą kulturą pracy i zapewniająca większe oszczędności w zużyciu paliwa.
Aby dodatkowo ograniczyć koszty eksploatacji, w wyposażeniu seryjnym wszystkie wersje z silnikiem Diesla mają specjalny pakiet umożliwiający dodatkowe oszczędności paliwa i obejmujący zoptymalizowane parametry aerodynamiki z aktywną żaluzją zamykającą wlot powietrza do silnika. Rozwiązanie to skraca czas uzyskiwania optymalnej temperatury pracy i zmniejsza opory powietrza.
Nowy Transit Courier najlepiej czuje się w mieście i dysponuje ładownością w zakresie 500-590 kg. Nadwozia w wersji van i kombi maja pojemność przestrzeni ładunkowej 2,4 m3 (VDA). W gamie modelowej będzie jeszcze specjalna wersja Limited, przewidziana jako realna alternatywa dla dynamicznej, topowej wersji Sport.