Produkowany od 67 lat Ford Transit to wielozadaniowa ikona. Aktualna generacja pojawia się w wersji podwozia o najdłuższym rozstawie osi, oznaczonym L5. W aucie z podwoziem opartym na ramie drabinowej rozstaw wynoszący 4522 mm czyni Transita obecnie najdłuższym w całym segmencie samochodów dostawczych do 3,5t. Taki Transit stanowi doskonałą bazę pod 10-paletową zabudowę skrzyniową. Pojazdy tej klasy są popularne w transporcie długodystansowym i stanowią uzupełnienie transportu pojazdami o DMC powyżej 12 ton. Maksymalna długość zabudowy może wynieść 5337 mm, a maksymalna szerokość zewnętrzna zabudowy to 2400 mm.
Zobacz też: Duże Fordy Transity wjeżdżają na robotę. Dostawczaki teraz z DMC 5 ton
Pojedyncza kabina Transita L5 może pomieścić do trzech osób. Dodatkowo można ją rozbudować o przestrzeń sypialną - w odmianie kabiny górnej lub tylnej. Kabina sypialna pozwala na nocowanie w każdych warunkach pogodowych i może zostać wyposażona w ogrzewanie postojowe oraz np. czajnik, lodówkę lub sprzęt multimedialny.
Nowa generacja silników
Jedną ze zmian w najnowszej odsłonie Forda Transita L5 jest wykorzystanie przedniego napędu. Jest on lżejszy - o prawie 100 kg - od klasycznego układu z tylnym napędem, co pozytywnie wpływa na ładowność samochodu. Przedni napęd pozwala również na zmniejszenie zużycia paliwa. Pod maską Transita z podwoziem L5 pracują udoskonalone silniki 2.0 New EcoBlue spełniające rygorystyczne normy emisji Euro VID. Występują one w dwóch wersjach mocy: 130 KM i 360 Nm lub 160 KM i 390 Nm. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach. W ofercie znaleźć można również 6- biegowy automat SelectShift. Umożliwia on również ręczną zmianę biegów oraz zapewnia możliwość blokowania poszczególnych przełożeń.
Systemy wspomagania kierowcy
Najnowszy Ford Transit L5 oferuje nie tylko wygodne siedzenia i zaawansowane rozwiązania multimedialne. Na liście jego wyposażenia można znaleźć technologię godną dobrze wyposażonych modeli aut osobowych. Samochód jest standardowo wyposażony w modem FordPass Connect, który dzięki funkcji Live Traffic będzie dostarczał aktualne dane o ruchu drogowym oraz zmodyfikuje trasę przejazdu uwzględniając warunki drogowe. Aplikacja FordPass pozwoli natomiast na zdalne zamykanie i otwieranie pojazdu za pomocą smartfona, wyszuka na mapie drogę do zaparkowanego samochodu oraz powiadomi o uruchomieniu alarmu. Dodatkowo pozwoli na odczytanie ponad 150 możliwych informacji o stanie technicznym auta.
Pisaliśmy: Ford Transit, Transit Custom i Tourneo są od teraz dostępne w linii Trail oraz Active - GALERIA
Dostępne w standardowym wyposażeniu radio AM/FM z DAB+ oprócz Bluetooth, złącza USB i sterowania z kierownicy zawiera uchwyt do telefonu MyFord Dock. Dzięki niemu smartfon zawsze znajdzie centralne i wygodne miejsce na desce rozdzielczej. Transit L5 może być też wyposażony w system multimedialny Ford SYNC 3 z kolorowym dotykowym ekranem o przekątnej 8 cali i możliwością sterowania z kierownicy. Wyposażony jest on w nawigację satelitarną, cyfrowe radio DAB/AM/FM oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth, dwa gniazda USB. Aplikacje Apple CarPlay i Android Auto umożliwiają ponadto pełną integrację ze smartfonem. Na liście funkcji SYNC 3 znaleźć można m.in. możliwość sterowania telefonem, muzyką, aplikacjami, systemem nawigacji za pomocą prostych poleceń głosowych oraz możliwość odsłuchiwanie na głos wiadomości tekstowych.
Jedną z ciekawszych opcji jest znana z osobowych modeli Forda podgrzewana przednia szyba Quickclear. W kolejnych opcjach pojawiają się systemy: inteligentny tempomat z inteligentnym ogranicznikiem prędkości iSLD, Pre-Collision Assist analizujący odległość względem innych pojazdów i pieszych, system utrzymania pojazdu na pasie ruchu. Całość uzupełniają automatyczne wycieraczki oraz automatyczne światła. Te ostatnie mogą występować w postaci reflektorów Bi-Xenonowych ze światłami LED do jazdy dziennej.