Formuła 1 sezon 2014: Wszystkie nowe bolidy w zestawieniu - tak zmieniły się wyścigówki oraz przepisy

2014-03-15 10:51

Staruje kolejny sezon zmagań kierowców w Formule 1. Rok 2014 na pewno będzie bardzo interesujący, ponieważ znacząco zmieniły się przepisy wyścigów GP. Duże 2.4-litrowe jednostki V8 zastąpione zostały mniejszymi silnikami 1.6 V6 turbo z systemem odzyskiwania energii. Czy w związku z tak poważnymi zmianami, któryś z zespołów przerwie trwającą od kilku lat passę teamu Red Bull?

Przedstawiamy zestawienie wszystkich bolidów na sezon 2014 wraz z najważniejszymi informacjami o zespołach i składach kierowców. Transmisje wszystkich wyścigów Grand Prix w sezonie 2014 będą przeprowadzane w kanale telewizyjnym Polsat Sport.

Sprawdź też: Formuła 1 sezon 2014: Kalendarz zawodów, lista zmian w przepisach

Lotus E22

Zespół Lotusa kazał czekać najdłużej ze wszystkich teamów na zaprezentowanie pojazdu na nowy sezon. Lotus E22 zadebiutował na testach w Bahrajnie. Już na pierwszy rzut oka bolid wyróżnia się nietypową, podwójną konstrukcją przedniego nosa. Co ciekawe, prawa strona konstrukcji jest dłuższa od lewej. Zespół napędowy tradycyjnie dostarczany jest przez Renault. Jako generator mocy w najnowszym wyścigowym pojeździe Lotusa posłużył motor Energy F1-2014 Power Unit. Silnik V6 posiada systemy odzyskiwania energii kinetycznej i termicznej. Jednostka dostarcza 600 KM, natomiast w połączeniu z resztą układów daje łącznie 760 KM. Tak jak w zeszłym roku, także i w tym, jednym z kierowców teamu będzie Francuz Romain Grosjean. Na miejsce Kimiego Raikkonena przyszedł Wenezuelczyk Pastor Maldonado, który do tej pory jeździł dla Williamsa.

Marussia MR03

Debiut bolidu Marussi opóźniał się z powodu problemów technicznych i miał w końcu miejsce podczas testów na torze w Jerez. Do tej pory dostawcą silnika był Cosworth, jednak jego miejsce zajęło Ferrari. Włoska jednostka generuje około 600 KM, a dzięki systemom ERS kierowca zyskuje dodatkowe 163 KM. Marussia stawia na młodych kierowców. Jednym z nich jest 24 Jules Bianchi z Francji, który był do tej pory kierowcą testowym Force India. Jego towarzyszem w zespole będzie 22-letni Max Chilton, jeżdżący dla rosyjskiego zespołu od zeszłego roku.

Williams FW36

Bolid FW36 swój debiut miał podczas jazd na torze Jerez. Podobnie jak konkurenci, Williams miał dużo problemów technicznych z pojazdem. W ostatnich latach dostawcą silników było Renault, które w tym sezonie zostanie zastąpione przez firmę Mercedes-Benz. Zespół napędowy PU106A Hybrid będzie wykorzystywany również przez teamy Mercedes AMG, McLaren i Force India. W tym roku zawodnikami tego historycznego teamu będą Valtteri Bottas, który debiutował w zeszłym sezonie, a także Felipe Massa, który opuścił Ferrari po ośmiu latach.

Caterham CT04

Sezon 2014 będzie trzecim rokiem startów reaktywowanego Caterhama w F1. Wraz z nowym bolidem i zmianami w przepisach, team ma nadzieję na bardziej owocny sezon niż poprzedni. Przypomnijmy, że w 2013 roku Caterham zajął jedenastą, ostatnią pozycję na koniec mistrzostw. Zielony bolid posiada jeden z najbardziej nietypowych nosów w historii Formuły 1. Pojazd zaprojektowało Leafield Technical Centre. Podobnie jak z zeszłych latach, także i w tym sezonie silnik będzie dostarczany przez Renault, a skrzynia biegów przez Red Bull Technology. Dzięki układom odzyskiwania energii jednostka generuje 750 koni mocy. Obaj kierowcy teamu rozpoczną współpracę z Caterhamem w tym sezonie. Szwed Marcus Ericsson jest debiutantem, który ścigał się do tej pory w GP2. Drugi kierowca to Kamui Kobayashi, powracający do F1 po rocznej przerwie.

Red Bull RB10

Team Red Bull niepodzielnie rządzi w ostatnich latach w Formule 1. Nowe przepisy i zmiana jednostek z wolnossących na turbodoładowane o mniejszej pojemności mogą zmienić układ sił w królowej sportów motorowych. Czy Red Bull przygotował się na ten przewrót w F1? Zespół z siedzibą z Milton Keynes zaprezentował swój bolid po raz pierwszy na torze Jerez. Podobnie jak w zeszłych latach, także i teraz mistrzowie F1 wykorzystują silniki dostarczane przez Renault Sport. Blisko 600-konne zespoły napędowe przy użyciu systemów odzyskiwania energii mogą przez 33 sekundy na okrążenie cieszyć się dodatkowym zastrzykiem 163 KM. Partnerem obecnego mistrza Sebastiana Vettela będzie Daniel Ricciardo, który zastąpił kończącego karierę Marka Webbera.

Mercedes F1 W05

Zeszły sezon był najlepszym w dotychczasowej karierze teamu Mercedes AMG Petronas. Dzięki trzem wygranym i dziewięciu podium w 2013 roku, zespół zajął drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów. Bolid na ten rok, jest pierwszym zbudowanym od podstaw przez Mercedesa od 1954 roku (pojazdy w ostatnich latach bazowały na konstrukcjach Brawn GP). Auto zostało pokazane po raz pierwszy na testach w Hiszpanii. Mimo zmniejszenia pojemności skokowej cylindrów, jednostka napędowa jest aż o 1/3 bardziej wydajna niż silnik z ubiegłego sezonu. W składzie zespołu nie zaszły żadne zmiany - jako kierowców Mercedesów zobaczymy Lewisa Hamiltona i Nico Rosberga.

Force India VJM07

Zespół Force India w swojej sześcioletniej historii nie ma zbyt wielu osiągnięć. Być może sezon 2014 za sprawą licznych zmian w F1 okaże się przełomowym dla tego teamu? Bolid VJM07 będzie napędzany silnikiem, który dostarcza Mercedes. Firmy współpracują ze sobą od 2009 roku. Podobnie jak w przypadku konkurencyjnych konstrukcji, także i tutaj dzięki systemom odzyskiwania energii kierowca ma do dyspozycji dodatkowe 163 KM. Po rocznej przerwie w teamie Sauber, za stery Force India powraca Nico Hulkenberg. Jego partnerem będzie Sergio Perez, który w zeszłym roku jeździł w McLarenie.

Sauber C33

Jednym z zespołów, które liczą na odwrócenie się karty wraz z nowymi przepisami, jest Sauber. Od czasu rozbratu z BMW, team nie ma w swoim dorobku znaczących sukcesów. Silnik od Ferrari generuje moc około 600 KM, a w połączeniu z układami ERS jest to sumarycznie przeszło 750 KM. Pierwszym kierowcą Saubera będzie Adrian Sutil, który spędził ostatnie pięć lat w Force India. Drugi kierowca to Esteban Gutierrez, zeszłoroczny debiutant. Rezerwowym i testerem będzie Giedo van der Garde, który rozstał się z Caterhamem.

Toro Rosso STR9

Włoski zespół Toro Rosso rozpoczął swoją przygodę z F1 w 2006 roku. Wartym odnotowania jest fakt, że w barwach właśnie tego teamu swoje pierwsze zwycięstwo odniósł przyszły mistrz świata, Sebastian Vettel. Tak jak inni, także Toro Rosso pokazało swój bolid pierwszy raz na testach w Hiszpanii. Silniki w tym sezonie pochodzić będą od Renault. Zastąpią one tym samym dotychczasowe jednostki Mercedesa. 24-zaworowy silnik kręci się maksymalnie do 15 tysięcy obrotów i generuje moc porównywalną z konkurentami, czyli 600 KM plus moc z systemów odzyskiwania. Trzeci sezon w barwach Toro Rosso spędzi Jean-Eric Vergne. Partnerować mu będzie 19-letni Rosjnanin Daniil Kvyat, który debiutuje w tym roku.

Ferrari F14 T

W tym sezonie Ferrari wystartuje w wyjątkowo mocnym składzie. Obok Fernando Alonso będącego w teamie od 2010 roku, pojawił się Kimi Raikkonen. Dla Fina jest to swego rodzaju powrót na "stare śmieci". To właśnie w barwach Scuderii Raikkonen zdobył jedyny do tej pory w swojej karierze tytuł mistrza świata F1. Silnik Ferrari o wtrysku bezpośrednim wyposażono w układy odzyskiwania energii kinetycznej i cieplnej, dzięki czemu na każdym okrążeniu kierowca ma do wykorzystania dodatkowe 4 MJ. Prace nad bolidem oznaczonym F14 T rozpoczęły się przeszło dwa lata temu. Zarówno z przodu jak i z tyłu zastosowano zawieszenie typu pull-rod. Układ hamulcowy powstał przy współpracy z Brembo.

McLaren MP4-29

Zespół McLarena jako pierwszy z zespołów pokazał światu swój bolid na nadchodzący sezon. Rok 2013 nie był szczególnie udany dla tego teamu. Brytyjska ekipa zakończyła zawody na 5 miejscu w klasyfikacji konstruktorów, ani razu nie stając na podium GP. Moc generowana jest przez silnik Mercedesa z turbosprężarką rozwijającą imponujące obroty do 125 tysięcy obr./min. Pierwsze skrzypce w zespole grać będzie bez wątpienia Jenson Button, mistrz świata F1 2009. W drugim bolidzie znalazł swoje miejsce debiutant z Danii, Kevin Magnussen.

Nasi Partnerzy polecają