Fotoradary – czekają nas rewolucyjne zmiany

2011-04-19 17:30

Dotychczasowe szare maszty z fotoradarami zastąpią odblaskowe żółte, które mają także działać prewencyjnie i ostrzegać przed obowiązującym ograniczeniem. Ponadto obudowa fotoradaru będzie zasłaniana, gdy nie będzie w nim urządzenia rejestrującego.

Inne ważne zmiany to fakt, że fotoradar stojący przy drodze będzie mógł znajdować się w odległości 1 km od innego urządzenia rejestrującego w obszarze zabudowanym. Poza miastem odległość ta będzie musiała wynosić co najmniej 5 km. Takie zasady określa projekt rozporządzenia w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, który Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji międzyresortowych - pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

>>> VW Golf 96 r. od 3000 zł

Projekt rządowy zdaniem „DGP” określa także zasady korzystania z fotoradarów, których brakuje straży miejskiej, aby mogła legalnie korzystać z urządzeniami rejestrującymi na drogi. Obecnie, zgodnie z przepisami ustawy prawo o ruchu drogowym, strażnicy miejscy mogą używać fotoradaru na obszarze zabudowanym. Nie mogą natomiast na autostradach i drogach ekspresowych. Ponadto miejsce pomiaru prędkości musi być uzgodnione z właściwym miejscowo komendantem powiatowym (miejskim) lub komendantem stołecznym policji. Zgodnie proponowanymi zmianami strażnicy z przenośnym fotoradarem będą mogli się ustawić w odległości nie bliższej niż 500 metrów od stacjonarnego urządzenia rejestrującego. Projektowane zasady dotyczą nie tylko straży miejskiej, ale również Inspekcji Transportu Drogowego.

Fotoradary będą także tolerować nieznaczne przekroczenie prędkości. W ustawie – Prawo o ruchu drogowym wskazano, by taka tolerancja wynosiła 10 km/h. W projekcie rozporządzenia określono, by takie urządzenia mogły jednak rejestrować z mniejszą tolerancją – przynajmniej 5 km/h.