Izera SUV

i

Autor: Rafał Mądry Izera SUV

Gdzie będzie produkowana Izera? Kiedy budowa fabryki i start produkcji polskich samochodów elektrycznych?

2020-07-29 10:13

Izera - nowa polska marka samochodów elektrycznych została zaprezentowana. Produkcja seryjna ma ruszyć w trzecim kwartale 2023 roku. Gdzie dokładnie? Wybrana lokalizacja to Śląsk - tam właśnie ma powstać zakład produkcyjny, którego budowa jest planowana w 2021 roku.

Spółka ElectroMobility Poland w dniu 28 lipca przedstawiła dwa prototypy pokazowe polskich samochodów elektrycznych - SUV–a i hatchbacka. Podczas konferencji ujawniono oficjalną nazwę marki, logotyp oraz hasło przewodnie. Etap projektu i ogólnej koncepcji spółka EMP ma już za sobą. Teraz pozyskiwani są partnerzy, którzy dostarczą technologię platformy i kluczowe podzespoły. Produkcja inspirowana krajową myślą techniczną bez tego nie ruszy. Niestety w Polsce na razie brakuje know-how umożliwiającego budowę elektrycznych samochodów z wykorzystaniem wyłącznie krajowych komponentów i technologii.

WIDEO - tak wyglądają prototypy marki Izera

Izera - fabryka na Śląsku

Uruchomienie masowej produkcji planowane jest na trzeci kwartał 2023 roku. Zanim pierwszy seryjny samochód zjedzie z taśmy montażowej, trzeba jeszcze wybudować fabrykę Izery, a ta ma powstać na Śląsku. Zgodnie z zapowiedziami budowa ruszy w 2021 r. i potrwa rok. Założenia mówią, że Izera zajmie się produkcją aż 5 modeli samochodów (wszystkie projektowane we współpracy z włoskim Torino Design). W samej fabryce zatrudnienie znajdzie około 3,5 tys. osób, a cały sektor zapewni nawet do 15 tys. miejsc pracy.

Dowiedz się: Izera - nowa polska marka samochodów! Skąd taka nazwa? Jakie ma logo?

Przed ElectroMobility Poland jeszcze masa długofalowych zmian, które w założeniu mają stać się kołem zamachowym dla polskiej gospodarki. EMP projekt realizuje przy współpracy z integratorem technicznym (EDAG Engineering), którego rolą będzie zapewnienie spójności i koordynacja prac związanych zarówno ze specyfikacją techniczną części oraz komponentów, jak i inżynierią produkcji.

Elektromobilność nie jest już mglistą wizją przyszłości, ale technologiczną i biznesową rzeczywistością, którą musimy zacząć skutecznie wykorzystywać. Motoryzacja jest drugim co do wielkości sektorem przemysłowym w kraju. Segment produkcyjny zatrudnia ponad 200 tys. osób. Handel i usługi związane z branżą to kolejne 270 tys. miejsc pracy. Motoryzacja tworzy około 7 proc. PKB Polski. Jesteśmy też największym krajem w Europie, który nie ma własnej marki samochodowej. Właścicielami technologii, na bazie których powstają samochody, są w większości zagraniczne firmy. Ok. 70 proc. z tego, co wytwarzamy jest przeznaczone na eksport. Chcemy, żeby Izera mogła stać się katalizatorem zmian, które podniosą innowacyjność całej branży i przygotują ją na wyzwania zmieniającej się rzeczywistości rynkowej. To szansa na wykreowanie nowej polskiej specjalizacji opartej na własnych rozwiązaniach, które będą mogły konkurować na globalnym rynku

mówi Małgorzata Królak, dyrektor biura projektu ElectroMobility Poland.

Izera - polska marka samochodów elektrycznych

i

Autor: Rafał Mądry Izera - polska marka samochodów elektrycznych

Rozwój gospodarczy Polski

Rolę jaką w rozwoju gospodarczym Polski może odegrać powstanie nowej marki polskich samochodów elektrycznych, dostrzega minister klimatu Michał Kurtyka

Zobacz koniecznie: Jak wygląda polski samochód elektryczny? Debiutuje IZERA - nowa polska marka

Polska energetyka i przemysł dokonują ogromnego wysiłku modernizacyjnego, aby zmniejszać swój negatywny wpływ na środowisko. Dla Ministerstwa Klimatu bardzo ważne jest, aby ponoszone nakłady wiązały się również z rozwojem technologicznym Polski. Wzrost znaczenia elektromobilności to szansa na budowę polskiej marki motoryzacyjnej, a w konsekwencji na dalszy rozwój polskiej gospodarki

– podkreśla Michał Kurtyka.

Izera SUV - polski samochód elektryczny

i

Autor: Rafał Mądry

Plany ElectroMobility Poland zakładają stałą współpracę z jednostkami naukowo-badawczymi, co pozwoli rozwijać, a w efekcie wdrażać do masowej produkcji unikalne rozwiązania technologiczne. Projekt rodzimej marki motoryzacyjnej może wesprzeć efektywniejsze pozyskiwanie i wykorzystywanie grantów badawczych, a także podnoszenie innowacyjności gospodarki. 

Budowa polskiej marki samochodów elektrycznych będzie potężnym, ale i ambitnym przedsięwzięciem dla całego krajowego sektora badawczego. Powstała w kwietniu 2019 r. Sieć Badawcza Łukasiewicz dysponująca największym w Polsce zintegrowanym potencjałem badawczym jest gotowa podjąć się wsparcia dla autorów projektu polskiego samochodu elektrycznego. W Łukasiewiczu posiadamy daleko zaawansowane kompetencje w budowie napędów elektrycznych oraz podzespołów wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym. Do wyścigu po technologiczny i biznesowy sukces projektu staniemy więc bez kompleksów świadomi kompetencji B+R polskiej nauki skupionej w Sieci Badawczej Łukasiewicz

ocenia Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.