Wiek aut na polskich drogach mocno różni się w zależności od regionu. Są takie miejsca, gdzie stare samochody są już dosyć rzadkim widokiem. Gdzie indziej stanowią one jednak nawet połowę wszystkich aut. Eksperci z ubea.pl przeprowadzili analizę, która pokazuje gdzie wiek samochodów jest najwyższy, a gdzie nowych wozów jeździ najwięcej.
Sprawdź: Masz milion złotych? To powinno wystarczyć na stare, czterocylindrowe BMW
Dane, na których opiera się analiza są podawane przez GUS i dotyczą 2018 roku. Wynika z nich, że największą grupę, bo blisko 21-procentową, stanowią auta w wieku 16-20 lat. To około 4,88 miliona samochodów. Gdy zliczymy udział procentowy wszystkich samochodów starszych niż 16 lat, widzimy, że zdecydowanie ponad połowę (57,4%) wszystkich aut na naszych drogach stanowią samochody niemal pełnoletnie lub starsze. Należy jednak przyjąć, że zawyżające tę wartość samochody w wieku ponad 31 lat raczej nie poruszają się już po drogach, a spędzają czas w garażach lub "wrastają" w ziemię na parkingach.
Gdzie najłatwiej spotkać nowe samochody?
Nie będzie raczej niespodzianką, że najwięcej nowych samochodów jest zarejestrowanych w Warszawie. Choć w stolicy wiele firm leasingowych rejestruje samochody, ale większość z nich jeździ po drogach Warszawy. Dane Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 r. wskazują, że największym udziałem wszystkich nowych zarejestrowanych samochodów osobowych (auta w wieku do 5 lat włącznie), charakteryzowały się następujące lokalizacje:
Warszawa - 34,8%
Katowice - 30,7%
pow. warszawski zachodni - 30,5%
Poznań - 28,0%
Rzeszów - 24,5%
Gdzie nowych aut jest najmniej?
Najrzadziej, nowe samochody można spotkać w następujących powiatach:
pow. chełmski - 1,6%
pow. bialski - 2,0%
pow. zwoleński - 2,1%
pow. tomaszowski / opolski / włodawski - 2,2%
pow. hrubieszowski / opatowski - 2,3%
W jakich miejscach starych aut jest najwięcej?
Przy okazji tworzenia raportu, eksperci ubea.pl sprawdzili również, gdzie najłatwiej spotkać wiekowe pojazdy. Poniższe dane obrazują procentowy udział wszystkich zarejestrowanych aut w wieku od 16 do 25 lat:
pow. chełmski / Przemyśl - 50,6%
pow. jarosławski - 50,3%
pow. zamojski - 47,9%
pow. lwówecki - 47,8%
pow. hrubieszowski - 47,7%
Auta w wieku 16-25 lat wcale nie muszą wydawać się "stare"
Warto pamiętać, że choć w analizie posłużono się terminem "stare auta", 16-letnie wozy na drodze wcale nie muszą się wydawać stare. W 2004 roku, podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu premierę miały nowości takie jak BMW serii 1, Citroen C4 czy Volkswagen Golf V GTI. Wiele aut produkowanych lub zaprezentowanych w 2004 roku wciąż wygląda świeżo i atrakcyjnie.