Golf GTI Pirelli i Golf GTI Clubsport razem na torze wyścigowym

2015-12-08 12:11

Przy okazji takich spotkań najlepiej widać, jak zmieniła się motoryzacja przez ostatnie cztery dekady. Na torze wyścigowym w Portugalii spotkały się dwa jubileuszowe auta, których cechą wspólną jest oznaczenie GTI. Mowa o Golfie GTI pierwszej generacji w wersji Pirelli, i GTI siódmej generacji w wersji Clubsport.

Oba auta to specjalne wersje przygotowane na różne okazje. Golf GTI Pirelli z 1983 roku ma pod maską silnik o pojemności 1.8 litra o mocy 112 KM. Jest to limitowana edycja wypuszczona krótko przed zakończeniem produkcji Golfa I GTI. Golf GTI Clubsport został stworzony na przypadające w nadchodzącym roku 40. urodziny legendarnego hot-hatcha. Napędza go dwulitrowy, 265-konny silnik TSI , który w podstawowym trybie pracy uzyskuje moment obrotowy o wartości 350 niutonometrów.

Zobacz również: Volkswagen Golf GTI Clubsport daje popis na torze

Ciekawostką jubileuszowego modelu jest działająca czasowo funkcja boost, podnosząca na maksymalnie 10 sekund moc jednostki napędowej do 290 KM, a moment obrotowy do 380 Nm. Funkcję tę aktywuje się poprzez wykonanie kick-downu pedałem gazu. Dzięki funkcji boost samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,9 s i jest najmocniejszym modelem spośród wszystkich seryjnych Golfów GTI w historii. Wersja wyposażona w dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG) ma dodatkowo funkcję "launch-control", która kontroluje start auta umożliwiając maksymalnie szybkie i efektywne ruszenie.

Oprócz mocniejszego silnika Golf GTI Clubsport ma zmienione zderzaki, tylny dyfuzor i spojler na klapie bagażnika. W ofercie producenta (za dopłatą) znajdują się opony typu semi slick, dopuszczone do użytkowania na zwykłych drogach. Do Golfa GTI Clubsport można wybrać seryjne sportowe, w pełni "kubełkowe" fotele lub też klasyczne sportowe fotele GTI. Volkswagen oferuje także nowy model z dwubarwnym nadwoziem. Golf GTI Clubsport i Golf GTI Pirelli nie są jedynymi modelami produkowanymi w limitowanych edycjach. Volkswagen przygotowywał jubileuszowe wersje również na 20., 25., 30. i 35. urodziny GTI.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku