Do tej pory małe samochody pod wieloma względami ustępowały autom z wyższej klasy. Volkswagen postanowił z tym zerwać. Przy pracach nad najnowszą, piątą generacją polo styliści, konstruktorzy i specjaliści od produkcji zacieśnili współpracę, by wprowadzić do klasy małych samochodów taką jakość wizualną i techniczną, jaka zazwyczaj spotykana jest tylko w samochodach z wyższego segmentu. Nieprzypadkowy jest już sam wygląd nowej polówki, który odzwierciedla główne zasady DNA designu Volkswagena. Pierwszy z tymi genami był zaprezentowany w 2008 roku scirocco, potem golf, a teraz właśnie polo. Techniczne równanie do wyższego poziomu w małym volkswagenie przejawia się już w założeniach spełnienia wysokich wymogów bezpieczeństwa. Potwierdziły to ostatnie testy zderzeniowe, przeprowadzone przez niezależną organizację EuroNCAP, w których polo w ogólnej ocenie uzyskał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Lepszego podsumowania wysiłków konstruktorów w tej materii chyba nie trzeba. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że najnowszy mały volkswagen to obecnie jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie na świecie. Przy okazji warto zaznaczyć, że dzięki zastosowaniu w nadwoziu stali o najwyższej wytrzymałości oraz wprowadzeniu wzmocnień w punktach węzłowych, udało się uzyskać bardzo wysoką sztywność całości. Nie odbiło się to niekorzystnie na masie samochodu, a wręcz przeciwnie. Świadczy o tym fakt, że mimo zwiększenia bezpieczeństwa nadwozie nowego polo waży o 7,5 procent mniej niż karoseria poprzedniej generacji polo. Nadwozie jest teraz znacznie lepiej wyciszone. Jakość wykończenia i materiały użyte do całkowicie od nowa ukształtowanego wnętrza godne są aut z wyższej półki. O wysoki komfort podróżowania dba cały szereg urządzeń. Część z nich dostępna była wcześniej tylko w większych modelach marki. Auto może być wyposażone w nowoczesne systemy przekazywania informacji. Posiada przygotowanie do montażu telefonu komórkowego ze złączem Bluetooth, złącze multimedialne MEDIA-IN i systemy radiowe oraz nawigacyjne.
W pierwszym roku obecności na rynku nowe polo będzie dostępne z siedmioma silnikami - czterema benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Pięć z nich jest całkiem nowych lub po raz pierwszy oferowanych w tym modelu. Nowością są jednostki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Wszystkie silniki spełniają normę Euro5. W motorach benzynowych udało się zmniejszyć zużycie paliwa od 8 do 20 procent, a w wysokoprężnych od 5 do 15 procent. W układzie przeniesienia napędu obok klasycznych przekładni mechanicznych zadebiutuje 7--biegowa dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Nowe polo otrzymało przy okazji całkowicie nową oś przednią z kolumnami McPhersona. O około trzy centymetry zwiększono jednocześnie rozstaw kół. Wszystko w celu poprawienia komfortu i dynamiki jazdy.
W porównaniu z poprzednim modelem Volkswagen zmienił strukturę wersji wyposażenia dla nowego polo. Trendline nadal stanowi wersję podstawową, Comfortline tak jak dotychczas oznacza środkowy poziom wyposażenia. Nowością, wzorem innych modeli marki, jest najwyższa wersja Highline. Cena najtańszej wersji wynosi obecnie 40 540 zł.