Nowy Ford Puma ST został do końca utrzymany w tajemnicy. Auto zobaczyliśmy dopiero w dniu premiery zaplanowanej na 24 września i poznaliśmy szczegóły techniczne. Totalnym zaskoczeniem jest tak zwany, komunikacyjny lakier Mean Green, w którym samochód będzie się pojawiał w kampaniach promocyjnych. Choć polskiej ceny póki co nie ma i oferta na tego gorącego, podwyższonego hot-hatcha klasy B nie została jeszcze przygotowana, polscy dziennikarze otrzymali wyjątkową możliwość poznania Pumy ST dokładnie w dniu premiery.
Sportowe osiągi
Ford Puma ST jest napędzany przez 3-cylindrowy silnik benzynowy. Jednostka 1.5 EcoBoost rozwija moc 200 KM (przy 6000 obr./min.) i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego (w zakresie 2500-3500 obr./min.). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy i oferuje klientom pierwszy w segmencie opcjonalny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym LSD oraz podnoszące wszechstronność tryby jazdy od Eco do Toru wyścigowego. 6-biegowa skrzynia jest wyłącznie manualna i we współpracy z silnikiem przekazującym moc na przednią oś, pozwala rozpędzić crossovera maksymalnie do szybkości do 220 km/h.
Polecamy test: Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost 200 KM 6MT: łobuziara
Silnik otrzymał w konstrukcji system turbodoładowania, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i podwójny, niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu, zapewniające osiągi samochodu sportowego. Turbo ma radialno-osiowy wlot i zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia sprawność jednostki, pomagając szybciej osiągnąć optymalną temperaturę dzięki skróceniu drogi, jaką spaliny muszą pokonać między cylindrami i turbosprężarką. O te elementy skracają czas wytworzenia ciśnienia doładowania i reakcji na otwarcie przepustnicy.
Sportowe zawieszenie
Pierwszy podwyższony pojazd oddziału Ford Performance w Europie, korzysta ze specjalnie zaprojektowanego podwozia: belka skrętna sztywniejsza o 40% niż w Fieście ST niweluje wyższy środek ciężkości, a sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania poprawiają zwrotność i współpracują z dwururowymi amortyzatorami Hitachi. Aby zachować kontrolę przy dużych obciążeniach zawieszenia, opracowano specjalne odbojniki amortyzatorów. W porównaniu z zawieszeniem wersji standardowej Pumy, zastosowano też stabilizator przechyłów o przekroju 28 mm, montowany do ramy. O stabilność na zakrętach dba również przedni stabilizator o przekroju 24 mm.
Reakcje układu kierowniczego są o 25 procent szybsze, a w układzie hamulcowym zastosowano o 17 procent większe tarcze niż w standardowej wersji Pumy. Przednie tarcze mają średnicę 325 mm, a z tyłu montowane są tarcze w rozmiarze 271 mm. Specjalnie opracowane opony Michelin Pilot Sport 4S przyczyniają się do utrzymania stabilności.
Sportowe brzmienie
Układ aktywnego zaworu wydechowego wzmacnia dźwięk, by wrażenia z jazdy były jak najlepsze. Ford Performance uzyskał dźwięk wydechu Pumy ST lepiej pasujący do charakteru auta. Co ciekawe, Puma ST jest o około 1 decybel cichsza niż Fiesta ST. Kierowca do dyspozycji ma układ Launch Control, pozwalający osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń, uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego. System włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy i uruchamia przekazujący dane wyświetlacz cyfrowy w 12,3-calowym zestawie wskaźników.
W ofercie dla Pumy ST znajdziemy 19-calowe felgi aluminiowe, dostępne w wykończeniu magnetytowym i metalowym oraz sześć kolorów nadwozia: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic i odważny Mean Green, przeznaczony wyłącznie dla ST. Błyszczące czarne wykończenie dachu, obramowania osłony chłodnicy, bocznych wlotów powietrza, obudów lusterek zewnętrznych i tylnego spojlera dachowego są standardem, dzięki czemu model jest łatwiejszy do zidentyfikowania.
Sportowe siedzenia Recaro
Wewnątrz seryjne są montowane są mocno otulające ciało, podgrzewane, wzmocnione fotele sportowe Recaro – z tłoczonym logo ST i przyczepnym obiciem Miko Dynamica. Logo ST mają również obita skórą kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów. Fotele, pasy bezpieczeństwa, mieszek dźwigni zmiany biegów i dywaniki z logo ST są wykończone szwami w kolorze Metal Grey.
Zobacz koniecznie: Ford Puma 1.0 EcoBoost X & Ford Puma 1.4 16V - suma różnic i podobieństw - TEST, OPINIA
Wnętrze Pumy ST nadal oferuje najobszerniejszą w swojej klasie przestrzeń bagażową, wynoszącą 456 litrów, którą wzbogaca innowacyjny MegaBox Forda. Elastyczne rozwiązanie przestrzeni bagażowej to głęboki, uniwersalny pojemnik na niezbędne przedmioty pod podłogą bagażnika o pojemności 80 litrów, który może łatwo pomieścić dwie torby golfowe ustawione w pozycji pionowej.
Wśród standardowych elementów podnoszących komfort znalazły się: podkładka ładowania indukcyjnego smartfonu, podgrzewana przednia szyba Quickclear, przednie i tylne czujniki parkowania, czujnik deszczu oraz system komunikacji i rozrywki Ford SYNC 3, umożliwiający kierowcom sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. System SYNC 3, obsługiwany poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy, jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Uzupełnieniem będzie system audio sygnowany przez markę B&O.