Oczywiście trudno mieć do kogokolwiek pretensje, jeśli producent podaje średnie zużycie w cyklu mieszanym na poziomie 6 l/100 km, a nam podczas eksploatacji wyjdzie 6,5 czy 7. Wszystko zależy bowiem od stylu jazdy, tego czy poruszamy się w korkach, czy jeździmy sami czy w komplecie pasażerów, ile mamy rzeczy w bagażniku, a nawet od rodzaju opon. Dlatego takie odchylenia można uznać za w pełni normalne i uzasadnione. Jednak zdarzają się przypadki, kiedy producent uparcie deklaruje powyższe 6 litrów, a komputer pokładowy nijak nie zamierza zejść poniżej 9-10 l/100 km. Wtedy sprawa robi się już poważniejsza. W końcu klient decydując się na zakup nowego auta nastawia się na konkretne zużycie paliwa i nie bierze pod uwagę faktu, że będzie ono o ponad połowę wyższe! Jednak jak się okazuje auta z grupy PSA, czyli Peugeot, Citroen i DS w tej kwestii są szczere ze swoimi klientami. Potwierdzają to wyniki jednego z konkursów Autobest.
Zobacz nasz test: Peugeot 3008 GT: przemyślana awangarda
Kto pije mniej?
Dane z katalogów opierają się na testach prowadzonych w określonych warunkach. Jednak te pomiary zostały ustalone dawno temu. Od tamtej pory motoryzacja ewoluowała, samochodów jest coraz więcej a stare metody analityczne przestały wpasowywać się we współczesny schemat eksploatacji pojazdów. Jednak nikt nie narzuca producentom obowiązku aktualizacji tych procesów. Spalił 5 litrów? Spalił! A to, że jechał na maksymalnie dopompowanych oponach, z wyłączoną klimatyzacją, radiem, a na dodatek było z górki, nikogo już nie interesuje. Prawie nikogo.
Uczciwi Francuzi
Grupa PSA postanowiła przeprowadzić testy modeli marek Peugeot, Citroen i DS w rzeczywistych warunkach drogowych. Testy trwały półtora roku i były prowadzone na 60 modelach w 430 rodzajach testów drogowych. Pojazdy badawcze łącznie przejechały ponad 40 tys. km w najróżniejszych warunkach. Tak jak byśmy codziennie jeździli po mieście do pracy, po zakupy, trochę w korkach, trochę w sprawniejszym tempie. Testy odbywały się także poza miastem, z różną liczbą pasażerów w aucie oraz z włączoną klimatyzacją. Pozwoliło to uzyskać realne wyniki, jakich może spodziewać się osoba decydująca się na zakup jednego z tych aut. Dzięki rozwiniętym badaniom udało się oszacować rzeczywiste zużycie paliwa dla ponad 1000 różnych wersji pojazdów marek Peugeot, Citroen i DS.
Testowaliśmy: Citroen C-Elysee 1.6: najtańszy na rynku
Uczciwość francuskich marek postanowiła docenić organizacja Autobest, przyznając grupie PSA prestiżową nagrodę Ecobest 2017. Wyraziła w ten sposób uznanie dla podjętej przez Grupę PSA inicjatywy: "Obecnie, w czasach, gdy kwestionuje się dane liczbowe dotyczące zużycia paliwa i uznaje się je za nieodzwierciedlające stanu faktycznego, projekt zgłoszony przez Grupę PSA jest wyrazem woli zachowania pełnej przejrzystości w tym zakresie przez francuskiego producenta wobec klientów". Pozostaje nam czekać, aż pozostałe marki także zaczną stosować bardziej "życiowe" metody pomiarów zużycia paliwa.