Rok 2020 był ciężki dla wielu producent, ale mimo to Volkswagen zdołał dostarczyć swoim klientom z całego świata łącznie 9.305.400 samochodów. Oznacza to spadek – spowodowany pandemią – o 15,2 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Ostatecznie koncern w ubiegłym roku zwiększył nieznacznie swój udział w globalnym rynku samochodów osobowych. Znaczącą rolę odegrała w tym przypadku prowadzona przez Grupę Volkswagena ofensywa aut elektrycznych, która przyniosła wiele nowych modeli i spotkała się w minionym roku, mimo pandemii, z dużym zainteresowaniem klientów.
Elektryki i hybrydy
Niemiecka grupa dostarczyła dokładnie 231 600 samochodów elektrycznych (+214 proc), czyli ponad trzy razy więcej niż w 2019 roku. Dużą popularnością wśród nabywców cieszyły się również hybrydy plug-in dostarczone w liczbie 190 500 egzemplarzy (+175 proc.). W Europie Zachodniej udział aut elektrycznych w całkowitych dostawach koncernu Volkswagen wzrósł znacznie, bo do całych 10,5 proc (w 2019 roku: 1,9 procent).
Sprawdź: TEST WIDEO: Czy elektryczny Volkswagen ID.3 będzie w stanie zastąpić Golfa?
Sprzedaż w poszczególnych regionach świata
W Europie dostarczono klientom łącznie 3 616 900 samochodów (-20,5 proc.) znacznie zwiększając udział w rynku aut osobowych. W Europie Zachodniej samochody różnych marek koncernu dostarczono 2 939 900 klientom (-21,6 proce). W tych regionach dużą popularnością cieszyły się modele z elektrycznym układem napędowym zasilane energią z akumulatorów oraz modele hybrydowe typu plug-in. Największy udział modeli elektrycznych odnotowano w Niemczech - wzrósł do 11,6 proc. (w 2019 r.: 1,5 proc.). W sumie do klientów w Niemczech trafiło 1 097 700 samochodów z różnymi rodzajami układów napędowych (-19,5 proc.). W Europie Środkowej i Wschodniej dostawy zmniejszyły się o 15,6 proc. do 677 tys. egzemplarzy.
W regionie Ameryki Północnej dostarczono klientom blisko 786 tys. pojazdów różnych marek koncernu, co poskutkowało spadkiem na poziomie 17,4 proc.. W USA natomiast dostawy zmniejszyły się do 12,1 procent i wyniosły 574 800 samochodów. W Ameryce Południowej koncern znacznie zwiększył udział w rynku. Do klientów trafiło prawie 489 tys. samochodów, czyli o 19,5 procent mniej niż w 2019 roku. W Brazylii, na największym rynku tego regionu, dostawy zmalały w niemal tym samym stopniu i wyniosły ok. 378 tys. aut. W regionie Azji i Pacyfiku najszybciej uporano się ze skutkami pandemii. Koncern Volkswagen odnotował tutaj spadek dostaw na poziomie 9,1 proc. i dostarczył klientom 4 122 200 pojazdów. W Chinach, na największym pojedynczym rynku koncernu, dostawy także spadły o 9,1 proc. i wyniosły 3 849 000 samochodów.
5 najpopularniejszych aut z w pełni elektrycznym napędem:
Model | Sprzedane sztuki |
Volkswagen ID.3 | 56 500 |
Audi e-tron | 47 300 |
Volkswagen e-Golf | 41 300 |
Volkswagen e-Up! | 22 200 |
Porsche Taycan | 20 000 |
5 najpopularniejszych modeli hybrydowych typu plug-in:
Model | Sprzedane sztuki |
Volkswagen Passat | 27 200 |
Audi Q5 | 23 500 |
Porsche Cayenne | 21 500 |
Skoda Superb | 16 400 |
Volkswagen Golf | 15 200 |