Wszystko zaczęło się w 1999 roku. Wspomniane na wstępie BMW X5 zapoczątkowało sagę rodu X. Auto było typowym dużym i luksusowym SUV-em, z silnikami R6 lub V8 pod maską.
Cztery lata po debiucie pierwszego bawarskiego SUV-a BMW pokazało światu model X3. Jak łatwo się domyśleć, było to auto pozycjonowane niżej od topowej X-piątki. Pod maską nowego miejskiego SUV-a z bawarską szachownicą na masce gościły motory cztero- oraz sześciocylindrowe.
Przeczytaj także: BMW X5 30d xDrive (G05): na bulwary, trasę i w teren
W 2006 roku BMW bogatsze o nowe doświadczenia pokazało X5 drugiej generacji. Samochód był wyjątkowy przynajmniej z kilku powodów. Po pierwsze X5 M było pierwszą pełnoprawną M-ką z rodziny X, a po drugie było to pierwsze auto z rasowego rodu M wyposażone w napęd na cztery koła. Ortodoksyjni fajni marki niezbyt ciepło przyjęli ten model. Co innego klienci, którzy za odpowiednią ilość gotówki mogli posiadać zarówno praktyczne, modne oraz bardzo szybkie auto.
W roku 2007 zadebiutowało BMW X6. SUV z nadwoziem coupe. Auto bazowało na modelu X5, ale miało zupełnie inaczej poprowadzoną linię dachu. Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom X6 odniosła olbrzymi sukces nie tylko w USA, ale także na europejskim rynku.
2009 rok przyniósł ze sobą model X1. Najmniejszego ”iksa” z bawarskiej rodziny. Tak naprawdę auto było odpowiedzią na panujące trendy i oprócz klasycznej bawarskiej technologii i stylistyki nie wyróżniało się niczym szczególnym.
Zobacz też: BMW X2 sDrive20i M Sport X: lifestyle na czterech kołach
Kolejny X pojawił się w gamie BMW w 2010 roku. Nie był to jednak zupełnie nowy i niespotykany dotąd model. Siedem lat po premierze pierwszej generacji X3 Niemcy przedstawili drugą odsłonę swojego popularnego SUV-a. Samochód był w każdej dziedzinie lepszy i bardziej dopracowany od swojego poprzednika i cieszył się dużą popularnością.
Przez kolejne trzy lata w rodzinie X panowało status quo. Dopiero w 2013 roku światło dzienne ujrzała nowa, trzecia już generacja modelu X5. Podobnie jak w poprzedniku samochód doczekał się wersji M i podobnie jak w przypadku każdego kolejnego nowego modelu był bardziej dopracowaną konstrukcją niż model schodzący ze sceny.
Polecamy: BMW X3 M40i AT8 3.0 R6 TwinTurbo: mieszanka wybuchowa
Rok 2014 przyniósł dwie premiery nowych modeli z rodziny X. Do salonów zawitała druga generacja X6 oraz zupełnie nowe i nieznane X4. Ten drugi model był odpowiedzią na olbrzymie zainteresowanie topowym X6. X4 plasował się jednak półkę niżej, miał niższą cenę, ale nie mniej zalotne i modne kształty.
Rok 2015 był stosunkowo spokojny. Światło dzienne ujrzała druga generacja X1, która zapoczątkowała zupełnie nową stylistykę współczesnych BMW. Względnie spokojny był także roku 2017, w którym X3 trzeciej generacji pokazało się całemu światu.
Prawdziwy wysyp bawarskich nowości nastąpił w roku 2018. Do salonów wjechała nowa generacja X4. Światło dzienne ujrzało także X2. Miejski crossover plasujący się pomiędzy modelami X1, a X3. Wielką premierą było także pojawienie się modelu X7 (zobacz nasz test tego auta - KLIKNIJ). Topowego niemieckiego SUV-a, który stał się odpowiedzią na Mercedesa GLS oraz dużego Range Rovera.
Rok 2019? Rozpoczął się mocnym akcentem od pokazania pierwszych historycznych X3 M oraz X4 M. Te kompaktowe SUV-y w wersjach Competition posiadają 510-konne silniki!
Ostatnią nowością z rodu X jest kolejna, trzecia już generacja modelu X6. Co będzie kolejne? Czy BMW nas jeszcze czymś zaskoczy? Czy X8 faktycznie ujrzy światło dzienne?
Zobacz najnowsze i największe BMW X7 na zdjęciach