Od 2010 roku udział samochodów hybrydowych w sprzedaży w Polsce stopniowo rośnie, podczas gdy powoli, ale systematycznie spada popularność aut z silnikiem Diesla. W 2014 r. w Polsce nabywców znalazło niespełna 4 tys. samochodów hybrydowych, a w ubiegłym roku – już ponad 5,5 tysiąca. Wiele wskazuje na to, że w 2016 r. sprzedaż aut hybrydowych w Polsce osiągnie poziom 8 tys. egzemplarzy, a w następnym roku wyniesie nawet 13 tys. sztuk. Obecnie aż 94% udziału w sprzedaży hybryd w Polsce należy do Toyoty i Lexusa. Blisko połowa sprzedaży przypada na jeden model – Toyotę Auris.
Sprawdź: TEST Kia Optima 1.7 CRDI 7DCT XL: wcale nie egzotyczna
Ponieważ udział SUV-ów i crossoverów w sprzedaży stale rośnie i obecnie co piąty samochód, który wyjeżdża z salonu zalicza się do tych kategorii pojazdów, plany dotyczące Niro w Polsce zakładają sprzedaż 150 egzemplarzy w 2016 r., rok później już 500 sztuk (w tym około 100 egzemplarzy hybrydy typu plug-in, której debiut zaplanowano w przyszłym roku) i 600 egzemplarzy w 2018 r. (w tym 200 sztuk Niro plug-in).
Pod względem wymiarów zewnętrznych Niro idealnie odpowiada kompaktowym hatchbackom, wciąż bardzo popularnym w Polsce i w Europie. Nowy, hybrydowy crossover Kia jest o 2 cm dłuższy (4335 mm) od wspomnianej wcześniej Toyoty Auris w wersji hatchback i tylko o 13 cm krótszy od siostrzanej Kia Sportage, od której ma nawet większy rozstaw osi o 3 cm (2700 mm). Przy wymiarach zewnętrznych klasycznego, kompaktowego hatchbacka Kia Niro oferuje wszystkie zalety bardzo modnych teraz crossoverów – wygodne wsiadanie i wysiadanie, podwyższoną pozycję za kierownicą, atrakcyjnie stylizowane nadwozie oraz bardzo funkcjonalne wnętrze.
Hybrydowy układ napędowy składa się z 1.6-litrowego benzynowego silnika GDI (moc 105 KM i 147 Nm) z bezpośrednim wtryskiem, litowo-jonowych akumulatorów, silnika elektrycznego o mocy 32 kW i 6-biegowej przekładni z dwoma sprzęgłami (6DCT). Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 141 KM i 170 Nm. Celem inżynierów podczas testów homologacyjnych jest uzyskanie emisji CO2 na poziomie 89 g/km, którą osiągnięto podczas wewnętrznych prób. Konstrukcja podwozia wykorzystuje z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami dolnymi.
Przeczytaj: TEST Kia Cee'd 1.0 T-GDi GT Line: piątkowa uczennica
Ważący 33 kg litowo-jonowy akumulator o pojemności 1,56 kWh jest jak dotąd najlżejszym i najbardziej wydajnym kiedykolwiek wykorzystywanym w samochodach Kia. Firma Kia chwali się, że akumulator zastosowany w Niro odznacza się o nawet 50% wyższą gęstością energii i o 13% większą wydajnością energetyczną niż akumulatory stosowane u konkurentów. Zbiornik na benzynę ma pojemność 45 litrów, a bagażnik pomieści 421 litrów ładunku.
.
Kia Niro - polski cennik
.
wersja | M | L | XL |
1.6 GDi 141 KM 6DCT | 86 900 zł | 94 900 zł | 107 900 zł |
Podstawowa Kia Niro w wersji M kosztuje 86 900 zł. Auto seryjnie posiada m.in.: 7 poduszek powietrznych, system Kia Lane Keep Assist, pakiet bezpieczeństwa ABS + BAS + ESS + ESC + HAC + VSM, czujniki ciśnienia powietrza w oponach, automatyczną i dwustrefową klimatyzację, radioodtwarzacz MP3 z 5" ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej i tylne lampy wykonane w technologii LED, elektrycznie przednie i tylne szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów pokryte skórą, regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera, asymetrycznie dzieloną i składaną tylną kanapę z podłokietnikiem, 16-calowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów, dojazdowe koło zapasowe. Najbogatsza wersja XL kosztująca 107 900 zł wyposażona jest biksenonowe reflektory, nawigację satelitarną, sprzęt audio marki JBL, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 8 płaszczyznach, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, czy w system bezkluczykowy.