Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w ubiegłym roku liderem sprzedaży samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym w Polsce była Toyota z liczbą 13 554 zarejestrowanych hybryd. Tuż za nią uplasował się spokrewniony Lexus. Marka premium sprzedała w Polsce 1775 samochodów z napędem hybrydowym. Oznacza to, że Toyota ma ponad 81% udziału w rynku, a kolejnych 11% należy do Lexusa. Daje to japońskiemu koncernowi miażdżącą przewagę – opanował w tym segmencie ponad 92% rynku! Na trzeciej pozycji znalazła się Kia z liczbą 474 samochodów i 2,6% udziałów w rynku. Takie marki jak Mercedes, Audi, Mitsubishi, Mini, Renault i Honda, wypadły poza pierwszą dziesiątkę.
Marki, które sprzedały najwięcej aut hybrydowych:
Marka | Liczba egzemplarzy | Udział w rynku | |
1. | Toyota | 13 554 | 81,44% |
2. | Lexus | 1775 | 11% |
3. | Kia | 474 | 2,6% |
4. | BMW | 256 | 1,6% |
5. | Hyundai | 199 | 1,26% |
6. | Infiniti | 109 | 0,69% |
7. | Volvo | 75 | 0,45% |
8. | Porsche | 51 | 0,33% |
9. | Ford | 49 | 0,26% |
10. | Volkswagen | 19 | 0,12% |
Najpopularniejsze modele
W kategorii najpopularniejszych hybrydowych modeli w 2017 roku numerem jeden jest ubiegłoroczna nowość, czyli Toyota C-HR. Auto o bardzo awangardowej sylwetce cieszy się ogromną popularnością – do tej pory w Polsce zarejestrowano aż 4136 egzemplarzy. To jedna czwarta wszystkich hybryd na rynku! Kolejne trzy miejsca w rankingu najpopularniejszych hybrydowych modeli również należą do Toyoty i są to Auris (3946 egzemplarzy), RAV4 (2887 egzemplarzy) oraz Yaris (2416 egzemplarzy). Pierwszą piątkę zamyka przedstawiciel klasy premium, Lexus NX (855 aut).
Też wróżyliśmy sukces: Toyota C-HR 1.8 Hybrid - narodziny hitu
Najpopularniejsze hybrydowe modele:
Model | Liczba egzemplarzy | Udział w rynku | |
1. | Toyota C-HR | 4136 | 25% |
2. | Toyota Auris | 3946 | 24% |
3. | Toyota RAV4 | 2887 | 17% |
4. | Toyota Yaris | 2416 | 14% |
5. | Lexus NX | 855 | 6% |
6. | Kia Niro | 472 | 2,58% |
7. | Lexus CT | 400 | 2,47% |
8. | Lexus RX | 373 | 2,3% |
9. | Hyundai Ioniq | 199 | 1,26% |
10. | Toyota Prius | 167 | 1,01% |
Rosnący rynek napędów alternatywnych
Z roku na rok zwiększa się sprzedaż samochodów hybrydowych, a spada popularność diesli. Przełomowy pod tym względem był rok 2015, kiedy po raz pierwszy odnotowano rynkowe zwycięstwo samochodów napędzanych silnikami benzynowymi (235 532 samochody) nad autami z jednostkami diesla (119 457 samochodów). Wtedy również po raz pierwszy odnotowano znaczący wynik sprzedaży aut z napędem hybrydowym (5 610 samochodów) i elektrycznym (116 aut). Oznacza to, że w 2015 roku ponad 66% rynku należało do aut z silnikami benzynowymi, a z jednostkami diesla – zaledwie 33%.
Zobacz: Czy samochody elektryczne mają sens?
Według aktualnych danych Instytutu SAMAR w 2017 roku zarejestrowano 16 604 hybryd i aż 455 samochodów z napędem w pełni elektrycznym. Dominującym źródłem napędu są dziś silniki benzynowe (345 836 samochodów). Popularność diesli stale spada, ponieważ w minionym roku sprzedano 134 745 samochodów. 2017 rok zakończył się w Polsce łącznym wynikiem w okolicach 0,5 mln rejestracji nowych samochodów.
Rządowe zachęty na rok 2018
Tegoroczny wynik wskazuje rynkowe trendy na dalsze lata. Możemy spodziewać się jeszcze szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym Wszystko wskazuje na to, że również samochody w pełni elektryczne będą cieszyły się rosnącą popularnością, czego raczej nie można powiedzieć o dieslach. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wiążą się z większą komplikacją konstrukcji silników wysokoprężnych, uciążliwością i wysokimi kosztami serwisowania.
Zobacz: Elektryczne auta pojadą buspasem!
"Ogłoszone w grudniu 2017 roku rządowe plany wprowadzenia w 2018 roku udogodnień dla właścicieli i użytkowników aut hybrydowych i elektrycznych staną się zapewne zachętą dla dalszego rozwoju tego segmentu rynku. Przypomnijmy, że zgodnie z rządowymi zapowiedziami, dla właścicieli takich samochodów zostaną wprowadzone ulgi podatkowe, darmowe parkowanie i jazda buspasami. Planowane są także zwolnienia z akcyzy i większy odpis od amortyzacji takich aut dla przedsiębiorców oraz tworzenie w miastach stref czystego transportu. Hybrydą lub autem elektrycznym będzie w nich można jeździć swobodnie i bez żadnych opłat. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych może wejść w życie już na początku 2018 roku. Jest częścią planu, stworzonego przez Ministerstwo Energii, który ma upowszechnić auta elektryczne i zmniejszyć zależność Polski od importu ropy" – komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Bądź na bieżąco z motoryzacją. Polub nas na Facebooku