Nowy pod każdym względem supersamochód – model Artura – wchodzi na rynek jako pierwsza seryjnie produkowana wysokowydajna hybryda (High-Performance Hybrid – HPH). Oparty na filozofii ultralekkiej inżynierii McLarena, nowe dziecko brytyjskiej marki ma wiodący w klasie stosunek mocy do masy własnej: 488 KM na tonę (przy najniższej masie suchej - 1395 kg) oraz jest najlżejsze w swojej klasie (1498 kg). Masa całkowita komponentów hybrydowych wynosi zaledwie 130kg (w tym bateria – 88 kg i silnik elektryczny – 15,4 kg)
Potwornie szybki
Za napędzanie tego atlety odpowiada silnik benzynowy V6 o pojemności 3 litrów oraz silnik elektryczny i wysokoenergetyczny akumulator o łącznej mocy 680 KM i 720 Nm. Cały moment jest przekazywany na tylną oś za pośrednictwem 8-biegowej, automatycznej skrzyni biegów pierwsza "setka" pojawia się po równych 3 sekundach. Kolejno przyśpieszenie od 0 do 200 km/h to kwestia 8,3 sekundy, a 300 km/h osiąga po 21,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 330 km/h.
Hybryda na tor i do miasta
Silnik elektryczny jest zasilany baterią akumulatorową składającą się z pięciu modułów litowo-jonowych – źródła 7,4 kWh energii użytkowej, zapewniającej zasięg do 30 km jazdy przy zasilaniu wyłącznie prądem. Bateria akumulatorowa jest chłodzona czynnikami chłodzącymi; układ zasilania – w tym jednostkę dystrybucji mocy, przenoszącą moc z akumulatora z tylnej części samochodu – zamocowano na podłożu z konstrukcyjnych włókien węglowych.
Zobacz: Nie ma dachu i szyb, a kosztuje niemal 9 mln złotych! McLaren Elva w Warszawie - ZDJĘCIA
Cały układ zasilania połączono na stałe z konstrukcją samochodu z myślą o optymalizacji sztywności konstrukcji, rozłożenia masy i zabezpieczeń przeciwzderzeniowych. Naładowanie akumulatorów od 0 do 80 proc. zajmuje ok. 2,5 godziny z wykorzystaniem kabla zasilającego (EVSE). Baterie mogą również pobierać moc z silnika spalinowego w czasie jazdy, przy czym tryb ich ładowania jest uzależniony od wybranego trybu jazdy.
Projektanci zaszaleli
Artyzm inżynieryjny ukryty pod skórą modelu Artura uzupełnia wzornictwo nadwozia. Obniżony przód, wysunięta kabina kierowcy, uniesiony tył – to znaki firmowe supersamochodu, których dramatyzm podkreślają charakterystyczne, unoszone do góry drzwi McLarena, które w modelu Artura otwierają się bliżej bryły auta i kryją w sobie ciaśniej składane lusterka boczne. Całość podkreślają krótki rozstaw osi i niska linia nadwozia.
Przeczytaj także: Piorunująco szybki, odchudzony i limitowany. Debiutuje McLaren 765LT - GALERIA
Wnętrze modelu Artura jest równie rewolucyjne; nigdy wcześniej kokpit w takim stopniu nie wspomagał kierowcy. Wybór trybu jazdy – z osobnym sterowaniem dla napędu (Powertrain ) i prowadzenia (Handling) – przeniesiono na dwuzegarową tablicę przyrządów umieszczoną na kolumnie kierownicy, którą reguluje się razem z kierownicą, by jeszcze poprawić ergonomię. Kierownica pozostaje wolna od zbędnych przełączników, natomiast kierowca ma nadal możliwość wyboru trybu jazdy bez zdejmowania rąk z kierownicy.
Komfortowo i bezpiecznie
Na nowy system informacyjno-rozrywkowy i łączności (MIS II) składają się dwa ekrany wysokiej rozdzielczości. Interfejs zaprojektowano w oparciu o całkowicie nowatorskie oprogramowanie i specjalnie zaprojektowany do tego modelu osprzęt. System MIS II obejmuje aktualne wersje znanych aplikacji McLarena (Track Telemetry i Variable Drift Control), oraz nową wersję nawigacji wyświetlające wyłącznie kluczowe informacje. Podobnie Stealth mode to tryb wyświetlania na desce rozdzielczej wyłącznie ważnych informacji, ograniczający rozproszenia uwagi i wspierający kierowcę w koncentracji na drodze.
Nie przegap: Szybko tego pożałował! Policjant złapał kierowcę McLarena 720S na gorącym uczynku - WIDEO
Opcjonalnie MIS II wspiera także szereg funkcji wspomagania kierowcy (ADAS), w tym inteligentny tempomat (Adaptive Cruise Control - ACC) z funkcjami start-stop, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, inteligentnego asystenta świateł i system rozpoznawania znaków drogowych. Funkcjonalności wszystkich elementów systemu informacyjno-rozrywkowego można rozwijać, korzystając z systemu zdalnej aktualizacji oprogramowania (OTA). Z modelem Artura dostarczany jest również energooszczędny kluczyk działający w technologii Bluetooth. Po rozpoznaniu, że kierowca zbliża się do samochodu, kluczyk aktywuje systemy auta, witając użytkowników.
Perfekcyjny na co dzień?
Kierowca może wybrać spośród czterech trybów pracy napędu, w tym e-tryb jazdy z napędem elektrycznym, zapewniający zasięg do 30 km bezemisyjnej jazdy. Przeznaczony do jazdy w zmiennych warunkach tryb Comfort zapewnia maksymalny zasięg i maksymalną wydajność: silnik spalinowy jest wyłączany przy prędkościach poniżej 40km/h oraz gdy działa opcja start-stop, a silnik spalinowy wraca do pracy wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem na prędkość i moc. W trybach Sport i Track energia elektryczna jest podawana w rosnących dawkach z myślą o reakcji samochodu przy niższym momencie obrotowym i odpowiednim przyspieszeniu.
Dostępne oddzielnie tryby obsługi samochodu regulują pracę układu tłumienia drgań i interwencje ze strony systemu elektronicznej kontroli stateczności pojazdu, z uwzględnieniem preferencji kierowcy i warunków na drodze. Zaprojektowany z myślą o doskonałości na drodze i na torze model Artura odznacza się również wyrafinowaną dynamiką, zapewniającą spokojne przejazdy ulicami miejskimi w trybie pojazdu elektrycznego.
Pewny siebie
Inżynierowie McLarena postawili też na stabilność w czasie hamowania, pełną kontrolę nadsterowności, większą przyczepność i optymalną siłę dociskającą – oraz ogólnie wyższą jakość doznań w czasie jazdy. Kluczowym warunkiem spełnienia wszystkich wymienionych założeń było zastosowanie – po raz pierwszy w historii marki – elektronicznego mechanizmu różnicowego (E-diff), służącego do kontrolowania rozdziału momentu obrotowego na tylnej osi. Lżejszy, precyzyjniejszy w działaniu i mniejszy od mechanicznego dyferencjału, elektroniczny mechanizm różnicowy podaje odpowiednią moc do tylnych kół, poprawiając trakcję podczas wychodzenia z zakrętów.
Nowatorski układ tylnego zawieszenia, łączący wahacz górny z dwoma łącznikami dolnymi i drążkiem kierowniczym nieco przed środkiem ciężkości koła, zapewnia maksymalną stabilność samochodu i precyzję jazdy, ograniczając podsterowność podczas przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętu. Dzięki szerszym oponom uzyskano dodatkową stabilność i poprawę trakcji. Zintegrowany układ tylnego spojlera i dyfuzora, zapewnia niebywałą zwinność jak i wysoką stabilność samochodu odpowiednio przy niższych i większych prędkościach. Szczególnie elektroniczny mechanizm różnicowy poprawia osiągi i pewność jazdy podczas pokonywania zakrętów, poprawiając trakcję i ograniczając podsterowność.
Już w salonach!
Na model Artura można już składać zamówienia w salonach McLarena. Pierwsze samochody trafią do klientów w trzecim kwartale 2021 roku. Na macierzystym rynku brytyjskim ceny modelu Artura w wersji standardowej zaczynają się od 185 500 funtów (ok. 960 tys. złotych). Dostępne są trzy dodatkowe wersje: Performance o estetyce sportowo-funkcjonalnej, TechLux w wypadku której postawiono na luksus techniczny i Vision, o wyglądzie i charakterze bardziej odważnym i awangardowym. Na każdy model McLaren Artura udzielane są standardowe gwarancje: 5 lat na samochód, 6 lat na akumulator in 10 lat na karoserię.