W 2020 roku wejdą nowe ograniczenia emisji dwutlenku węgla, jakie będą musiały spełniać samochody osobowe sprzedawane na terenie Unii Europejskiej. Volvo Cars od lat przygotowuje się do tego wyzwania. W 2014 roku firma pokazała światu dużego SUV-a XC90, który napędzany był wyłącznie silnikami dwulitrowymi, także w wersji plug-in hybrid. Volvo z kilkuletnim wyprzedzeniem przygotowało swoje platformy podłogowe SPA i CMA do zintegrowania z nimi dużych akumulatorów aut typu BEV i PHEV. Teraz z tej układanki wyłania się logiczna całość.
Hybrydy plug-in
Obecne w ofercie Volvo hybrydy typu plug-in mogą pochwalić się emisją CO2 na poziomie 50 g/1 km. Do niedawna ten parametr dla wielu europejskich kierowców niewiele znaczył. Teraz się to istotnie zmienia. W niektórych krajach podatki i koszty utrzymania aut o wysokiej emisji gwałtownie rosną. Nie bez znaczenia są także zapisy polityki flotowej wielu firm, w których emisja CO2 jest jednym z kluczowych obostrzeń. Te powody sprawiły, że co dziesiąte sprzedawane Volvo w Europie to hybryda ładowana z gniazdka. Ich udział w sprzedaży szybko rośnie.
Testowaliśmy: Volvo V60 D4 AWD Cross Country Pro
Aby klienci mieli w czym wybierać, oferta tych najbardziej zaawansowanych technologicznie hybryd jest stale poszerzana. Dziś w polskich salonach można zamówić XC90 T8 Twin Engine, S90 T8, V90 T8, V60 T8 oraz XC60 T8. W ciągu kilku miesięcy pojawi się także model XC40 T5 Twin Engine. Podobnie jak większe modele PHEV, będzie wyposażony w duży akumulator 400 V i mocny silnik elektryczny. W odróżnieniu od większych hybryd Volvo, w XC40 T5 Twin Engine, silnik spalinowy i elektryczny będą napędzały koła przednie. Pozostałe hybrydy Twin Engine marki Volvo mają napęd na cztery koła.
Miękkie hybrydy
Volvo wprowadza do oferty tzw. miękkie hybrydy wykorzystujące silnik elektryczny (40 KM, 40 Nm) wspomagający silnik spalinowy. W tych samochodach energia odzyskiwana podczas hamowania zostaje zmagazynowana w dodatkowym akumulatorze 48V. Na początku ten układ trafił do modeli XC60 D4 AWD i D5 AWD oraz do XC90 D5 AWD. Tutaj warto zaznaczyć, że w przypadku popularnego modelu XC60 D4 AWD, miękka hybryda będzie oferowana początkowo wyłącznie w wersji z napędem na cztery koła i z automatyczną skrzynią biegów. Odmiany przednionapędowe i z manualną przekładnią, będą oferowane z jednostkami napędowymi jak wcześniej. Zmieni się także oznaczenie „miękkich” hybryd Volvo. Volvo XC90 D5 AWD będzie się teraz nazywało B5 AWD. Analogicznie zmieni się nazwa XC60 B4 AWD i B5 AWD. Układ mild hybrid zostanie zastosowany w SUV-ach wyposażonych w benzynowe silniki T5 i T6.
Pisaliśmy: Miękkie hybrydy w dieslach Volvo już w Polsce
Pełne elektryki
Volvo Cars już 16 października pokaże światu swój pierwszy seryjny samochód całkowicie elektryczny, bazujący na modelu XC40. Wielkie odsłonięcie samochodu nastąpi w Los Angeles o godzinie 19.00 (czasu europejskiego). Ten samochód w pierwszej kolejności trafi na rynki krajów, w których zapotrzebowanie na auta elektryczne jest najwyższe. Wszystkie szczegóły techniczne dotyczące tego pojazdu zostaną podane w dniu premiery.