Do tej pory jazda autonomiczna odbywała się na wytyczonych lokalnie obszarach z ograniczoną prędkością. Tym razem samochody pokonały otwarty dystans z maksymalną, dozwoloną na koreańskich autostradach prędkością 100-110 km/h.
Czym jest czwarty poziom?
Czwarty poziom autonomicznej jazdy oznacza pełną samodzielność samochodu. Do tego stopnia, że kierowca może nie czuwać nad autem. Pojazd musi być w stanie bezpiecznie przerwać podróż, tj. zaparkować samochód, jeżeli kierowca nie podejmie kontroli, gdy samochód tego wymaga.
Flotę pięciu autonomicznych samochodów stanowiły 3 auta bazujące na całkowicie nowym, wyposażonym w ogniwa wodorowe modelu NEXO oraz 2 samochody Genesis G80. Wszystkie zostały wyposażone w rozwiązania technologiczne czwartego poziomu autonomiczności, w oparciu o międzynarodowe standardy SAE (International Society of Automotive Engineers).
Zobacz: Hyundai NEXO – wodorowa rewolucja
Podczas jazdy, samochody korzystały z wielu zaawansowanych technologicznie rozwiązań, umożliwiających między innymi prawidłową ocenę sytuacji drogowej na skrzyżowaniach, nawigowanie przy zbliżaniu się do bramki na autostradzie i odpowiednią ocenę jej szerokości, a także dokładne określenie pozycji samochodu na mapie za pomocą zewnętrznych czujników w sytuacji, kiedy sygnał GPS zostaje zakłócony np. podczas długiej jazdy w tunelu.
Wodór napędem przyszłości
Samodzielna jazda samochodu wymaga stałego przetwarzania ogromnej ilości danych, co z kolei oznacza duży pobór mocy. W samochodzie zasilanym wodorem, prąd wytwarzany jest z reakcji wodoru i tlenu. NEXO może pokonać dystans 600 km na jednym tankowaniu wodoru, które trwa około 5 minut.
Nie tylko jazda
Wśród zaawansowanych systemów informacyjnych dostępnych na pokładzie samochodu znalazł się np. "Home Connect", umożliwiający obserwowanie obrazów z domowej kamery, sterowanie oświetleniem, telewizją, a nawet domowymi systemami grzewczymi. "Wellness Care" monitoruje kondycję pasażerów tylnych siedzeń badając poziom stresu, stan serca i ogólny nastrój. W razie potrzeby mogą oni uzyskać konsultację lekarską w ramach video rozmowy. W kabinie zastosowano system redukujący poziom hałasu "Noise-Away" a także "Mood Care", które dobiera nastrojowe światło podczas odtwarzania muzyki lub korzystania z systemu "Wellness Care". W samochodzie znalazła się także umilająca podróż, koreańska aplikacja karaoke "Everysing".
Hyundai planuje komercjalizację autonomicznej jazdy na poziomie czwartym w wybranych miastach do 2021 roku, a w ujęciu globalnym – do 2030 roku.