Tutaj nie ma mowy o małych kwotach. Budowa jednego kilometra autostrady, drogi ekspresowej, a nawet drogi klasy GP (od "główne przyspieszone", w praktyce krajowe i wojewódzkie) kosztuje dziesiątki milionów złotych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad tłumaczy, co wpływa na te kwoty i przedstawia dane dotyczące ostatnich lat.
Sprawdź: 660 km nowych dróg krajowych. Gdzie będą prowadzone prace? POZNAJ PLAN przetargowy na 2021 rok
Okazuje się, że klasa drogi nie jest wcale najważniejszym czynnikiem, który decyduje o cenie. Oczywiście, budowa kilometra autostrady na takim samym odcinku byłaby droższa od budowy jednego kilometra drogi ekspresowej, ale o wiele większe znaczenie dla finalnych kosztów mają inne czynniki.
Kluczowe jest ukształtowanie terenu i liczba obiektów inżynierskich na trasie. To właśnie z uwagi na te czynniki budowa drogi S1, obwodnicy Węgierskiej Górki, znacznie zawyża średnią cenę za budowę 1 km drogi ekspresowej w 2019 roku. Kwota zawarta w kontrakcie daje bowiem 161,7 miliona złotych za budowę jednego 1 km. Z drugiej strony, nie brakuje odcinków dróg klasy GP, których budowa kosztuje 9 milionów złotych za 1 km, czyli znacznie mniej od średniej przestawionej na infografice.
Tyle kosztuje budowa nowych dróg w Polsce
GDDKiA obserwuje spadek cen
Jak twierdzi Dyrekcja, w ostatnim czasie zaobserwowano spadek cen ofertowych. Najniższe oferty na realizację dróg ekspresowych mają sięgać od 62 do 84 proc. wartości szacunków GDDKiA. W efekcie cena 1 km drogi ekspresowej wynosi od ok. 21 do 39,6 mln zł. Dla dróg kasy GP najniższe oferty stanowią 46-66 proc. szacunków, a wartość 1 km jednojezdniowej drogi tej klasy wynosi od ok. 9 do 24,2 mln zł. Natomiast w przypadku dwujezdniowego tzw. łącznika brzeskiego na DK75 sięga do ok. 32,8 mln zł.