Kia EV6 rzuca wyzwanie elektrycznym konkurentom. Wśród marek popularnych ani jedna nie oferuje samochodu elektrycznego, który dysponowałby mocą aż 585 KM i przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s. Nowy sportowy, elektryczny crossover marki Kia jest wizytówką przemian, które zachodzą w koreańskiej firmie. EV6 wyróżnia się nie tylko pod względem osiągów, konstrukcji układu napędowego i zastosowanych technologii, ale również designem, przestronnością wnętrza i bardzo bogatym wyposażeniem. Wiele rozwiązań zastosowanych w EV6 nigdy wcześniej nie znalazło się w żadnym modelu marki Kia. Należą do nich, między innymi platforma E-GMP czy ultraszybkie ładowanie prądem o napięciu 800 V, dzięki któremu ładowanie akumulatora od 10 do 80 procent pojemności trwa jedynie 18 minut, a zasilenie go energią potrzebną do pokonania 100 km – zaledwie cztery i pół minuty.
Sprawdziliśmy: Za TAKIE auto znienawidzą cię sąsiedzi z bloku! Życie z elektrykiem nie jest proste - OPINIA, TEST
Po raz pierwszy wykorzystano funkcję vehicle-to-load, umożliwiającą zasilanie energią zgromadzoną w akumulatorze EV6 zarówno odbiorników zewnętrznych, jak i akumulatora innego samochodu elektrycznego. Kolejna nowość to napęd na cztery koła, którego elektryczne auta marki Kia dotychczas nie miały oraz możliwość wyboru wersji z napędem na tylne lub na cztery koła. W zależności od wersji Kia EV6 jest oferowana z akumulatorami o dwóch pojemnościach do wyboru – 58 kWh i 77,4 kWh. Już akumulator o mniejszej pojemności zapewnia zasięg wynoszący do 400 km. Z akumulatorem o większej pojemności Kia EV6 potrafi przejechać do 510 km.
Nowością w wypadku EV6 jest również oznaczenie modelu. Od teraz nazwy kolejnych samochodów elektrycznych nowej generacji marki Kia będą składać się z członu „EV” i cyfry, która będzie odnosić się do pozycji danego modelu w gamie. Mimo że długość EV6, która wynosi 4680 mm, wskazywałaby na przynależność do segmentu kompaktowych crossoverów, modelowi temu zdecydowanie bliżej do największych SUV-ów. Od Sorento EV6 jest o 13 cm krótsze i o 15 cm niższe, ale już tylko o 2 cm węższe. Rozstaw osi, który w dużej mierze determinuje wielkość wnętrza, EV6 ma przy tym o 8,5 cm większy niż Sorento.
Przeczytaj: Drogie i czasochłonne ładowanie? TAK! Uzbrój się w cierpliwość jadąc w trasę elektrykiem - OPINIA
Za 228-konne EV6 GT-Line z akumulatorem o pojemności 77,4 kWh, który zapewnia zasięg do 510 km, trzeba zapłacić o dwa tysiące złotych mniej niż za 265-konne Sorento Prestige Line w wersji hybrydowej typu plug-in. Ceny EV6 zaczynają się od 179 900 zł za 170-konną wersję z napędem na tylne koła i z akumulatorem, który zapewnia zasięg do 400 km. Za EV6 wyposażone w silnik o mocy 228 KM i w akumulator o pojemności 77,4 kWh, gwarantujący zasięg do 510 km, trzeba zapłacić o 20 tys. zł więcej. Kia EV6 GT – topowa wersja sportowego crossovera, z silnikami o łącznej mocy aż 585 KM, wyposażona w napęd na cztery koła i zapewniająca przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 s – kosztuje 281 900 zł. Do końca 2022 roku nabywcy EV6 bezpłatnie otrzymają roczny abonament na ładowanie, który wraz z aplikacją Kia Charge zapewnia dostęp do ponad 218 000 punktów ładowania na terenie Europy. Produkcja auta rozpocznie się w lipcu, a dostawy pierwszych egzemplarzy są planowane w IV. kwartale 2021 roku
Kia EV6 - polski cennik
silnik | akumulator | napęd | zasięg | EV6 | EV6 Plus | EV6 GT-line | EV6 GT |
---|---|---|---|---|---|---|---|
170 KM | 58 kWh | RWD | 400 km | 179 900 zł | 193 900 zł | 217 900 zł | - |
228 KM | 77,4 kWh | RWD | 510 km | 199 900 zł | 215 400 zł | 237 900 zł | - |
325 KM | 77,4 kWh | AWD | 460-490 km | 216 900 zł | 232 400 zł | 254 900 zł | - |
585 KM | 77,4 kWh | AWD | 400 km | - | - | - | 281 900 zł |
Po zajęciu miejsca za kierownicą EV6 uwagę zwraca zakrzywiony ekran, który łączy zestaw wskaźników przed kierowcą i wyświetlacz systemu multimedialnego na konsoli środkowej. Obydwa mają przekątną po 12 cali i zapewniają doskonałą czytelność wyświetlanych informacji. Prosta forma szerokiego ekranu i deski rozdzielczej potęgują przestronność wnętrza. Z minimalistyczną formą idzie w parze ograniczona do minimum liczba przycisków i pokręteł, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji oraz czynią obsługę prostą i intuicyjną.
Wygodne fotele są smukłe, lekkie, mają nowoczesny design i zostały pokryte nowatorskim materiałem, który otrzymano z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Do jego wyprodukowania zużywa się 111 plastikowych butelek. Z ekologicznych materiałów wykonane są nie tylko poszycie foteli, ale również podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietniki. Kia pozyskuje to tworzywo w sposób zrównoważony z materiałów, takich jak butelki PET z recyklingu, przędza roślinna (bio PET) i przędza z naturalnej wełny, ekoskóra oraz ekolakier z ekstraktami roślinnymi.
Do wyposażenia seryjnego EV6 należą, między innymi, takie systemy jak asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist), system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów, rowerzystów, asystent skrętu w lewo oraz aktywnego sterowania kierownicą w celu uniknięcia kolizji (Forward Collision Avoidance Assist), system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning), asystent jazdy utrzymujący pojazd na pasie ruchu (Lane Following Assist), system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości i automatycznego dostosowywania prędkości do obowiązujących ograniczeń́ (Intelligent Speed Limit Assist).
Zobacz też: Brzmi kosmicznie! Z daleka usłyszysz na parkingu i w garażu Volkswagena ID.3 - WIDEO
Już od drugiej wersji wyposażenia – Plus – EV6 może być wyposażone w wyświetlacz typu head-up, który działa w rzeczywistości rozszerzonej. Dzięki tej technologii – na linii wzroku kierowcy, ale przed samochodem – wyświetlane są dane dotyczące jazdy, a także informacje z systemów nawigacji oraz asystujących. Do wyposażenie seryjnego tej wersji należą system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Detection), system automatycznie zmieniający tor jazdy samochodu w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa (Blind Spot Collision Avoidance Assist), system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania (Rear Cross Traffic Alert), system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania (Rear Cross Traffic Collision Assist) oraz system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów na skrzyżowaniach (Forward Collision Avoidance Assist Crossing).
Kia EV6 Plus może być wyposażona także w asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym (Blind Spot View Monitor), system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360 (Round View Camera), system monitorujący za pomocą kamery i czujników przestrzeń za pojazdem podczas cofania, który może aktywować hamulce, aby uniknąć kolizji z pieszym lub przeszkodą (Parking Collision Avoidance Assist).