W pełni autonomiczna limuzyna Lexusa - naszpikowany kamerami LS 500h

2019-01-07 10:16

Samochody autonomiczne są przyszłością motoryzacji. Jednak zanim oddamy stery w „ręce” komputera, konieczne są liczne testy. Toyota właśnie zaprezentowała swój najnowszy model, który ma udoskonalić systemy autonomicznej jazdy Guardian i Chauffeur.

Na targach Consumer Electronics Show w Las Vegas zadebiutował nowy samochód Toyoty do testowania autonomicznej jazdy. TRI-P4 został zbudowany na bazie Lexusa LS 500h piątej generacji. Pojazd otrzymał dwie dodatkowe kamery monitorujące otoczenie po bokach, oraz dwa nowe czujniki obrazu, skierowane do przodu i do tyłu. System radarowy został zoptymalizowany pod kątem pola widzenia, szczególnie jeśli chodzi o monitorowanie bliskiego otoczenia samochodu. System LIDAR z ośmioma głowicami skanującymi został udoskonalony w stosunku do poprzedniego modelu, a przy tym inżynierowie zgrabnie wkomponowali go w design nowego Lexusa.

Sztuczna inteligencja

P4 dysponuje większą mocą obliczeniową niż jego poprzednik, a systemy mogą operować na większej liczbie algorytmów równocześnie, dlatego szybciej się uczy. Efektywniej opracowuje dane z czujników i szybciej reaguje na otoczenie. System komputerów i czujników czerpie energię elektryczną wyłącznie z akumulatora hybrydowego samochodu – dodatkowa bateria 12 V służy jedynie jako zapasowe zabezpieczenie.

„Przy rozwijaniu systemu Chauffeur koncentrujemy się na osiągnięciu pełnej autonomii, gdzie człowiek w ogóle nie jest potrzebny do kontrolowania samochodu. System Guardian jest projektowany, aby wspierać kierowcę w bezpiecznej jeździe, a nie go zastępować. Wprowadzenie nowego prototypu P4 pozwoli nam przyspieszyć rozwój obu systemów. Samochód dołączy do naszej floty aut testowych już wiosną”

– powiedział Ryan Eustice, wiceprezydent TRI.

TRI-P4 korzysta z atutów zbudowanego na modułowej platformie GA-L Lexusa LS 500h – sztywnego podwozia i układu kierowniczego nowej generacji. Dzięki nim flagowy sedan jest bardzo zwinny i responsywny, co ułatwia działanie systemu zautomatyzowanej jazdy dzięki płynnemu manewrowaniu.