Inrekor - sposób na obniżenie masy samochodu nawet o 30 procent

2010-09-24 8:37

Jak obniżyć masę samochodu nawet o 30 procent? Należy zastosować ultralekką strukturę nośną pojazdu zbudowaną z płatów cienkiego aluminium, między którymi znajduje się pianka na bazie propylenu. Ta struktura nosi nazwę Inrekor, opracowana została przez firmę o nazwie... Inrekor.

Według informacji zamieszczonych przez brytyjski magazyn Autocar, ten "kanapkowy" materiał jest wyraźnie lżejszy od tych używanych obecnie do budowy nadwozi. Jest jednocześnie tak samo jak one mocny. W porównaniu do włókna węglowego jest tańszy w produkcji i ku zadowoleniu ekologów jego oba składniki nadają się w stu procentach do ponownego przetworzenia.

Patrz też: Słupsk: Oto najdroższy maluch w Polsce

Na pokazie możliwości nowej technologii zaprezentowano replikę porsche 356 speedster z podwoziem wykonanym według metody inrekora. Auto w porównaniu do tego złożonego z tradycyjnych materiałów było o 15 proc. lżejsze.

Inrekor zaprezentował również podwozie dla czteromiejscowego samochodu. Jego waga w wykonaniu klasycznym wynosi około 300 kg. Rozwiązanie zbudowane według technologii inrekora ważyło tylko 160 kg.

Inrekor, czyli samochód rodziny ważący 1000 kg

Szacuje się, że typowe rodzinne auto wyposażone w strukturę podwoziową inrekora byłoby lżejsze o około 300 kg od zbudowanego w obecny sposób. Co więcej, badania przeprowadzone przez Warwick Manufacturing Group wykazały, że nowy materiał jest wystarczająco mocny, aby sprostać wymaganiom do uzyskania pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Według przedstawiciela Inrekora nowa technologia w ciągu roku, maksymalnie dwóch lat, pojawi się w koncepcyjnym pojeździe jednego z głównych producentów aut, którego nazwy na razie nie ujawniono.