Spis treści
Rządowa deklaracja zakłada budowę stu obwodnic do 2030 roku, dlatego GDDKiA musi się spieszyć z wdrażaniem kolejnych programów. Tym razem Minister Infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla 3 nowych obwodnic w województwie podkarpackim. Obwodnice zyskają Przemyśl, Nowa Dęba i Kolbuszowa.
Sprawdź: Czy koronawirus wstrzyma budowę nowych dróg? GDDKiA zapewnia, że prace idą zgodnie z planem
Całkowita długość dróg, o których mowa wyniesie około 37 km. Obwodnica Przemyśla powstanie w ciągu DK 28 i 77, a Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu krajowej "dziewiątki".
Obwodnica Przemyśla
Obwodnica Przemyśla będzie miała długość około 22 km i powstanie w nowym śladzie DK 28/77 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Ma ona przede wszystkim wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta i zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu lokalnego. Nowa inwestycja ułatwi również tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 28 w kierunku polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce.
Obwodnica Nowej Dęby
Obwodnica Nowej Dęby o długości ok. 7 km również powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Przy jej budowie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Kolbuszowej
Obwodnica Kolbuszowej będzie miała około 8,5 km długości i podobnie jak w przypadku Nowej Dęby, wybudowana zostanie po zachodniej lub wschodniej stronie, a także powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów - Radom i obok obwodnicy Nowej Dęby będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9.
Kiedy pojedziemy nowymi drogami?
Wszystkie obwodnice są przedsięwzięciami, dla których proces inwestycyjny dopiero się zaczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026-2028.