Firma JLR Polska - oficjalny dystrybutor samochodów słynnej brytyjskiej marki z dzikim kotem w logotypie, w czerwcu wprowadzi do salonów Jaguara XE. Samochód to ekskluzywny sedan segmentu D, który będzie rywalizował z królującymi w tej klasie Audi A4, BMW Serii 3 i Mercedesem Klasy C.
Jaguar XE definiuje na nowo pojęcie kompaktowego sportowego sedana. Auto ma bardzo atrakcyjny wygląd i aż kipi werwą. Model XE zbudowano w oparciu o modułową architekturę, w której wykorzystano lekki aluminiowy szkielet monocoque. Masa własna startuje od 1474 kg, co w połączeniu z niedużymi rozmiarami, niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego (Cd=0,26) i mocnymi silnikami, gwarantuje świetne osiągi.
Sprawdź: SVR - takim dopiskiem będą teraz oznaczane sportowe Jaguary
Sedan został wyposażony w wysokoprężne silniki serii Ingenium. To 2-litrowe i 4-cylindowe jednostki, dostępne z 8-biegową przekładnią automatyczną lub 6-biegową manualną ZF. Wersja 2.0 180 KM i 430 Nm ma zużywać przy oszczędnej jeździe nawet 3,8 l ON na 100 km. Układy benzynowe są 6-cylindrowe. Podstawowa moc to 200 KM i 280 Nm, a mocniejsza wersja dostarcza 240 KM i 340 Nm. Sportowa wersja jaką jest Jaguar XE S ma zamontowany motor 3.0 V6 ze sprężarką Rootsa typu twin-vortex. Moc wynosi 340 KM i 450 Nm. Osiągnięcie "setki" przy pomocy 8-biegowego automatu trwa 5,1 s, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.
Nad odpowiednim zatrzymaniem samochodu czuwają hamulce z tarczami w rozmiarach od 316 do 350 mm z przodu i od 300 do 325 mm z tyłu (w zależności od modelu). W Jaguarze XE zadebiutuje system wektorowania momentu obrotowego przez hamowanie. Polegać on ma na delikatnym przyhamowaniu poszczególnych wewnętrznych kół w celu utrzymania samochodu w odpowiednim torze jazdy. Jaguar XE to też pierwszy model w historii marki z elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego. Poza adaptacyjnym tempomatem, jest jeszcze układ ASPC (All Surface Progress Control), czyli tempomat do powolnej jazdy (aktywny w przedziale od 3,6 km/h do 30 km/h). Nad zegarami umiejscowiono wyświetlacz HUD, jest kamera stereoskopowa rozpoznająca znaki drogowe i linie na jezdni. Jest też ostrzeganie przed zbliżaniem się do innego pojazdu, monitorowanie martwego pola, automatyczne parkowanie z kamerami.
Cena Jaguara XE rozpoczyna się w Polsce od 159 500 zł. Pełny cennik modelu przedstawiamy poniżej. Sprzedaż rozpocznie się w czerwcu tego roku.
Jaguar XE - CENA w Polsce
.
Silnik | Pure | Prestige | R-Sport | Portfolio | S |
2.0 T 200 KM A8 | 159 100 zł | 168 500 zł | 175 500 zł | 182 000 zł | - |
2.0 T 240 KM A8 | 173 000 zł | 182 500 zł | 189 000 zł | 196 000 zł | - |
2.0 D 163 KM M6 |
159 500 zł | 168 900 zł | 172 600 zł | 179 600 zł | - |
2.0 D 163 KM A8 |
169 700 zł | 179 200 zł | 183 300 zł | 189 800 zł | - |
2.0 D 180 KM M6 | 159 500 zł | 168 900 zł | 175 500 zł | 182 500 zł | - |
2.0 D 180 KM A8 | 169 700 zł | 179 200 zł | 186 100 zł | 192 700 zł | - |
3.0 V6 340 KM A8 | - | - | - | - | 262 000 zł |