Jeszcze do niedawna prawo jazdy kategorii B uprawniało również do poruszania się jednośladami, których pojemność silnika nie przekraczała 50 cm sześciennych, a moc 4 KW (5,5 KM). Dodatkowo taki pojazd musiał mieć ograniczoną prędkość maksymalną do 45 km/h.
- Nowe przepisy wprowadziły poważne zmiany. Po nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kategorii B nabyły uprawnienia do kierowania małym motocyklem, którego silnik ma pojemność nie większą niż 125 cmm i moc do 11 kW (15 KM). Dodatkowo stosunek mocy do masy własnej nie może przekraczać 0,1 kW/kg – wyjaśnia Robert Krotoski z serwisu Allegro.pl. Takie maszyny mogą się rozpędzić do około 100 km/h.
Kupuj jesienią i zimą
Koniec sezonu dla większości motocyklistów oznacza dni bez motocykla. Wielu z nich zaczyna przeczesywać internet w poszukiwaniu części i akcesoriów, a nawet kolejnego modelu, które chcieliby nabyć wiosną. A może warto kupić sprzęt po zakończeniu sezonu? Istnieje spora szansa, że ceny będą bardziej atrakcyjne, poza tym mając w garażu jednoślad nabyty zimą można poświęcić więcej czasu na jego przeglądy i dopieszczanie, aby z pierwszymi promieniami wiosny w pełni sprawny wyjechał w trasę.
Sprawdź: Tymi motorami pojeździsz z prawkiem kategorii B - PRZEGLĄD motocykli 125 ccm
Jak dobrać motocykl do potrzeb
Modeli motocykli spełniających wymogi ustawy, a więc nieprzekraczających założonej pojemności i mocy jest sporo. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że są stosunkowo niedrogie, ekonomiczne i wystarczająco zwinne, aby poradzić sobie zarówno w mieście, jak i na trasie.
Zanim wybierzemy odpowiedni model i typ motocykla warto odpowiedzieć sobie na pytanie do czego ma nam on posłużyć. Zdarza się bowiem, że egzemplarz, który jako pierwszy wpadnie w oko może nie dostarczyć wiele przyjemności z jazdy, może nie być praktyczny lub po prostu może nie nadawać się do naszych konkretnych potrzeb.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie
Przed zakupem motocykla "z drugiej ręki" warto zapamiętać, że rynek używanych jednośladów jest podobny do rynku używanych samochodów. Przed podjęciem jakiejkolwiek wiążącej decyzji należy sprawdzić, w jakim stanie technicznym jest wybrany przez nas jednoślad.
- Warto zwrócić uwagę na lakier. Jeżeli motocykl był lakierowany, może to zdradzić, czy przydarzyła mu się tak zwana wywrotka, która być może przy okazji spowodowała zniszczenia innych elementów – wyjaśnia ekspert Allegro.pl Robert Krotoski. – Nie można zapomnieć oczywiście o sprawdzeniu stanu technicznego. Zwróćmy uwagę na stan wizualny elementów mechanicznych, pracę silnika, stan łożysk w kołach i główce ramy i pracę instalacji elektrycznej.
Przeczytaj też: Motocykle o pojemności 125 ccm: takie maszyny ma w ofercie Honda - GALERIA
W motocyklu jednym z najważniejszych elementów jest rama. Uszkodzona lub niefachowo naprawiona, z zatajoną przeszłością wypadkową może stanowić duże zagrożenie dla życia lub zdrowia nieświadomego użytkownika. To tylko niektóre z elementów, które należy sprawdzić przed zakupem.
Ważna jazda próbna
Badania pokazują, że prawie połowa kupujących rezygnuje z jazdy próbnej. W przypadku zakupu motocykla używanego jazda próbna to nie tylko nasz przywilej, ale i obowiązek. Nawet starszy pojazd odpowiednio przygotowany – umyty, wywoskowany i nabłyszczony – może na pierwszy rzut oka wyglądać idealnie. Poprawienie wyglądu jest stosunkowo niedrogim zabiegiem. O wiele trudniejsze, a co za tym idzie bardziej kosztowne jest poprawienie jego stanu mechanicznego. Nigdy nie rezygnujmy z jazdy próbnej, jeżeli się na tym nie znamy poprośmy o pomoc zaufanego fachowca.