Prezentowane zestawienie ma na celu zaznajomienie przyszłych i obecnych użytkowników z technologią i parametrami pojazdów elektrycznych. Raport zawiera specyfikację 42 pojazdów – 15 w pełni elektrycznych (BEV) i 27 hybryd typu plug-in (PHEV). Uwzględnione zostały tylko te samochody, które są stałej w ofercie polskich dilerów.
- Nasi eksperci dokładnie przeanalizowali ofertę poszczególnych marek, weryfikując dane pojazdów z koncernami motoryzacyjnymi. Opisy samochodów zawierają podstawowe parametry, takie jak zasięg, emisja, cena czy gabaryty. Podajemy także pozostałe dane, m.in. związane z typem silnika i osiągami, baterią i czasem ładowania – mówi Jan Wiśniewski z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL.
Ceny aut typu BEV i PHEV w Polsce
Ceny pojazdów w pełni elektrycznych zaczynają się w Polsce od 53 200 zł. Tyle trzeba zapłacić za dwuosobowe Renault TWIZY. W środku zestawienia, po Smartach (od 94 500 zł do 108 300 zł) i Volkswagenie e-up! (115 190 zł), plasują się liderzy rynku: Renault ZOE (od 121 900 zł do 134 900 zł) i Nissan LEAF (od 128 000 zł do 133 000 zł). Górny pułap to Hyundai IONIQ electric (149 900 zł), BMW i3 (162 100 zł) i najdroższy Volkswagen e-Golf (162 890 zł).
Przeczytaj również: Jak się żyje z elektrykiem? Gdzie ładować, jakie jest zużycie energii, ile to kosztuje?
Ceny hybryd plug-in zaczynają się od 147 000 zł (MINI Cooper S E Countryman ALL4). Najdroższe jest Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, za które trzeba zapłacić niemal milion złotych (903 630 zł). Wszystkie pojazdy tego typu oferują zasięg na samej baterii napędzie elektrycznym od 30 do ok. 50 km.
Zasięg aut w pełni elektrycznych
- Najmniejszym deklarowanym zasięgiem wśród aut w pełni elektrycznych dysponuje Renault TWIZY, które na jednym ładowaniu może pokonać 100 km. Najdalej zajedziemy Renault ZOE R90 Z.E. 40, czyli ponad 400 km – dodaje Jan Wiśniewski. – Nissan LEAF, w zależności od pojemności akumulatorów może przejechać od 199 do 250 km, Hyundai IONIQ electric pokona 280 km, Volkswagen e-Golf 300 km a BMW i3 312 km.
Wszystkie pojazdy elektryczne nie emitują C02 do atmosfery. Wśród hybryd najbardziej ekologiczna jest Toyota Prius Plug-in Hybrid, która emituje 23 g CO2 na km.